Problemen persoonlijke lening 5 jaar na vervroegde terugbetaling ?!

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

Problemen persoonlijke lening 5 jaar na vervroegde terugbetaling ?!

#1 , 10 mei 2017 21:45

Ik heb een raar probleem aan de hand waarmee precies niemand mij kan helpen.
In het verleden (2010 of zo) had ik een persoonlijke lening bij Auxifina. Zij namen voor mij een krediet bij Credit Europe.
Eind 2012 wou ik een andere lening en via Auxifina werd het nog openstaande bedrag terugbetaald aan Credit Europe (ik heb van Auxifina een ontvangst-kwijting). De nieuwe lening was bij een andere kredietgever en deze is ondertussen reeds enkele jaren volledig terugbetaald.
In maart dit jaar, ontving ik van Credit Europe een brief dat ze nog een openstaand bedrag van een goeie 200 euro tegoed hebben (zogezegd de laatste afbetaling voordat de lening terugbetaald werd).
Ik heb natuurlijk niets meer van gegevens van deze lening (enkel nog de afbetalingstabel heb ik op pc).
Die mensen bestoken en bedreigen mij met aangetekende brieven, en met duizelingwekkende bedragen van enkele honderden tot duizenden euro's die ik nog zou moeten betalen, daar ik zogezegd al 5 jaar een achterstand zou hebben (van een lening die in mijn idee al 5 jaar terugbetaald was en zelfs vervangen door een andere).
Ik nam al contact met Auxifina maar sedert een paar jaar werd dit overgenomen door een nieuwe eigenaar.
De mensen van het vroegere Auxifina (Krefima nu blijkbaar) raadden mij aan om zo'n ontvangst-kwijtschrift op te vragen bij de laatste kredietgever (degene die de lening overnam). Dit heb ik nu maar ik geraak er geen stap verder mee.
Iemand die enig idee heeft hoe ik hier vanaf geraak. Er werd mij aangeraden om de ombudsman te consulteren maar dat kan blijkbaar maar als je al probeerde te onderhandelen met de tegenpartij. Nu, Credit Europe zit momenteel niet meer in België maar in Duitsland en ze werken niet echt mee.
Ik consulteerde daarstaks de online Nationale bank en dat krediet staat inderdaad nog steeds als een lopend krediet !!!! En dat terwijl ik hier een document heb van Auxifina dat het vervroegd terugbetaald werd.
Kan dit zomaar en hoe los ik dit op ? :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 10 mei 2017 21:50

" En dat terwijl ik hier een document heb van Auxifina dat het vervroegd terugbetaald werd."

Dat is dan uw bewijs.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 10 mei 2017 21:58

Ja maar die beweren dat het niet 'het juiste bedrag' is dat terugbetaald werd.
Volgens hen stuurden ze mij na de terugbetaling zoveel jaar terug, een aangetekende zending dat er een maand te weinig betaald werd, maar dat heb ik nooit ontvangen. Ik ben een nette betaler dus ik zou dat niet genegeerd hebben en bij Auxifina geïnformeerd hebben hoe dit kwam.
Alles verliep via domiciliering dus ik zou niet weten waarom ze dat dan niet gedomicilieerd zouden hebben.
Ook bizar dat er dan na die brief van eind 2012 of begin 2013 geen enkele brief meer kwam want nu bestoken ze mij met aangetekende zendingen.
Iets klopt er niet maar ik geraak er niet vanaf.
Gisteren + vandaag is er hier weer een aangetekende zending toegekomen (moet ze nog gaan afhalen want post is toe als ik van mijn werk kom).
Dit zal ook weer van hen zijn en vermoedelijk van een incasso want daar dreigen ze mee, met mijn goederen te laten aanslaan !!!

Reclame

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 10 mei 2017 22:15

Bijkomend probleem is dat Credit Europe niet meer in België actief is en ik dus waarschijnlijk zelfs de ombudsman daar niet voor kan inschakelen.
Wie dus ideeën heeft die mij echt kunnen helpen, ik hoor het graag.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 10 mei 2017 22:24

Maar het is en blijft een Belgische lening volgens de Belgische wetgeving.
Ja je kan dit dus doorgeven aan de ombudsman.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 10 mei 2017 23:02

Ik hoop het.. op de website van de ombudsman staan ze niet als aangesloten kredietverlener hier in België.
Op de pagina van Nationale bank staat de lening als lening van Fincrease (Credit Europe). Nog nooit gehoord van Fincrease en op de site van de ombudsman staat Fincrease als niet-aangesloten en dan kan ombudsman blijkbaar niet optreden of onderhandelen.

konijntje1
Berichten: 172

#7 , 11 mei 2017 17:53

Laat aan die kredietgever weten dat u destijds een bericht ontvangen hebt waarin word gesteld dat alles is afbetaald.
Dit mag u via mail laten weten. Hoeft niet aangetekend te zijn.

