Ontslag bij NMBS

Gino1970
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Ontslag bij NMBS

#1 , 12 mei 2017 11:49

Beste,

Ik zal binnenkort ontslag nemen als treinbegeleider bij de NMBS. Ik ben langsgegaan bij de RVA, en daar vertelden ze me dat ik géén recht heb op een werkloosheidsuitkering. Dit om de reden dat mijn job bij de NMBS mijn eerste job is. Omdat ik statutair ben, en ik géén werkverleden heb in de privé-sector, hebben ze géén basis om mij een werkloosheidsuitkering toe te kennen. Ik zou eveneens 8 tot 13 weken wachttijd moeten doorlopen vooraleer ik recht heb op een soort werkloosheidsuitkering.

Klopt dit? Heb ik inderdaag géén recht op een werkloosheidsuitkering omdat ik mijn hele beroepscarrière als statutair gewerkt heb bij de NMBS? Of is er een andere reden waarom ik geen recht heb op een uitkering, die iets te maken heeft met de NMBS? Ik heb toch ook jarenlang sociale bijdragen betaald, dus ik kan me moeilijk voorstellen dat dit allemaal voor niks geweest is.

Dat er een wachttijd is, dat is normaal. Maar zo lang?

Nu, ik zoek sowieso een andere job, maar wil er zeker van zijn dat ik toch recht zou hebben op een werkloosheidsuitkering, voor het geval ik niet onmiddellijk een andere job vind. Vandaag had ik een advocate mee als reiziger op mijn trein. Ze gaf me de raad hiervoor te informeren, want ze is er vrijwel zeker van dat ik WEL recht heb op een werkloosheidsuitkering, zelfs al is mijn statutaire job mijn eerste job.

Kan iemand mij hiermee helpen aub? Eventueel met een wettekst of artikel, zodat ik hiermee naar de RVA kan gaan om het tegendeel te kunnen bewijzen van wat zij beweren?

Alvast zéér veel dank voor de hulp!

Grtn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2017 12:28

Als je zelf ergens je ontslag geeft heb je geen recht op werkloosheid uitkeringen, dit is ook zo bij de gewone werknemers.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gino1970
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2017 13:58

Na een bepaalde wachttijd, heb je wel recht op een uitkering. Zelfs als je zelf ontslag neemt. Dit werd ook gezegd bij de RVA. Maar het verschil met de privé-sector is, dat wegens het statuut, er geen basis is om het bedrag van de uitkering op te berekenen. Dus zelfs als ik ontslagen zou worden door de NMBS, zou ik nog steeds geen recht hebben op een werkloosheidsuitkering, met als oorzaak mijn statuut en omdat ik nooit in de privé-sector gewerkt heb. Dit alles volgens de RVA. Dus ontslagen worden of zelf ontslag nemen zou in dit geval geen enkel verschil uitmaken. Vandaar mijn originele vraag. In mijn geval, zou ik inderdaad zelf ontslag nemen.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 12 mei 2017 16:12

bij een statutaire wordt er veel minder rsz ( en patronale rsz ) ingehouden, en geen rsz voor werkloosheid.
Het zou bijgevolg een groot schandaal zijn moesten die WEL recht hebben op werkloosheidsuitkeringen

Gino1970
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2017 16:51

Is geen antwoord op mijn vraag, maar ik durf dit toch te betwisten. Als ik mijn loonfiche vergelijk van die van mijn echtgenote, die bediende is in Paritair Comité 201.000, merk ik dat ik minstens evenveel RSZ betaal. Daarbovenop betaal ik een grote bijdrage aan pensioenen, en daarbij ook nog eens een bijdrage aan kas der sociale solidariteit. Dan ook nog de bijzondere maandelijkse RSZ-bijdrage.

