Vergoeding vast kosten inwonende partner

Bottega
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vergoeding vast kosten inwonende partner

#1 , 15 mei 2017 14:06

Mijn partner, mijn dochter van 13 en ik wonen 6/7 dagen in mijn huis. Mijn partner heeft zelf een appartement, geen kinderen maar ziet samenwonen niet zitten. Momenteel draag ik de volgende kosten:

Lening en grondbelastingen (wil ik ook zo houden, het huis is van mij)
Alle kosten voor mijn dochter, schoolkosten, kleding, dokter, .... (ook normaal, het is mijn kind).
Brandverzekering
Gas en elektriciteit
water
Internet en digitale TV
Onderhoud van de woning (kraan stuk, grasmaaier stuk, oven stuk, tuinman,...)
Voeding (ik betaal ongeveer 65% van de gezamenlijke uitgaven aan voeding en huishoudelijke producten. Verhouding is ongeveer voor hem 120 euro, voor mij 250 euro per maand)
Gezamenlijke uitstapjes betalen we elk de helft.

Mijn inkomen, inclusief alimentatie en kindergeld: 1400 euro. Mijn spaargeld 8900 euro.
Zijn inkomen: 1700 euro. Zijn spaargeld: 100.000 euro plus nog aandelen op een andere bank.

Nu wil ik toch graag een eerlijke manier om de kosten te delen, maar hoe doe je dat? Hoe bereken je dat? En welke kosten kan je vragen om te delen? De situatie waarin ik nu zit, maakt me gestresseerd en ongelukkig. Mijn partner zei me gisteren dat hij 380 euro wil betalen voor een weekje Provence maar dat heb ik geweigerd. Zo krijg ik mijn rekeningen niet betaald en voel ik mij eerder een gezelschapsdame.
Heel graag een reactie van jullie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 mei 2017 14:47

Aangezien jullie niet samenwonen en niet gehuwd zijn doen jullie wat jullie zelf willen.
Daar zijn geen wettelijke regels voor. U kan tot niets gedwongen worden of de andere dwingen.
Vrijheid alom dus. Zowel wat betreft het financiële als de eigenheid van de relatie of de non-relatie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 15 mei 2017 21:05

Er zijn inderdaad geen regel voor.
Als de partner 6 op 7 dagen bij jou inwoont zou het logisch zijn dat hij van die kosten 1/3 betaalt. Lening bestaat uit deel kapitaal en deel intrest dewelke u maandelijks betaalt. Evident dat hij niet mee betaalt aan kapitaal (= jouw eigendom). Maar intrest = eigenlijk huur van het geld. Gezien hij eveneens het huis gebruikt zou het logisch zijn dat hij 33 % x 6/7 van de intrest betaalt. Nutsvoorzieningen idem dito. Voeding idem. tuinman en toestellen = discutabel. Jullie kunnen opteren voor tuinman, of hij kan meehelpen en dat zelf doen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”