Mag mijn Werk-emailadres actief blijven na ontslag

Polygoon
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Mag mijn Werk-emailadres actief blijven na ontslag

#1 , 16 mei 2017 00:03

Beste all, nog een vraagje. Ik gaf vorige week mijn ontslag en heb net de melding gekregen dat mijn email van het werk afgesloten is, tot daar ok. Maar onze technische man gaf me aan dat mails vanaf heden ontvangen zullen worden door mijn ex-baas. Mag dit? Dient mijn ex-wg mijn emailadres niet gewoon te deleten? Het lijkt me logisch dat als iemand me een mail stuurt op mijn oud werk adres, hij een foutmelding krijgt dat ik niet meer besta in hun systeem. Ipv mijn oude baas die misschien zeer persoonlijke berichten leest van me.

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2017 04:37

Ipv mijn oude baas die misschien zeer persoonlijke berichten leest van me.
met welk recht mocht u het daarvoor gebruiken?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Polygoon
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2017 07:22

Ipv mijn oude baas die misschien zeer persoonlijke berichten leest van me.
met welk recht mocht u het daarvoor gebruiken?
Wat een flauwe vraag. Ook met klanten, collega's en kan je een goede band opbouwen en op een persoonlijke manier omgaan. We leven niet meer in 1900 hé.

Met persoonlijk bedoel ik berichten die aan mij gericht zijn, en niet aan mijn baas. Mijn emailadres was dan ook voornaam.achternaam@bedrijfsnaam.be.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 16 mei 2017 08:03

Dat lijkt mij toch eigendom van het bedrijf..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2017 08:13

U baas doet daar mee wat hij wil, vind het zeer raar dat je u werkadres gebruikt als privé adres, privé en werk moet je ten allen tijde gescheiden houden.

Dit is nu het adres van je baas.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pukje
Berichten: 567

#6 , 16 mei 2017 09:02

als iemand via bpost een brief stuurt op het adres van ex werkgever geadresseerd aan ex werknemer mag werkgever die post niet openen.
hij mag ongelezen de post terug sturen met melding onjuist adres.
het is niet ongebruikelijk dat zaken adres prive gebruikt wordt.
denk aan pakjes laten bezorgen omdat je over dag daar aanwezig bent
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mei 2017 09:34

als iemand via bpost een brief stuurt op het adres van ex werkgever geadresseerd aan ex werknemer mag werkgever die post niet openen.

En waarom niet???

Er is geen briefgeheim die rust op je werkgever ?

Brief geheim is enkel voor post ambtenaren.

Beleeft is natuurlijk wat anders.

Maar een email bericht kon ook een bestelling bevatten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mei 2017 09:50

Briefgeheim wordt ook beschouwd van toepassing m.b.t. private email.
Werk-email - op eigen naam - is wel niet echt privé.
Wat zegt je arbeidsreglement?
Krijgt je werkgever ook toegang tot je historiek van emails?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 16 mei 2017 10:34

Briefgeheim wordt ook beschouwd van toepassing m.b.t. private email.
Juridische basis? Zoals hierboven al geschreven : zelfs briefgeheim houdt op bij de brievenbus aan de voordeur.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mei 2017 11:38

Geen idee hoe het juridisch zit, maar bij ons op het werk zijn er strikte regels wat betreft mailboxen op naam. Als de werknemer het bedrijf verlaat, wordt er eerst een tijdje een automatic reply op de mailbox gezet met de melding "Persoon X werkt niet langer voor ons bedrijf. Persoon Y heeft zijn verantwoordelijkheden overgenomen en u kan deze bereiken op ....". De mailbox is op dat moment voor niemand toegankelijk. De mailbox blijft wel nog behouden voor een bepaalde tijd voor het geval er toch bedrijfskritische info in deze mailbox zou zitten. Maar er is geen sprake van dat bijvoorbeeld de baas van de ex-werknemer zomaar in die mailbox kan.

Het zou kunnen dat hier enkel bedrijfs-ethische regels meespelen wat betreft deze policy, maar het zou me niet verbazen dat er ook een privacy aspect aan zit.

Een werkgever mag bijvoorbeeld niet zomaar mails van zijn werknemers lezen als ze nog in dienst zijn, of zomaar het internetverkeer van een individuele werknemer monitoren. Dit is allemaal onderworpen aan regels:
http://www.jobat.be/nl/artikels/interne ... r-niet-mag

Geen idee of bovenstaande zomaar vervalt indien de werknemer uit dienst gaat.

