Remigratie: ziekenfonds, leefloon, adres etc

Kitenomad
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Remigratie: ziekenfonds, leefloon, adres etc

#1 , 09 mei 2017 19:38

Hallo,
Ik woon al sinds 2001 niet meer in België.
2001-2007 wonen en werken in Spanje
2007-2010 wonen en werken in UK
Sinds 2010 nog officieel wonend in UK maar in de praktijk op wereldreis zonder officieel werk.

Nu zou ik om familiale redenen graag terugkeren naar België. Heb al wat uren besteed aan online uitpluizen hoe dat allemaal kan, maar kan er toch niet helemaal aan uit.

Wonen:
Ik zou tijdelijk bij verschillende vrienden terecht kunnen. Kan ik een referentieadres bij mijn ouders bekomen? (Zij zijn daarmee akkoord!) Tot ik werk vind en genoeg gespaard heb om zelf iets te huren.

Ziekenkas:
Hoe kan ik hiermee weer in orde komen? Bij opnieuw inschrijven zal blijken dat ik al jarenlang geen bijdragen betaald heb (aangezien niet inwonend in België) Moet ik dan die ongelooflijk dure premies betalen?

http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost ... Q_fgO8aXqA

Leefloon:
Het idee is natuurlijk zo snel mogelijk werk te vinden, maar een leefloon zou die eerste moeilijke maanden kunnen overbruggen. Ik heb ook wat spaarcentjes. Wat is de limiet van het gespaard bedrag om in aanmerking te komen voor een leefloon?

Alternatief:
Mijn domiciliering bij mijn ouders (zij zijn daar niet zo happy mee). Kan ik dan terug ten laste van mijn ouders, fiscaal (zij zijn beiden op pensioen) en ook voor de Mutualiteit? (ik ben >25) Kan ik dan nog een leefloon?

Andere dingen waar ik rekening mee zal moeten houden?
Alvast hartelijk bedankt voor enige tips!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yasin
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2017 15:42

Antwoord ivm leefloon
Schijf 1: 0 - 6.200 €: 0%
Schijf 2: 6.200 € - 12.500 € 6%
Schijf 3: 12.500 € 10%

Er is in principe naar men weten geen limiet, maar als je onder de €6.200 blijft kan je een volledig leefloon krijgen, anders wordt het verminderd. Sommige sommen worden weggelaten bij de berekening, zoals studietoelage.
Even onder de €6000 gaan en je krijgt dus een volledig.

Is vermoedelijk iets geïndexeerd. (sinds 2010)
Bron slide 46:
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid_en_we ... MI-wet.pdf
<onderschrift>
Iets de moeite waard om te lezen.
</onderschrift>

Kitenomad
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2017 04:37

Bedankt Yasin, dat is al een beetje info :)

Reclame

Scorpio
Berichten: 242

#4 , 15 mei 2017 15:16

Ik ben na 14 jaar afwezigheid terug naar België gekomen, en heb me ingeschreven bij de ziekenkas. Er was een wachttijd voor terugbetalingen. Het beste kan je dit vragen aan bv de ziekenkas van je ouders. De premies zijn dezelfde als elke andere Belgische resident betaald.

Kitenomad
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2017 16:47

Hallo Scorpio,
bedankt voor de reactie. Van wat ik begrijp betalen werkende Belgen rsz, een percentage dat van hun loon wordt afgetrokken (net zoals ik vroeger deed). Wat als je niet werkt en al jarenlang niet bijgedragen hebt aan de rsz (door in het buitenland wonende)? Moet je dan die 750euro per kwartaal betalen?
http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost ... Q_fgO8aXqA

Scorpio
Berichten: 242

#6 , 31 mei 2017 23:47

Nee, je betaald gewoon wat elke werknemer aan de ziekenkas moet betalen (iets van 15€ per maand?). En dat is geen 750€ per kwartaal. Dit is echter geen RSZ, dit is voor de mutualiteit / ziekenkas. Heeft niets te maken met werkeloosheid en zo. Voor dat moet je rechten bewijzen dat je in een ander Europees land gehad zou hebben. Hoe dat werkt weet ik niet. Je hebt wel een wachttijd (enkele maanden denk ik) dat je niet gedekt bent, tenzij je gedekt was in een ander Europees land (was een soep bij mij, want mijn ex had me zonder het te weten van zijn ziekenkas gesmeten en ik heb het ontdekt toen ik een ongeval had...) Het beste is informatie te vragen aan de ziekenkas van je keuze. Ter info, ik was huisvrouw de jaren voordien, en ik werkte niet de eerste twee jaar na mijn terugkeer. Ik heb echter geen leefloon of werkloosheidssteun aangevraagd. Enkel kindergeld.

Terug naar “Andere”