Ditzelfde laat u weten aan incasso (wat ze zeker zullen proberen)
Deze mensen kan u gewoon tel. op de hoogte stellen dat u niet zinnens bent om mee te werken.

U laat aan iedere partij die u aanspreekt hierover de kwijting + de melding dat dit openstaand bedrag niet uw probleem is.
Tevens laat u hen weten dat bij enige betwisting ze maar naar uw toenmalige kredietgever dienen te schrijven (auxifina)

Laat u vooral niet gek maken door alle aangetekende zendingen, incasso's of gerechtsdeurwaarders.
Geen enkele instantie kan iets eisen van u.
Dit kan enkel met een rechterlijke uitspraak. Dan moet Credit Europe al een zaak starten om 200 euro terug te eisen.

Dit gaan ze al zeker niet doen want ze hebben geen zaak.

Maak u dus niet te erg ongerust,

Mvg,

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#8 , 30 jun 2017 19:13

Bedankt voor je uitleg konijntje1.
Op 10 mei stuurde ik hen een aangetekende brief (er wordt verwacht dat je contact nam met de kredietgever voordat je de ombudsman aanspreekt).
Vandaag, bijna 2 maand later kreeg ik een emai terug waarin ze beweren dat ik +/- 5000 euro moet terugbetalen (openstaand kapitaal !) en dat ze maandag mijn dossier door zullen geven aan Atradius. Wss bluf maar ik weet niet wat ik moet denken.
Ze vragen wat ik voorstel.
Tja, 7 weken niks laten weten en dan laten weten dat ze mijn dossier door gaan spelen ?
Ik denk niet dat de ombudsman dat zal zijn als proberen tot een mannelijke schikking komen.
Volgens hun redenering hebben ze met het deel dat ik vervroegd terugbetaalde, gewoon verder de lening afbetaald, ipv dit in mindering te brengen op het openstaande kapitaal.
Volgens hen is dat zo volgens de Belgische wetgeving. Volgens mij niet maar ik vind dit ook nergens duidelijk terug.

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#9 , 30 jun 2017 19:14

Dat zal zien als tot een minnelijke schikking...

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 01 jul 2017 21:42

Is uw klacht bij de ombudsman al ontvankelijk verklaard?
"sowieso" schrijf je zo.

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#11 , 03 jul 2017 08:46

Ik heb vrijdag alles doorgestuurd naar de Ombudsman. Ze willen dat je eerst zelf probeert te onderhandelen met de kredietgever. Op 10 mei schreef ik deze laatste aan met een aangetekende brief. Kreeg pas dikke 7 weken later (vrijdag na 17u) een mailtje (!) terug. Aangezien dat dit echter maar een dreigement bevat ( namelijk dat ze alles gaan overdragen aan incasso (bluf ?) heb ik direct alles naar ombudsman gestuurd. Ik kreeg ontvangst en leesbevestiging dus ik ga er van uit dat ze er wel iets mee zullen doen.

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#12 , 03 jul 2017 12:03

Vandaag reeds reactie gekregen van de Ombudsman.
Ze stuurden alles nog eens door naar de klantendienst van CreditEurope omdat ik volgens hen dit niet naar het adres deed waar volgens hen de klantendienst zit.
Ik reageerde op het mailadres dat CreditEurope opgaf waar ik moest reageren + naar het adres dat op hun aangetekende zendingen stond (en wat ook hun enige kantoor in Belgie is, in Brussel dus)
Volgens de Ombudsman zit hun klantendienst in Antwerpen maar op de website van CreditEurope staat duidelijk dat ze vanaf 16/12/2016 alle activiteit in Antwerpen stopzetten en er enkel nog een bijkantoor is in Brussel. Kantoren in Antwerpen staan te huur kwam ik te weten na even googlen en ze zien er leeg uit. Ombudsman stuurde alles door naar
Antwerpen. Ze hebben nu 30 dagen om te reageren. Ondertussen doet Ombudsman
niets...

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 04 jul 2017 17:07

Zou het kunnen dat Auxifina hier alleen opgetreden is als tussenpersoon, en dat uw eigenlijke verplichting bij Credit Europe (dat was het toch??) ligt?

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#14 , 10 jul 2017 15:57

Auxifina was inderdaad tussenpersoon.
CreditEurope was wel op de hoogte dat er een vervroegde terugbetaling zou zijn.
Ze lieten mij nooit weten dat er te weinig betaald zou zijn. Hoe kon ik hier dan van op de hoogte zijn.
Ik heb eens wat opzoekwerk gedaan en blijkbaar zou men bij een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling (wat het dan zou zijn, aangezien er een volgens hen een bedrag van iets meer dan tweehonderd euro te weinig terugbetaald werd, 1 maandaflossing dus) een nieuw afbetalingsschema moeten voorleggen aan de ontlener. Ook dat deden ze niet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 10 jul 2017 16:00

Kun je de bron van die informatie vermelden?
Nog nooit van gehoord....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”