Factuur aansluiting water pas na 6 jaar!

Krismolleke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Factuur aansluiting water pas na 6 jaar!

#1 , 09 mei 2017 14:27

Onze gemeente (Libramont, Prov. Luxemburg) stuurt ons na 6 jaar pas een eerste factuur van 1250€ voor de installatie watermeter en aansluiting drinkwater van onze bouw in 2011. Na een hervorming in het gemeentebestuur houden ze daar grote kuis en blijkbaar stellen ze nu vast dat ze ons nooit gefactureerd hebben voor deze dienst. Voor ons is dat natuurlijk geen kleine som en een zeer vervelende zaak.
Kan men zomaar 6 jaar wachten vooraleer een factuur te versturen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3792

#2 , 09 mei 2017 14:43

Ja, dit kan men.
Je hebt immers dat water verbruikt, nietwaar?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2017 14:57

Alles zal afhangen van de verjaringstermijn van deze factuur...

UPDATE: Vergeet wat ik gezegd heb. Factuur is pas toegekomen, dus die kan nog niet verjaard zijn. Geen idee of er een beperking zit van tijd tussen uitgevoerde werken en facturatie van die werken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Krismolleke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mei 2017 15:21

Het water wordt inderdaad verbruikt en daar betalen we een maandelijkse bijdrage voor. Het gaat hier om het aansluiten op het waternet waarvoor wij blijkbaar nooit een factuur gehad hadden. De vraag is nu of er wettelijk een termijn bepaald is tussen het uitvoeren van de prestatie en het factureren. 6 jaar lijkt me erg laat om wakker te schieten. Ons was het nooit opgevallen tussen alle andere te betalen posten bij een nieuwbouw.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#5 , 09 mei 2017 16:59

Ik had inderdaad begrepen dat je geen waterfacturen gekregen had, niet dat het om de aansluiting ging.

Even wat opzoekingswerk verricht hieromtrent, en ik heb ook bijgeleerd:
Hoelang mag men facturen opmaken ?
Wat zegt de wet eigenlijk ? Is het toegelaten dat bv. een le­ve­rancier zijn factuur pas na 6 jaar of la­ter op­maakt ? In prin­cipe niet, omdat een factuur (fis­­caal ge­zien dan) opgemaakt moet worden “uiter­­lijk de vijf­de dag volgend op de maand waar­bin­nen de pres­tatie is geleverd”.

Toch betalen ? Maar dat de factuur te laat is op­ge­maakt, betekent nog niet dat u ze niet zou moe­ten betalen. De verjaringstermijn geldt in principe van­af het moment dat de prestaties opeisbaar zijn ge­worden, dus niet noodzakelijk vanaf het mo­ment dat de factuur is opgemaakt. Dat een factuur pas na een paar jaar volgt, is dus geen reden om ze niet te moeten betalen.
De verjaringstermijn voor deze factuur is 10 jaar (het zijn werkzaamheden, geen jaarlijkse afrekening van de watermaatschappij).
Maar dus, in tegenstelling tot wat zowel ik als Gebruiker21 dachten, begint de verjaring vanaf het moment dat de prestaties opeisbaar zijn, en dat is vanaf dat de aansluiting gerealiseerd was in deze.

De gemeente/aannemer zal inderdaad nog een boete krijgen van de BTW, omdat ze te laat waren, maar voor jou zal betalen worden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2017 17:11

Ik heb nog geen tijd om nader te zoeken, maar hier zegt men alvast iets anders:
http://www.abyarno.be/actuadetail.php?vid=871

Volgend artikel gaat er wat specifieker in (hoewel B2B).
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 03/related
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2017 17:13

En nog een andere.
Criterium: "redelijke termijn"

(Wat je wel kan in twijfel trekken na 6 jaar).

http://www.novalex.be/advokagr.pdf
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Krismolleke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 mei 2017 23:18

Bart, interessante artikels. Nu valt nog te bekijken of een gemeentebestuur beschouwd wordt als zelfstandige of ondernemer. Het zou me niet verwonderen dat daar geen duidelijke regelgeving over bestaat.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mei 2017 23:49

Ik vind het sowieso vreemd dat de gemeente factureert voor een watermeter.
Doet de watermaatschappij dit normaal niet?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mei 2017 10:55

Ik vind het sowieso vreemd dat de gemeente factureert voor een watermeter.
Doet de watermaatschappij dit normaal niet?
Bij onze nieuwbouw, 4 jaar geleden, kwam de factuur voor aansluiting inderdaad van de watermaatschappij (TMVW, nu Farys). Misschien dat voor andere watermaatschappijen de facturatie via de gemeente gebeurd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Krismolleke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mei 2017 13:43

Het zit zo: ik krijg een brief van de gemeente op 02/05/2017 waarin ze mij verklaren nooit een aanvraag tot aansluiting van ons gekregen te hebben waardoor zij nooit een factuur hebben kunnen opsturen. Het gaat om een gemeentetaks op het hebben van een waterteller van 1250Eur, eenmalig. Het is een gemeentelijke dienst (fontainier) die zich hiermee bezighoudt. Op één of andere manier zijn wij wel aangesloten geraakt door die "fontainier" in 2011 (telefonisch? weet ik veel?). Wij betalen ons waterverbruik al 6 jaar zonder enig problem. Nu schieten ze plots wakker dat zij ons blijkbaar niet-officieel hebben aangesloten omdat ze geen aanvraag tot aansluiting vinden van ons en ons dus nooit gefactureerd hebben......begrijpe wie begrijpen kan!

Terug naar “Administratief recht”