Verjaringstermijn uitbetalen ecocheques

Didymus
Topic Starter
Berichten: 2061

Verjaringstermijn uitbetalen ecocheques

#1 , 20 apr 2017 13:26

Om een lang verhaal kort te maken: mijn vriendins papieren ecocheques zijn eind 2015/begin 2016 gestolen en ze is daar pas een jaar later (bij de volgende uitbetaling dus) achter gekomen. Ze heeft aangifte bij de politie gedaan waarvan een VPV bestaat en ze heeft een verklaring op eer opgesteld, zoals geadviseerd op de website van de vakbond.

Na maanden gehakketak met haar toenmalige werkgever (grootste werkgever van Oost-Vlaanderen) beweert die nu dat de door hen vooropgestelde termijn van 3 maanden om dit te melden is verstreken en dat ze niks meer kunnen/willen doen. Ecocheques zijn echter een onderdeel van het loon. Volgens mij verjaart een loonsvordering echter pas na 5 jaar.

Klopt mijn redenering?
"sowieso" schrijf je zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Topic Starter
Berichten: 2061

#2 , 11 mei 2017 08:52

*schopje*

JPV, weet jij raad?
"sowieso" schrijf je zo.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2017 10:01

*schopje*

JPV, weet jij raad?
al ff ni meer gezien hier, zit allicht met coctail op een zonnig terrasje ergens in het zuiden.

als die bij de werkgever zijn gestolen voor dat jij die in ontvangst hebt genomen, heb jij daar eigenlijk niks mee te maken. werkgever had ze in bewaring, werkgever is verantwoordelijk voor het verlies. indienmen weigert die af te leveren kan u dit aan uw vakbond overlaten of bij de dienst inspectie van de sociale wetten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Didymus
Topic Starter
Berichten: 2061

#4 , 11 mei 2017 10:40

De uitgever van de cheques heeft ze rechtstreeks verstuurd en ze zijn dus ergens onderweg zoek geraakt. Werkgever kan geen enkel bewijs voorleggen dat de cheques effectief zijn opgestuurd, laat staan dat mijn vriendin ze heeft ontvangen.

Dat ze apart opnieuw aanmaken te duur is kan ik ergens nog begrijpen, maar dan moeten ze m.i. maar een overeenkomstige nettovergoeding uitbetalen. De frontoffice van de personeelsdienst wordt dan ook nog eens bemand door mensen die duidelijk niet veel kaas hebben gegeten van arbeidsrecht en recht tout court.

Mijn vraag gaat echter vooral over de verjaringstermijn. Ik wil in de respons liever geen juridische blunders neerschrijven aangezien het gaat om een grote organisatie met een eigen juridische dienst.
"sowieso" schrijf je zo.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2017 10:32



Mijn vraag gaat echter vooral over de verjaringstermijn. Ik wil in de respons liever geen juridische blunders neerschrijven aangezien het gaat om een grote organisatie met een eigen juridische dienst.
het recht kan afgeleid worden uit een cao, dit wil zeggen dat u zich kan beroepen op art 15 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978, als u nog in dienst bent kan u op deze basis 5 jaar terug in de tijd gaan

indien u nog steeds twijfelt vraag dan online info bij http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Didymus
Topic Starter
Berichten: 2061

#6 , 14 mei 2017 22:18

Niet meer in dienst sinds 01/02/2017, dat was ik nog vergeten te vermelden.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Loon”