Toevoegen notaris van de koper bij openbare verkoop

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Toevoegen notaris van de koper bij openbare verkoop

#1 , 19 mei 2017 20:42

Ik overweeg om een perceel landbouwgrond te kopen (althans indien ik het hoogste bod doe en dit perceel mij toegewezen wordt).
De instrumenterende notaris doet echter weinig moeite om mijn vragen te beantwoorden ...
Daarom dacht ik na de toewijzing een extra notaris te vragen om een en ander uit te zoeken.

1.Kan dit wel?
2.Moet de instrumenterende notaris in voorkomend geval zijn ereloon delen met de door mij aangezochte notaris?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 mei 2017 21:12

Neen dat kan niet.
Dan zou je je eigen notaris al mee moeten nemen naar de verkoop.
Zonder dat jeweet dat je gaat kopen......
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 20 mei 2017 20:33

U kan wel altijd uw eigen notaris om advies vragen (evt betalend ! ). Indien u met een hypothecaire lening zou betalen, belet m.i. niets dat uw eigen notaris dit voor zijn rekening neemt.

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2017 22:34

Iedere cliënt heeft altijd het recht om bijgestaan te worden door een eigen raadsman (bv. notaris) die hij bij de akte erbij haalt. Dit wordt letterlijk in alle notariële akten waar partijen optreden vermeld.

Voor een openbare verkoop zul je je eigen notaris apart moeten vergoeden, bovenop het ereloon dat je al betaalt aan de notaris van de verkoper.

Terug naar “Kopen”