Hoe het zit met patronale RSZ, daar heb ik geen idee van.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 12 mei 2017 17:06

voor een bediende is de patronale ongeveer 25% rsz ( niet zichtbaar op loonfiche, maar dat is wel de totale rsz-bijdrage ook voor andere sektoren : ziekte, pensioen en co )
voor statutaire is er geen rsz inhouding voor werkloosheid. punt
een statutaire krijgt ook een groter pensioen maar dat heeft niks met werkloosheid te maken

je kan dat zoveel betwisten waar je maar wil, maar je zal overal bot vangen


niet als je zelf ontslag neemt, enkel bij vernietiging van de benoemingakte en co, zijn er een paar uitzonderingen

http://sociaalrecht.blogspot.be/2008/07 ... g-die.html

"wiens arbeidsverhouding in een overheidsdienst of in elke andere publiekrechtelijke instelling een einde neemt omdat zij eenzijdig wordt verbroken door de overheid of omdat de benoemingsakte wordt vernietigd, ingetrokken, opgeheven of niet hernieuwd,"

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 12 mei 2017 17:46

RVA heeft 100% gelijk

En in het geval men ontslagen WORDT, dan betaalt de overheid retroactief de rsz - bijdragen, omdat de wetgever een kleine 30 jaar geleden van oordeel was dat zulke gevallen te schrijnend zouden zijn.
Niet de gevallen waar men ZELF ontslag neemt


( zie vorig berichtje )

Gino1970
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mei 2017 21:19

Prima. Bedankt. Dit is een duidelijk antwoord met een duidelijke link :wink: Natuurlijk niet zo positief voor mij mocht ik niet direct ander werk vinden.

Ik begrijp dus dat ik sowieso geen recht heb op een werkloosheidsuitkering om de redenen die u aanhaalt. De RVA sprak van een wachttijd van 8 tot 13 weken. Daarna zou ik wèl een soort uitkering krijgen. Klopt die wachttijd? En op welke basis wordt die dan berekend? Aangezien mijn wedde als vast benoemd ambtenaar van geen belang is, neemt de RVA dan een beslissing over hoeveel ik krijg? Of moet ik terecht bij het OCMW, zoals staat in de link die u me stuurde?

Natuurlijk hoop ik dat ik tegen die tijd ander werk heb, en dat zal zeker en vast zo wel zijn. Maar ik wil ook graag rekening houden met het allerslechtste geval. Men weet nooit dat ik een ongeval heb waardoor ik niet kan werken....

Alvast bedankt.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#9 , 12 mei 2017 22:44

voor een bediende is de patronale ongeveer 25% rsz ( niet zichtbaar op loonfiche, maar dat is wel de totale rsz-bijdrage ook voor andere sektoren : ziekte, pensioen en co )
Sommige WG'ers plaatsen dit er wel op alvast. Toch even schrikken hoeveel ze maandelijks moeten betalen (bovenop het brutoloon) om je te mogen in dienst houden als je dat ziet...

Omtrent de wachttijd:
Deze is minstens 4 weken, en maximaal 52 weken (1 jaar dus).
De lokale RVA-directeur beslist hierover als deze het dossier krijgt.
Gemiddeld wordt er een wachttijd van 10-13 weken genomen, tenzij er uitzonderlijke omstandigheden zijn.
Dus dat zal wel kloppen wat je vernomen hebt inderdaad.

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 12 mei 2017 23:29

Mogelijk worden hier 3 zaken door elkaar gehaald.

"Ik zal binnenkort ontslag nemen als treinbegeleider bij de NMBS. Ik ben langsgegaan bij de RVA, en daar vertelden ze me dat ik géén recht heb op een werkloosheidsuitkering"
1. geen recht op werkloosheid ( omwille van statutair ) en dan stopt het m.i.

2. wachttijd om een dossier in orde te krijgen10-13 weken, maar dat doet m.i. niks terzake als je geen recht hebt op werkloosheid
3. santie wegens werkloos door eigen schuld zijn ( 4-52 weken, of definitief uit gesloten ) maar dat doet m.i. hier ook niks terzake omdat je geen recht hebt op werkloosheidsuitkering

conclusie : m.i. heb je geen recht op werkloosheidsuitkering of je zal eerst een hele tijd ( soms een paar jaar ) gewerkt moeten hebben als niet-statutaire werknemer en dan werkloos vallen

Gino1970
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 mei 2017 00:07

Ok. Da's duidelijk! Waarvoor dank.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”