Ziektebriefje

nlb
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Ziektebriefje

#1 , 10 mei 2017 09:49

Ik ben vorige week dinsdag ziek gevallen. Ik ben diezelfde dag naar de dokter geweest en heb s avonds het ziektebriefje doorgemaild. De dokter heeft me toen de rest van de week gegeven. Afgelopen maandag ben ik terug gaan werken en heb ik het origineel afgegeven. Mijn baas vertelde dat dit in orde was. Ik merkte wel dat mijn pijn nog niet over was en heb me dinsdagochtend terug ziek gemeld. Dinsdagmiddag stond de controledokter voor mijn deur. Ik had pas s avonds een afspraak met de huisarts dus de controledokter heeft een attest opgesteld voor de rest van de week, in afwachting op de huisarts en verder onderzoek. De huisarts heeft me gisteren thuisgeschreven tot het einde van de maand. (Verlenging)
Mijn werkgever is woest..
Kan ik mij deze week terug verwachten aan een controledokter of telt zijn ziektebriefje ook?
Ik denk eraan mijn ziektebriefje vandaag per AS op te sturen, ik heb wat wantrouwen, kan mijn werkgever nog moeilijk doen over mijn briefje van vorige werk? Ik lees hier nl. de zotste verhalen over het achterhouden van ziektebriefjes etc..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2017 11:15

Ik ben vorige week dinsdag ziek gevallen. Ik ben diezelfde dag naar de dokter geweest en heb s avonds het ziektebriefje doorgemaild. De dokter heeft me toen de rest van de week gegeven.
Tenzij het arbeidsreglement een soepelere regeling vermeld, kan je toch best het fysieke ziektebriefje aangetekend versturen van zodra je het hebt. Zo ben je 100% zeker dat er achteraf geen discussie over is. Toegegeven: ik doe dit zelf ook nooit, aangezien het bedrijf waar ik werk hier nooit problemen van maakt als je dit de dag na je ziekte afgeeft, maar toch...
Afgelopen maandag ben ik terug gaan werken en heb ik het origineel afgegeven. Mijn baas vertelde dat dit in orde was.
Tot daar alles in orde, dus. Hoewel je nog beter af was met een ontvangstbewijs, maar dit is in Vlaanderen niet gebruikelijk...
Ik merkte wel dat mijn pijn nog niet over was en heb me dinsdagochtend terug ziek gemeld. Dinsdagmiddag stond de controledokter voor mijn deur. Ik had pas s avonds een afspraak met de huisarts dus de controledokter heeft een attest opgesteld voor de rest van de week, in afwachting op de huisarts en verder onderzoek.
Tot hier ook alles in orde.
De huisarts heeft me gisteren thuisgeschreven tot het einde van de maand. (Verlenging)
Ook hier alles in orde...
Mijn werkgever is woest..
Jammer, maar jij bent perfect in orde. Zorg wel dat je vandaag nog uw ziektebriefje aangetekend naar uw werkgever verstuurd (had je eigenlijk gisteren best al gedaan, maar bon). Aangezien uw wergever kwaad is, is het niet ondenkbaar dat hij moeilijk gaat doen.
Kan ik mij deze week terug verwachten aan een controledokter of telt zijn ziektebriefje ook?
Een werkgever mag steeds een controlearts sturen, en deze laatste kan de beslissing van uw huisdokter om u tot het einde van de maand thuis te zetten, aanvechten, indien hij denkt dat die beslissing onterecht was. U kan die beslissing van de controlearts dan ook weer aanvechten indien nodig.

Maar als u echt niet kan gaan werken tot eind deze maand, zal de controle-arts dit ook wel vaststellen, vermoed ik. Maar om concreet op uw vraag te antwoorden: ja, het is mogelijk dat uw werkgever terug een controlearts stuurt.
Ik denk eraan mijn ziektebriefje vandaag per AS op te sturen, ik heb wat wantrouwen, kan mijn werkgever nog moeilijk doen over mijn briefje van vorige werk? Ik lees hier nl. de zotste verhalen over het achterhouden van ziektebriefjes etc..
Stuur zeker uw huidige ziektebriefje aangetekend op, zodat daar alvast geen discussie over kan bestaan. Het andere briefje heb je niet aangetekend opgestuurd, dus in theorie heb je hier geen bewijs van. Maar in Vlaanderen worden volgens mij 99% van de ziektebriefjes gewoon aan de werkgever overhandigd, zonder een bewijs van ontvangst. Als uw baas voor een arbeidsrechtbank gaat beweren dat hij het briefje niet ontvangen heeft, gaat hij niet enorm veel kans maken, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 10 mei 2017 11:23

Extra tip: maak een kopie van je doktersattest.
Normaal hebben de dokters dit zelf ook liggen (of toch een overzicht), maar zo ben je zeker.
Voor hetzelfde geld krijgt je werkgever een lege aangetekende enveloppe hé... (zogezegd)

Voor de rest ben je volledig in orde, zoals Gebruiker21 al zei.

