arbeidscontract opzeggen voor aanvang

xine
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Re: arbeidscontract opzeggen voor aanvang

#16 , 14 jun 2017 11:50

Wil dat zeggen dat een verbrekingsvergoeding van één week ga moeten betalen aangezien ik die opzegtermijn niet kan presteren want ik zit/blijf bij mijn huidige werkgever?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 jun 2017 13:30

Wil dat zeggen dat een verbrekingsvergoeding van één week ga moeten betalen aangezien ik die opzegtermijn niet kan presteren want ik zit/blijf bij mijn huidige werkgever?
Kan je wat data geven? Wanneer zou uw nieuwe arbeidscontract ingaan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xine
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#18 , 14 jun 2017 16:02

Mijn eerste te presteren dag zou zijn donderdag 13 juli zijn, dit staat ook zo vermeld in de arbeidsovereenkomst

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#19 , 14 jun 2017 16:11

Dan doe je wat er voordien in dit topic gezegd is, de wetgeving is op dat vlak de voorbije 2 jaar niet veranderd.
Stuur je opzegbrief naar het nieuwe bedrijf, van de volgende maandag erop tot en met de zondag loopt je opzegperiode, en daar deze voor het begin van je contract is, zal je deze niet moeten presteren.
Opzegvergoeding is niet nodig, aangezien je wel een opzeg gegeven hebt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 14 jun 2017 16:13

Mijn eerste te presteren dag zou zijn donderdag 13 juli zijn, dit staat ook zo vermeld in de arbeidsovereenkomst
Je kan dan nog perfect opzeggen. Uw opzegtermijn zal beginnen lopen de maandag die volgt na uw opzegging en duurt één week. Dus concreet: stuur maandag een aangetekend schrijven naar uw nieuwe werkgever (als u dit maandag stuurt, bent u zeker dat de opzegtermijn de maandag daarna zal beginnen lopen. Als u de brief nu stuurt, is het volgens mij net te laat om de opzegtermijn volgende week maandag te laten starten) waarin u meldt dat u de arbeidsovereenkomst wenst op te zeggen, en daarbij rekening houdt met de wettelijke opzegtermijn, die zijn aanvang neemt op maandag 26 juni (je hebt op zich nog tijd genoeg. Uw opzegperiode zou ook de week van 3 juli mogen zijn. De week daarna echter niet meer, want dan zou je donderdag en vrijdag moeten gaan werken daar).

Op die manier bent u in orde en moet u geen verbrekingsvergoeding betalen. Het spreekt voor zich dat dit geen erg elegante manier van doen is naar uw nieuwe werkgever. U kan altijd de reden van het opzeggen van de arbeidsovereenkomst even toelichten en u excuseren voor de eventuele overlast, maar dit is uiteraard niet verplicht om geldig op te zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#21 , 14 jun 2017 17:43

met de wettelijke opzegtermijn,
zet "de wettelijke opzegtermijn" niet in de kennisgeving hé, want dit wordt aanzien als een onduidelijkheid

de kennisgeving moet, het begin en de duur van de opzeggingstermijn bevatten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 15 jun 2017 10:03

de kennisgeving moet, het begin en de duur van de opzeggingstermijn bevatten
Ontbreekt inderdaad in mijn post: de duur van één week dus inderdaad best ook vermelden (en dus ook wanneer deze week ingaat. Wanneer deze afloopt hoef je niet te vermelden.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#23 , 15 jun 2017 10:11

. Wanneer deze afloopt hoef je niet te vermelden.)
inderdaad, dit kan ook leiden tot een onduidelijkheid

een voorbeeld
stel je stuurt vandaag een aangetekend schrijven met daarin de kennisgeving dat de opzeggingstermijn begint nu maandag 19 juni en je zet er de einddatum 25 juni bij, dan heb je een verbrekingsvergoeding aan uw broek, zet je die einddatum er niet bij, dan begint de opzeggingstermijn op de eerst nuttige dag en dat is maandag 26 juni
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 15 jun 2017 10:17

Of je vergist je gewoon in de berekening van de einddatum. (opzegperiode van één week zal ingaan op 26 / 6 en zal aflopen op 29 / 6 => Ook niet OK). Dus best beperken tot duur en startdatum. Geen einddatum vermelden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”