bouwvergunning verwarring

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

bouwvergunning verwarring

#1 , 09 mei 2017 18:15

Beste ,

Wij gaan in onze tuin een brustor terras overkapping plaatsen die minder dan 40 vierkante meter is .
Normaal gezien hadden wij geen bouwvergunning nodig , maar aangezien wij afwijken van onze bouwvoorschriften (materialen zijn niet dezelfde als ons huis ) .

Nu hebben wij vorige maand van de gemeente een bouwvergunning aangevraagd , wij kregen aangetekend het groot geel blad om uit te hangen dat er een openbaar onderzoek van start gaat .
Wij wonen in een straat met 5 buren die allen akkoord gaan .

Nu is er een maand verstreken en heeft niemand bezwaar aangetekend , ik vroeg aan de gemeente of wij dan onze brustor al mogen bestellen omdat dit 4 weken duurt tegen die gemaakt is .
Ik kreeg nu een mail van de gemeente ,ze vertelden me (zie mail gemeente ):



Beste,

Na het openbaar onderzoek wordt dit dossier opnieuw behandeld in het college. Als dit door het college vergund wordt, dient er nog een bekendmaking gedurende 30 dagen aangeplakt te worden. Dan pas kan er van de vergunning gebruik gemaakt worden.




ik vraag mij nu af of de bouwvergunning dan met zekerheid zal verkregen worden ? Zoja kunnen wij de brustor reeds bestellen en hebben wij die binnen een week of 5.
of kan er tijdens de bekendmaking nog altijd iets foutlopen ?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 mei 2017 18:35

De gemeente vergist zich in de termijn. Die is geen dertig maar wel 45 dagen (een tamelijk recente wijziging, niet alle gemeenten weten dit!).
Vanzelfsprekend neemt u een risico indien u voor het einde van die termijn reeds een bestelling plaatst.

Trouwens de terminologie klopt niet want die 45 dagen IS het openbaar onderzoek.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 09 mei 2017 20:04

Beste ,

als je zegt 45 dagen spreek je dan over het openbaar onderzoek of over de bekendmaking ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 mei 2017 20:18

Beste ,

als je zegt 45 dagen spreek je dan over het openbaar onderzoek of over de bekendmaking ?
Het "geel papier" moet 45 dagen uithangen.
Dat uithangen maakt deel uit van het openbaar onderzoek.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 09 mei 2017 20:43

dus na die 45 dagen mag je beginnen bouwen ?

Dan snap ik niet wat de gemeente me nu mailt :





Beste,

Na het openbaar onderzoek wordt dit dossier opnieuw behandeld in het college. Als dit door het college vergund wordt, dient er nog een bekendmaking gedurende 30 dagen aangeplakt te worden. Dan pas kan er van de vergunning gebruik gemaakt worden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 09 mei 2017 21:28

dus na die 45 dagen mag je beginnen bouwen ?

Dan snap ik niet wat de gemeente me nu mailt :





Beste,

Na het openbaar onderzoek wordt dit dossier opnieuw behandeld in het college. Als dit door het college vergund wordt, dient er nog een bekendmaking gedurende 30 dagen aangeplakt te worden. Dan pas kan er van de vergunning gebruik gemaakt worden.
Twee weken geleden hebben we het verlijden van een akte moeten uitstellen omdat er eerst een regularisatie moest plaatsvinden van een aanbouw.
De gemeente waar het onroerend goed gelegen is had ook de termijn van 30 dagen gehanteerd en de notaris van de verkoper dacht ook dat het zo in orde was. Mijn notaris merkte de fout een paar uur voor het verlijden van de akte (zijn medewerkster had dezelfde fout gemaakt, blijkbaar gaat het over een min of meer recente wijziging). De akte is uiteindelijk met twee weken vertraging verleden.

Ik kan de geen bronvermelding geven, enkel herhalen wat mijn notaris zei en deed.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

#7 , 09 mei 2017 21:33

Bedankt voor je informatie , maar indien de gemeente bij hun standpunt blijft kan ik daar waarschijnlijk weinig aan doen .
En verlies ik enkele weken , best jammer

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 09 mei 2017 21:38

ik heb hier iets gevonden :
https://www.ruimtevlaanderen.be/nl/bele ... vergunning

maar waarschijnlijk zal mijn gemeente hier niet onder vallen denk ik

Marvra
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mei 2017 18:16

Er is een openbaar onderzoek tijdens de procedure (gele affiche die moet uithangen) en er is de bekendmaking van de vergunning na de beslissing van het College. Dit zijn twee verschillende dingen. Tijdens het openbaar onderzoek kunnen er bezwaren ingediend worden waarmee de gemeente rekening kan houden bij het al of niet verlenen van de vergunning. Tijdens de bekendmaking van de vergunning kunnen derden beroep aantekenen bij de provincie tegen de beslissing van de gemeente. Pas nadat de periode van bekendmaking voorbij is weet je zeker dat er niemand in beroep zal gaan en kan je je vergunning uitvoeren. Een gemeente die iets anders zegt of aanraadt begaat een grove fout. wat als je op basis van een uitspraak van de gemeente iets bestelt en er komt toch een beroep tegen de vergunning en de vergunning wordt uiteindelijk geweigerd? Ga je dan bij de gemeente schadevergoeding eisen voor de investering die je gedaan hebt? Je moet zelf inschatten welk risico je neemt door te bestellen zonder zekerheid te hebben over de vergunning.
Kortom: de gemeente kan je niet verbieden om iets te bestellen (wel om het te plaatsen), maar als er toch nog iets foutloopt is de gemeente niet verantwoordelijk.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 13 mei 2017 18:19

Er zal geen enkele gemeente schriftelijk bevestigen dat je voor het definitief verlenen van de vergunning al mag bestellen.
Bijgevolg zal er geen schadevetrgoeding kunnen worden geeist.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

moederjeanne
Topic Starter
Berichten: 36

#11 , 14 mei 2017 20:11

maar ik weet 100 procent dat mijn 6 buren geen beroep zullen aan tekenen , in de verste omtrek heb ik verder geen buren .
wie zou er dan verder nog klacht kunnen indienen ?

Marvra
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 mei 2017 09:57

Als je denkt dat er geen risico is, bestel hem dan. Weet gewoon dat je dit op eigen risico doet. Verwacht hiervoor geen toestemming van de gemeente, dat zal je niet krijgen.
Zolang je de overkapping niet plaatst vooraleer de periode van bekendmaking voorbij is, bega je geen stedenbouwkundige overtreding. In het ergste geval (weigering, beroep etc...) moet je het ding terug verkopen. Jij bent de enige die nog enigszins kan inschatten hoe groot dit risico is en of je bereid bent om het risico te nemen.

Terug naar “Aanneming”