voortijdig opzeggen huurcontract om het zelf te betrekken, maar niet zeker of er wel iemand woont

Lucasgrunenwald
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

voortijdig opzeggen huurcontract om het zelf te betrekken, maar niet zeker of er wel iemand woont

#1 , 18 mei 2017 18:00

Een jaar en 8 maanden geleden verbrak mijn verhuurder het huurcontract omdat hij het pand zelf wou betrekken. Hij deed dit een jaar voor het huurcontract (indien niet stilzwijgend verlengd) zou aflopen. De geplogen procedures werden gevolgd en ik woon nu maand in mijn huidige woning niet ver vanwaar de verhuurder zou wonen.

Zou wonen, want de dag waarop mijn opzegtermijn eindigde was meteen ook de laatste dat ik hem zag. Normaal gezien ben je verplicht wanneer je een huurcontract voortijdig beëindigd om het pand zelf te betrekken, een jaar na het verstrijken van de opzegtermijn je intrek in te nemen en daar te blijven wonen voor een onafgebroken termijn van 2 jaar. Inmiddels zijn er 14 maandenverstreken.

Ik weet helaas niet zeker of hij er nu woont of niet. Ik ben een paar keer aan de deur gaan bellen maar er deed niemand open.

Hoe kan ik laten vaststellen of hij er al dan niet woont? Woont hij er niet heeft hij het contract onder valse voorwendselen beëindigd waardoor ik een jaar vroeger in mijn nieuwe woning moest gaan wonen dan voorzien was, terwijl die nog moest verbouwd worden. Tijdens de opzegtermijn kon wel al wat gedaan worden maar blijange nog niet genoeg om er comfortabel te kunnen wonen. Niet bepaald het beste jaar dat ik al meegemaakt heb.


Dank bij voorbaat

groeten


Lucas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 mei 2017 18:15

hoe lang is uw huurcontract nu al afgelopen? (U zegt dat u nu maand woont in uw huidige woning, zonder te zeggen hoeveel maand...)

Lucasgrunenwald
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2017 18:49

14 maand moest dat zijn. Excuseer.

Het contract is 20 maanden geleden (jaar en 8 maand ) verbroken geweest. 20 maanden min 6 maand opzegtermijn is 14 maanden. De tijd dat ik in mijn huidige woning woon.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 18 mei 2017 20:20

Je zegt: (indien niet stilzwijgend verlengd)

Welk huurcontract had je, was dit een huurcontract korte duur van max 3 jaar, Is er geen verlenging gegeven.
Als dat contract van korte duur ten einde was, kun je geen schadevergoeding eisen omdat verhuurder er niet woont.
Misschien kan je best eens de aanvangsdatum huurcontract doorgeven,en of het een van korte duur was of een 9 jarig contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 18 mei 2017 21:30

Ik denk dat hier wel rekening moet gehouden worden met de manier waarop de huur werd beëindigd.
Was dat met als reden de eigen bewoning, dan is imho de verhuurder de klos (de huurder moet hem wel nog even voor de vrederechter brengen), heeft de verhuurder daarentegen gewoon de huur niet verlengd, zonder geschreven reden, dan mag de huurder zijn 18 maand vergoeding op z'n buik schrijven.

TS vroeg ook hoe vast te stellen of zijn ex-verhuurder daar woont.
Het eenvoudigst is een attest van woonst te vragen op de dienst op de dienst Burgerzaken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 18 mei 2017 22:56

TS vroeg ook hoe vast te stellen of zijn ex-verhuurder daar woont.
Het eenvoudigst is een attest van woonst te vragen op de dienst op de dienst Burgerzaken.
De verhuurder of diens familieleden dienen het gehuurde goed persoonlijk en werkelijk te betrekken, hetgeen ruimer is dan ‘bewonen’.
Er wordt bijgevolg niet vereist dat de verhuurder of diens familielid zijn of hun hoofdverblijfplaats vestigen in het gehuurde goed.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lucasgrunenwald
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2017 10:54

Het contract werd na 3 jaar stilzwijgend verlengt tot negen jaar. Na die 9 jaar zou ik verhuizen, maar een jaar daarvoor, na 8 jaar dus, verbrak de verhuurder het contract. De reden hiervoor was dat hij het pand zelf wou betrekken. Dat is een geldige reden en heeft ook geen consequenties zoals bv. schadevergoeding. Het probleem is dat ik hem in jaren niet meer heb gezien, dus vermoed dat hij er mss niet woont. Wanneer een verhuurder een contract vroegtijding opzegt met de reden zelf in het pand te gaan wonen moet hij daar volgens de wet 2 jaar onafgebroken wonen.

Mijn oorspronkelijk bericht was onvolledig. Excuseer.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 mei 2017 11:46

Hoeveel maand opzeg heeft hij u gegeven?
Heeft hij in zijn opzegbrief de namen opgegeven van de familieleden die de woning zouden betrekken?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 19 mei 2017 13:13

Wanneer een verhuurder een contract vroegtijding opzegt met de reden zelf in het pand te gaan wonen moet hij daar volgens de wet 2 jaar onafgebroken wonen.
Er staat niet in de wet dat hij er werkelijk moet wonen maar betrekken, zolang hij het niet verhuurd sta je zwak om een schadevergoeding te bekomen.
Hoe staat het omschreven in de opzeg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 19 mei 2017 13:27

“Art.3.§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of...De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder...Het goed moet binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder, worden betrokken. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven. Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de betrekking van het goed niet verwezenlijkt, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur...”(20 FEBRUARI 1991. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder=Woninghuurwet).

“Art.1344bis...Een getuigschrift van woonplaats van de onder 3° vermelde persoon(hier de gewezen verhuurder) wordt bij het verzoekschrift gevoegd. Het getuigschrift wordt afgegeven door het gemeentebestuur...”(Gerechtelijk Wetboek). Vraag dit getuigschrift.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lucasgrunenwald
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 mei 2017 13:22

@ Sloeberken: In de opzegbrief staat dat hijzelf (verhuurder) zijn intrek gaat nemen in het pand.

@J.Demoor: Art.1344 bis ga ik eens verder over opzoeken. Thx.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 20 mei 2017 14:18

@ Sloeberken: In de opzegbrief staat dat hijzelf (verhuurder) zijn intrek gaat nemen in het pand.
Je kan altijd een getuigschrift van woonst vragen op de gemeente/stad, zolang er niemand ingeschreven is, en er word tweede verblijf taxe betaald, kan je niet veel beginnen
Als het ingeschreven staat als leegstand, kun je het erop wagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 20 mei 2017 20:29

En laat intussen de verhuurder best met rust.

Slapende honden niet wakker maken dus; laat hem rustig fouten maken, in plaats van hem op zijn hoede te stellen, zodat hij zijn beslissingen ivm het huis kan aanpassen in uw nadeel.

Terug naar “Huren”