Ontslag gekregen

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

Ontslag gekregen

#1 , 10 mei 2017 07:50

Dag iedereen

hier ben ik weer met een vraag, voor mijn vader dit keer.

Mijn vader werkt reeds 11 jaar voor dezelfde baas in de diamantsector. Hij werkt al sinds na zijn legerdienst in de diamant, hij heeft dus nooit anders gedaan. In januari heeft hij zich laten opereren aan zijn heup, een nieuwe heup laten plaatsen. Hij is hiervoor arbeidsongeschikt verklaard tot einde deze week, normaal gezien zou hij dus maandag 15 mei terug voltijds kunnen gaan werken.
Hij had misschien enkele weken vroeger kunnen werken, deeltijds werken, deeltijds ziekenkas, maar zijn baas wou de nodige papieren niet invullen wegens "teveel last voor hem".

De afgelopen weken is mijn vader, als hij zich goed voelde, af en toe een diamant met specifieke afmetingen gaan maken, omdat zijn baas in de penarie zat en volgens deze laatste niemand anders dit kon. Dom maar mijn vader voelde de bui al hangen en vreesde anders voor zijn job.
Nu is mijn gisteren tot bij de baas moeten komen en deze heeft hem verteld dat hij ontslagen is omdat hij zolang in de ziekenkas is. Uiteraard is hij wel zo slim om niets zwart op wit te zetten en mijn vader was zo onvoorbereid dat hier ook geen opnames van zijn.

Nu heeft hij zijn aangetekende brief nog niet gekregen, noch heeft mijn vader ter plaatste iets moeten tekenen.

Hij gaat vandaag onmiddellijk naar de vakbond, maar ter voorbereiding van dit gesprek, vroeg ik me af of hier mensen met kennis van zaken zitten die al enige raad kunnen geven.

Alvast bedankt iedereen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2017 15:47

Toeval maar dit staat nu in de krant !

Ontslag na langdurige ziekte? Geen discriminatie, zegt de rechtbank


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170510_02874799
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2017 16:15

Toeval maar dit staat nu in de krant !

Ontslag na langdurige ziekte? Geen discriminatie, zegt de rechtbank


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170510_02874799
Moet dan - volgens dat artikel - wel over een herstructurering gaan.
Ik kan me voorstellen dat - als de werkgever dan moet kiezen - dat hij voor de meest productieve werknemers kiest.

Ik weet niet of het hier om een herstructurering ging.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2017 16:19

herstructurering is een woord dat zeer veel gebruikt word om mensen te ontslaan, natuurlijk is een werkgever niet veel met afwezige werknemers als het werk dringend moet gedaan worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2017 16:24

Als je met het argument van herstructurering ontslaat, om dan dadelijk iemand nieuw aan te werven, dan kan de ontslagen werknemer het argument van herstructurering op zijn minst betwisten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2017 16:39

Dit is juist, gelukkig heb ik in 30 jaar nooit iemand moeten ontslaan, ondanks er soms wel dringende redenen waren, maar een mes smijt je niet in de vuilbak om dat het niet meer snijd, maar je slijpt het !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#7 , 11 mei 2017 08:40

Herstructurering is het zeker en vast niet, er is reeds iemand anders bezig in de plaats van mijn vader. De job die hij doet is namelijk tamelijk onmisbaar is het proces van het snijden.
Zijn baas heeft hem ook letterlijk gezegd dat hij ontslagen wordt omdat hij niet wou komen werken tijdens zijn ziekteverlof. Uiteraard geen bewijzen van.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mei 2017 10:10

Uiteraard geen bewijzen van.
opletten in zo'n geval, als er geen bewijzen zijn van het ontslag kan je best gaan werken. anders kan men onwettig afwezigheid inroepen met alle gevolgen vandien. desnoods als men weigert u te laten beginnen bel je een deurwaarder dat is dan goed 100€ tegenover een hoop problemen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#9 , 11 mei 2017 11:50

opletten in zo'n geval, als er geen bewijzen zijn van het ontslag kan je best gaan werken. anders kan men onwettig afwezigheid inroepen met alle gevolgen vandien. desnoods als men weigert u te laten beginnen bel je een deurwaarder dat is dan goed 100€ tegenover een hoop problemen
Inderdaad, mijn vader heeft ondertussen al een verlenging gekregen van de arts voor 3 weken, hij zorgt er wel voor dat hij in orde blijft. Ik heb ook gezegd dat hij zich elke ochtend moet gaan aanbieden op't werk, na zijn ziekteverlof welteverstaan, zolang ook dat hij zijn officiële ontslagbrief niet gekregen heeft.