1 opmerking voor Gebruiker21:
Er is inderdaad geen bewijs van het eerste attest, maar er is wel bewijs dat er een kopie digitaal gestuurd is.
Als de werkgever echt lastig zou beginnen doen, heb je nog steeds dat als bewijs (naast de aangetekende zending van het tweede attest).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2017 12:51

Er is inderdaad geen bewijs van het eerste attest, maar er is wel bewijs dat er een kopie digitaal gestuurd is.
Als de werkgever echt lastig zou beginnen doen, heb je nog steeds dat als bewijs (naast de aangetekende zending van het tweede attest).
Inderdaad. Dit had ik even uit het oog verloren. Inderdaad de verzonden mail met de scan van het doktersattest goed bewaren, dus.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sylvie89
Berichten: 18

#5 , 11 mei 2017 10:46

Beste leden

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik heb mijn tweede ziektebriefje gisteren aangetekend opgestuurd. Dit binnen de 48uur, zoals omschreven in mijn contract. De dokter heeft mij zelf een kopie gegeven daar ze de bui al voelde hangen.

Gisterenavond kreeg ik om 19:30u telefoon van de CEO, ik schrijf het gesprek even uit, letterlijk:
-Baas: Ik heb vernomen dat u sinds vorige week dinsdag ziek bent, ik ben hier niet gelukkig mee daar wij omzet moeten draaien. Ik verwacht u morgen gewoon terug aan het werk
-Ik: Excuseer, ik heb een ziekte-attest en gisteren heeft uw controle-arts mij, voor het tweede doktersbezoek, een week extra gegeven. Dat verslag hebt u blijkbaar nog niet gelezen.
-Baas: *Stilte* Dat wist ik inderdaad nog niet. In dat geval verbreek ik uw contract.
-Ik: U ontslaat mij wegens ziekte ?
-Baas: *Stilte* U krijgt deze week alle papieren aangetekend opgestuurd.
Dan heeft hij opgehangen.

Ik heb een vast bediendencontract met ingang van 27 januari 2017. Ik vermoed dat hij mijn gewaarborgd loon ziekte van 2 tot 5 mei moet uitbetalen,
8 mei als gewone werkdag en dan weer gewaarborgd loon voor 9 en 10 mei. Daarnaast kan ik mij aan een verbrekingsvergoeding verwachten van vier weken loon ?

Ik vermoed dat hij mij niet per staande voet kan ontslaan daar mijn evaluaties altijd in orde waren en ik nooit enige waarschuwing (zowel mondeling als aangetekend) hebt ontvangen ? Stel dat hij dit toch doet, heb ik dan het recht het bewijsmateriaal aan te vragen die deze beslissing moet ondersteunen ?

Vanaf wanneer gaat de verbreking van mijn contract in ? Het gesprek vond plaats na de werkuren dus ik vermoed vanaf vandaag ?

Hartelijk dank!

Sylvie89
Berichten: 18

#6 , 11 mei 2017 10:53

Oh, ik ben dezelfde persoon als nlb, ik heb blijkbaar op mijn pc een andere account dan op mijn smartphone.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mei 2017 10:57

Hij ontslaat u niet, maar verbreekt het arbeidscontract dus zal hij de verbrekings vergoeding moeten betalen, en geen ontslagvergoeding !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sylvie89
Berichten: 18

#8 , 11 mei 2017 11:17

En hoeveel werkdagen of weken bedraagt deze verbrekingsvergoeding ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mei 2017 12:34

En hoeveel werkdagen of weken bedraagt deze verbrekingsvergoeding ?
Net de zelfde tijd als een ontslagvergoeding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 11 mei 2017 17:48

Ben je aangesloten bij een vakbond?

nlb
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 mei 2017 19:00

Ja ik ben aangesloten bij de vakbond.
Ik heb al bericht gekregen dat ik een aangetekende zending moet afhalen in het postkantoor.
Ik ben heel benieuwd naar de reden van mijn ontslag.. Hoe zouden ze zich kunnen indekken?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 mei 2017 20:08

Reden van ontslag moet enkel spontaan gemeld worden igv ontslag om dringende reden.
Je hebt (in de andere situaties) wel het recht om de reden van ontslag te vragen (als het al niet spontaan gemeld wordt).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

nlb
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 mei 2017 21:22

Dus ik mag een aangetekend schrijven sturen met de vraag om het ontslag toe te lichten?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 mei 2017 21:40

Dus ik mag een aangetekend schrijven sturen met de vraag om het ontslag toe te lichten?
Inderdaad, binnen de 2 maanden na einde arbeidsovereenkomst, en binnen de 6 maanden na betekening van de opzeg door de werkgever.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

nlb
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 mei 2017 12:57

Beste, vandaag de aangetekende brief opgehaald en er staat inderdaad in dat het om een verbreking gaat met onmiddellijke ingang. Mijn verbrekingsvergoeding zullen ze bij de volgende loonsberekening uitkeren.
Ik neem aan dat ik ook recht heb op mijn commissieloon van vorige maand ? Of kunnen ze dit makkelijk achterhouden ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”