Opblaasbare spa

sunny
Topic Starter
Berichten: 53

Opblaasbare spa

#1 , 14 mei 2017 13:38

Dag allemaal

Ik kocht op 20 augustus 2015 een opblaasbare spa waar ik al heel wat problemen mee had. De aankoop gebeurde in een bekende winkel.
Deze winkel raadde men aan om met de problemen rechtstreeks contact op te nemen met de fabrikant (wat ik tot hiertoe telkens deed).

Eerste probleem (gemeld op 10 juli 2016): blaar op cover + foutmelding op display (E95), spa verwarmt geen water meer en stoot kleine zwarte vuiltjes/ korreltjes uit welke uit de leiding komen.
Reactie Intexsupport: reparatie onder garantie (gratis opsturen) + gratis luchtzak voor cover

Tweede probleem (gemeld op 1 autustus 2016): controlebox terug ontvangen en aangesloten, stoot nog steeds kleine zwarte korreltjes uit
Reactie Intexsupport: De kleine zwarte deeltjes zijn afkomstig van de coating aan de binnenkant van de PTC heater. Deze coating komt los wanneer er teveel chloor of andere chemische middelen gebruikt worden. Op zich is het geen probleem en zal de spa goed blijven werken. Mettertijd kan het zijn dat de heater corrodeert en lekken zal vertonen, maar dit is heel uitzonderlijk, dus is de kans erg klein dat dit ook effectief zal gebeuren.
De PTC heater kan natuurlijk altijd vervangen worden na het seizoen indien u dit wenst.

Derde probleem (gemeld op 18 november 2016): spa maakt meer lawaai dan anders maar werkte nog wel. Opeens viel alle elektriciteit uit, deze opnieuw aangezet maar wanneer we de jacuzzi terug opzetten viel meteen weer de elektriciteit uit. Na verschillende pogingen lukte het wel om deze aan te zetten maar hij gaf nu E90 error en maakte een piepend geluid. Bubbels werken wel maar warmen doet hij niet. Losse naad in kuip gemeld.
Reactie Intexsupport: opnieuw opsturen + reparatie (alles gratis), geen reactie op losse naad in kuip (maar doordat er geen luchtverlies in de kuip was ben ik hier niet meer op ingegaan).
Er waren inderdaad een aantal onderdelen die onderhevig waren aan slijtage vervangen. De filterpomp werd gereviseerd en het verwarmingselement inclusief alle sensoren werden vernieuwd.

Vierde probleem (gemeld op 4 april 2017): Spa opgesteld op 3 april 2017
Nadat de jacuzzi een 2 tal uurtjes dienst deed, merkten we een plas water op onder de controlebox. We controleerden de buizen tussen de jacuzzi en de controlebox maar hier zijn geen lekken. Het water "stroomt" niet weg maar de lekkage is wel duidelijk.
Reactie Intexsupport: box weer opsturen en krijg vervangbox (welke werkt maar veel lawaai maakt).

Vijfde probleem: Blijkt nu dat deze vervangbox definitief is. Telefonisch meldde men me dat deze box waarschijnlijk van een ouder type is daar deze meer lawaai maakt.
Ik krijg dus een tweedehands oudere controlebox in de plaats, waar ik niet mee akkoord ben. Ook merken we nu op dat de kuip zelf om de 3 dagen moet worden opgepomd.
Reactie Intexsupport: M.b.t. het luchtverlies in uw kuip:
De fabrieksgarantie op fabricagefouten van niet-elektrische onderdelen is 1 jaar (zie uw handleiding). Deze termijn is dus verstreken. We zijn echter bereid om als commerciële geste de kuip gratis te vervangen. Om een bewijs te hebben t.o.v. de fabrikant van dit defect vragen wij u vriendelijk het Intex logo op de kuip uit te knippen, een foto te maken van de defecte kuip samen met het logo en deze op te sturen als antwoord op dit bericht. Na ontvangst van deze foto ontvangt u een nieuwe kuip en mag u de defecte kuip vernietigen.
M.b.t. het lawaai dat de controle maakt:
U ontvangt volgende week dinsdag of woensdag ter vervanging van uw controlebox een andere die we eerst specifiek op geluid zullen testen alvorens hem op te sturen. We hopen dat u begrijpt dat wij geen nieuwe box sturen voor een aankoop die dateert uit 2015. Na ontvangst van deze box vragen we u vriendelijk om de defecte box naar het dichtstbijzijnd postpunt te brengen.

Mijn vertrouwen in deze Spa is eigenlijk weg. Zeker nadat een medewerker van de firma me telefonisch meldde dat deze spa's doorgaans snel problemen hebben.

Ik heb alle foto’s en e-mails bewaard.

Kan ik vragen om mijn aankoopbedrag terug te krijgen (zou persoonlijk beter zijn voor me)?
Indien dit niet mogelijk is, moet ik dan echt genoegen nemen met een vervangbox (telefonisch bevestigd dat dit een gebruikt en waarschijnlijk ouder model betreft)?

Alvast bedankt voor het advies!

Sunny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 14 mei 2017 13:44

Na 2 jaar gebruik uw aankoopbedrag terugvragen, gaat er toch wat over he?

Maar dat wil niet zeggen dat u geen recht hebt op de wettelijke garantie. Het is de verkoper die u deze moet geven, niet de fabrikant.

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2017 15:56

Als leen echt een vrouw is zie ik wel een muze in haar, die vat me altijd samen

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2017 17:08

Als kosteloze herstelling of kosteloze vervanging geen soelaas brengen, kan je opteren voor de ontbinding (en wederzijds teruggeven wat overeengekomen was).
Eén van de criteria hier is dat de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast herstelling of vervanging verricht. Gelet op je gegeven historiek zou dergelijk standpunt niet onlogisch zijn.

in functie van het normale en nuttig gebruik en de afschrijvingsperiode zou het wel steek houden dat een gedeelte van de vergoeding niet teruggestort wordt.
Je zou dan moeten kijken hoelang zulke spa door de band mee gaat, welke duur je die doorheen het jaar kan gebruiken en welke duur jij (de voorbije 2 jaar) effectief hebt kunnen gebruiken. Als hij in herstelling is, schort dit de garantieperiode van 2 jaar op (en kon je het ook niet gebruiken).

Als een rechter moet oordelen, oordeelt hij uiteraard autonoom.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sunny
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 14 mei 2017 17:31

Bedankt voor de reacties.
Ik nam vrijdag nog contact op met de winkel waar ik deze kocht en men gaat dit probleem bespreken en aal me maandag terugbellen om te melden wat men kan doen.

Ik vind het zelf vreemd dat ik ipv een herstelling een oude controlebox krijg en geen nieuwe.

Even afwachten wat de mensen van de winkel morgen zeggen...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 14 mei 2017 18:11

Er moet bij herstelling in garantie geen nieuwe onderdelen gebruikt worden, maar evenwaardig onderdelen van dezelfde leeftijd of jonger.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Duralexia
Berichten: 41

#7 , 16 mei 2017 17:59

Tijd om hier eens je licht op te steken

http://www.consumentenombudsdienst.be/nl

sunny
Topic Starter
Berichten: 53

#8 , 17 mei 2017 21:25

Even een update.

De winkel nam contact op met de fabrikant. Ik mocht de jacuzzi terug binnenbrengen bij de winkel en kreeg het volledige aankoopbedrag terugbetaald.

Had dit niet verwacht maar ben heel blij deze oplossing.

Bedankt aan iedereen voor de reacties.

Terug naar “Gebrekkige Producten”