Aan de TS: stuur vanop uw privé e-mail adres een mail uit naar alle contactpersonen die je wenst te verwittigen dat je niet meer voor uw vorige bedrijf werkt, en mails door uw ex-baas zullen bekeken worden, zodat zij weten naar wie ze mails sturen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mei 2017 12:24

rknemers lezen als ze nog in dienst zijn, of zomaar het internetverkeer van een individuele werknemer monitoren. Dit is allemaal onderworpen aan regels:
http://www.jobat.be/nl/artikels/interne ... r-niet-mag

Jobat is nu ook geen evangelie, alles zal afhangen wat de werkgever en zijn arbeidsreglement er over zegt, in een groot bedrijf zal jobat wel gelijk hebben, persoonlijk ken ik een middelgroot bedrijf( 120) waar alle uitgaande mails via een overste moet gaan als ook de inkomende word gecontroleerd, ik zeg nu niet dat men alles zal lezen maar het kan, een werk email adres is nu niet bepaald geschikt voor privé gebruik waar men zijn dokters afspraken mee regelt, en zijn huwelijks aanzoek mee doet, waar zijn we mee bezig ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 mei 2017 13:04

en hoeveel waarde heeft dit , er is geen relatie werkgever werknemer meer.
klanten kunnen een bestelling plaatsen via dat emailadres, waarom zou de werkgever dat niet mogen nagaan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 mei 2017 13:27

en hoeveel waarde heeft dit , er is geen relatie werkgever werknemer meer.
Dat er geen relatie werkgever werknemer meer is, geeft de ex-wergever niet zomaar alle rechten. De werkgever zal na het ontslag van de werkenmer bijvoorbeeld niet het gedetailleerde surfgedrag van de laatste maand dat de werknemer in dienst was, mogen uitpluizen. Dit zal weldegelijk een schending zijn van de privacy van de ex-werknemer.
klanten kunnen een bestelling plaatsen via dat emailadres, waarom zou de werkgever dat niet mogen nagaan?
Da's informatie ie ik gemist heb. Maar als klanten effectief een bestilling zouden kunnen plaatsen op die manier, dan kan je dit perfect opvangen door de methode die mijn bedrijf gebruikt: een automatische reply op iedere mail die binnenkomt met "Persoon X werkt niet meer voor bedrijf Y. Voor bestellingen, gelieve u te wenden to Persoon Z op e-mail adres A, telefoon B, ..."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 mei 2017 13:34

Jobat is nu ook geen evangelie,
Neen, maar ik heb momenteel geen zin om de overeenkomstige wetteksten op te zoeken :wink: . Jobat plaatste zelden of nooit info die niet strookt met de wetgeving.
alles zal afhangen wat de werkgever en zijn arbeidsreglement er over zegt, in een groot bedrijf zal jobat wel gelijk hebben, persoonlijk ken ik een middelgroot bedrijf( 120) waar alle uitgaande mails via een overste moet gaan als ook de inkomende word gecontroleerd, ik zeg nu niet dat men alles zal lezen maar het kan, een werk email adres is nu niet bepaald geschikt voor privé gebruik waar men zijn dokters afspraken mee regelt, en zijn huwelijks aanzoek mee doet, waar zijn we mee bezig ??
denlowie, een beetje realistisch blijven. Niet alle e-mail verkeer via een werk e-mail adres is 100% zakelijk van aard. Als we met collega's 's avonds na het werk iets gaan eten, spreken we dit af via mail op het werk. Als mijn vriendin mij een dringend bericht moet sturen (afhalen kinderen op school of iets dergelijks) en ik zit in meeting (dus geen GSM), dan stuurt ze ook een berichtje naar mijn werk e-mail adres. Ik denk dat dit allemaal wel via het "redelijk gebruik" valt. Een werkgever die daarover valt, leeft echt nog in de vorige eeuw. Gelukkig werk ik in een multinational die begrepen heeft dat werknemers gemotiveerd worden als ze in een omgeving kunnen werken waar werk en privé een mooie balans kan hebben, en niet strikt gescheiden zijn.

Maar bon, we wijken af. In een arbeidsreglement kunnen inderdaad afspraken staan rond gebruik van e-mail en internet op het werk. Misschien moet de TS al eens laten weten of hij hier iets van terugvindt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#15 , 16 mei 2017 13:49

Er is maar 1 reden waarom een werkgever mailverkeer van werknemers mag lezen, en dat is bij ernstig vermoeden van fraude en oplichting.
En dan nog is het zeer delicaat.
Het betekend niet omdat in het arbeidsreglement staat dat de IT infrastructuur uitsluitend voor bedrijfsdoeleinden mag worden gebruikt, dat de privacywet en briefgeheim niet meer telt wat betreft de inhoudelijke communicatie.

Van ex werknemers is het nog delicater, want voor die mensen telt het arbeidsreglement niet meer want de contractuele verbintenis tussen ex werknemer/ ex werkgever bestaat niet meer.
Daar telt het briefgeheim volledig. Je kunt dat vergelijken met een verkeerd geadresseerde brief die bij je thuis aankomt. Die mag je ook niet openen.

Het enige wat je als bedrijf met mailverkeer van ex werknemers mag doen is een autoreply instellen waarbij je verwijst naar andere collega's omdat de persoon niet meer werkt voor dat bedrijf.

@Denlowie, op naam geadresseerde post is ook persoonlijke post van de geadresseerde, ook al is die post geadresseerd aan bedrijf X voor werknemer Y.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”