Het gesprek heeft dinsdag plaatsgevonden, we zijn ondertussen donderdag en nog steeds geen ontslagbrief.

Badman
Berichten: 39

#10 , 13 mei 2017 13:41

ik heb ooit een proffesor op tv na de sluiting van ford genk zien verklaren op tv,dat je niemand kan ontslaan omdat hij teveel ziek is,iedere belg heeft recht om ziek mogen zijn,staat in de grondwet...wel mag men iemand ontslaan wegens 'teveel gewettigd afwezig waardoor de productie in gevaar komt'

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 mei 2017 15:27

@Batman

Ieder werkgever mag en kan iedereen ontslaan, zwanger of niet zwanger ziek of gezond.

Als de werkgever een verbrekingsvergoeding betaald staat de werknemer op straat, en kan hij gaan doppen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 mei 2017 12:48

@Batman

Ieder werkgever mag en kan iedereen ontslaan, zwanger of niet zwanger ziek of gezond.

Als de werkgever een verbrekingsvergoeding betaald staat de werknemer op straat, en kan hij gaan doppen .
iedere werkgever!!!! is dat zo?
welke werkgever kan mij ontslaan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 mei 2017 15:25

Stuur een kaartje

Beste

Hartelijk dank voor mijn ontslag.

Deze kans.

Geeft mij.

De extra kansen tot zelf ontplooing.

Vanaf hier kan het enkel beter gaan voor mij.

Desalniettemin wens ik alle succes met uw bedrijf.

Ik had graag een positief contact gehouden en u als referentie gebruikt.

Waarvoor dank voor alle leerrijke lessen

Ik wens je het allerbeste en hoop dat je iemand beter vindt dan ik

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 mei 2017 15:30

@Batman

Ieder werkgever mag en kan iedereen ontslaan, zwanger of niet zwanger ziek of gezond.

Als de werkgever een verbrekingsvergoeding betaald staat de werknemer op straat, en kan hij gaan doppen .
iedere werkgever!!!! is dat zo?
welke werkgever kan mij ontslaan?
Klopt dus op basis racisme wet werven we iedereen aan zelfde dag wantja

U zoekt mensen waarom Ali niet

Maar Ali dezelfde dag al na 4u zijn bon

En dat allemaal mooi bijhouden id kaart scan en contract tekenen en bon 4 uur later gedaan

Ja maar ja het is een indische restaurant geen berca

kan ik hier toch een blonde pop zetten van 19 uit londen

wij zoeken bv een marokaan voor marokkaans tresaurant

een turk voor

maar in belgie is dat moeilijk je moet iedereen accepteren (misschien beter topic hierover openen

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 mei 2017 15:31

ik heb ooit een proffesor op tv na de sluiting van ford genk zien verklaren op tv,dat je niemand kan ontslaan omdat hij teveel ziek is,iedere belg heeft recht om ziek mogen zijn,staat in de grondwet...wel mag men iemand ontslaan wegens 'teveel gewettigd afwezig waardoor de productie in gevaar komt'
goeie bedrijven, multinationals

betalen ziekte jongen en meer dan arbeid

!

dat is maar net zo lief

het helpt wel als je wat ancinniteit hebt meeste bedrijven investeren graag in hun personeel als je daar 5 10 15 20 jaar werkt

ben je wel goed

en die willen het beste voor u

ik heb bedrijven gekend dat iemand zei als ik hier nu verongeluk mijn gezin

die betaalden een pensioenplan levensverzekering !

en dat zijn bedragen hoor

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”