Handelaar aangeven voor grote fraude

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Handelaar aangeven voor grote fraude

#1 , 09 jun 2017 22:27

Ik ken een handelaar die via het internet op een veilingsite voor een bedrag met 7 cijfers aan goederen uit zijn winkel heeft verkocht.

het geld werd door de veiling naar het buitenland overgemaakt (buiten de EU).

ik was zelf deel van de handel als tussenpersoon. De bedoeling was dat ik een factuur zou opstellen voor een commissie op de handel maar de handelaar heeft mij opgelicht, het geld werd allemaal naar het buitenland gestuurd.

hoe kan ik de handelaar aangeven ? hij heeft geen btw en belasting betaald op de inkomsten. Ik heb de wachtwoord van de account ezv.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 09 jun 2017 22:37

Aangifte via politie lijkt me het eenvoudigste.
Deze doen dan verder het nodige.
U doet de aangifte bij lokale politie -- zaak wordt dan wel overgenomen door een ecofin team.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 09 jun 2017 22:45

TS kan uiteraard ook zelf vervolgd worden als hij hieraan meewerkte terwijl hij op de hoogte was van de fraude.

Reclame

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2017 23:44

Ik was niet op de hoogte van de fraude. Ik had geen idee dat het geld naar het buitenland gestuurd zou worden.. of dat hij btw/belasting zou ontlopen.

Wat als ik dit verhaal eerlijk vertel tegen de flikken of btw administratie.. gaan ze mij toch ook onderzoeken ofwat?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2017 07:26

Zijn die goederen ooit ingekocht in Belgie ?

Als deze goederen ooit ingekocht zijn dan heeft de handelaar ook ooit BTW op betaald en zal hij bij afsluiting toch nog BTW moeten ophoesten.

Het is niet omdat het geld in Buitenland gestort word dat dit een fraude zaak is.

En de vraag is wat heeft T.S (petergoff77) daar bij te winnen ???

Misschien zelf nog aangeklaagd worden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2017 08:31

De goederen werden in het zwart ingekocht voor cash.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 10 jun 2017 10:07

Ik was niet op de hoogte van de fraude. Ik had geen idee dat het geld naar het buitenland gestuurd zou worden.. of dat hij btw/belasting zou ontlopen.

Wat als ik dit verhaal eerlijk vertel tegen de flikken of btw administratie.. gaan ze mij toch ook onderzoeken ofwat?
Zou u het niet logisch vinden dat ze iemand doe al deze info heeft als een mogelijke handlanger kunnen beschouwen? Ik zeg niet dat u veroordeeld gaat worden, maar u zal ongetwijfeld ook onderzocht worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jun 2017 10:40

Dus je kent 100% de boekhouding van deze handelaar ?

Dus als dit zo is dan is het fraude.

En heeft hij cash deze sommen in het buitenland gaan overhandigen?

Want anders had hij al problemen gehad met den bank, die grote bedragen moeten melden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jun 2017 16:54

Mij mogen ze gerust onderzoeken. Ik heb niks te verbergen.

Ik ga hem aangeven.

Terug naar “Andere”