rijden zonder rijbewijs + vluchtmisdrijf

dlm88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

rijden zonder rijbewijs + vluchtmisdrijf

#1 , 24 jun 2017 12:48

In 2011 beging ik een zware verkeersovertreding. Ik reed namelijk zonder rijbewijs, reed een geparkeerde (leegstaande) auto aan en pleegde vervolgens vluchtmisdrijf. Ik had toen enkel 18 uren praktijkles gevolgd en nog geen theoretisch examen afgelegd. Ik werd hier terecht voor veroordeeld tot: een geldboete, 3 maanden rijverbod, het afleggen van een theoretisch herstelexamen en het afleggen van een praktisch herstelexamen.

Om de schade en de boete te kunnen betalen stopte ik met studeren en ging ik werken. Nu, 6 jaar later, ben ik bezig met een opleiding om alsnog een hoger diploma te behalen. Ik nam onlangs terug het initiatief op om te leren rijden. Ik heb ondertussen al de 12 verplichte theorielessen gevold en het hersteltheorie-examen afgelegd. De volgende stap is het volgen van 10 uur verplichte praktijklessen om dan vervolgens het herstelpraktijk-examen af te leggen. Het probleem is dat ik geen voorlopig rijbewijs krijg alvorens ik dit herstelexamen heb afgelegd. Dit wilt dus zeggen dat ik enkel kan oefenen met de rijschool, bijgevolg boekte ik 20 uren in om zoveel mogelijk rijervaring op te doen. Toch vrees ik dat dit lang niet genoeg zal zijn om te slagen voor het praktisch herstelexamen.

Mijn vraag is nu of ik stappen kan ondernemen om dit vonnis een beetje te laten herzien en zo de mogelijkheid te bekomen om rijervaring op te doen zonder daarvoor nog extra rijlessen te moeten nemen. Ik wil wel duidelijk stellen dat ik maar al te goed besef dat ik in 2011 een grote fout beging en dat ik hier terecht voor moet boeten. Maar ik ben financieel beperkt en kan het mij niet veroorloven om rijles na rijles te blijven betalen. Ik zou graag vooruitgaan in het leven en zal hier een rijbewijs voor nodig hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 24 jun 2017 13:33

Een uitgesproken vonnis in 2011, daar kan niets aan veranderd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 24 jun 2017 14:59

U had toen in beroep moeten gaan, nu is het te laat. Uw overtreding was zwaar genoeg dat men het u moeilijk mag maken om ooit nog een auto te besturen.

Reclame

dlm88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2017 15:15

Inderdaad. Bedankt voor de info

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”