Opzegtermijn opgegeven in arbeidsovereenkomst

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

Opzegtermijn opgegeven in arbeidsovereenkomst

#1 , 05 mei 2017 23:23

Beste lezers


Wanneer de werkgever een opzegtermijn aangeeft in de arbeidsovereenkomst en deze is korter dan de wettelijke opzegtermijn, welke termijn dient gerespecteerd te worden?
In casu zou de wettelijke opzegtermijn 14 dagen en 6 weken zijn. In de arbeidsovereenkomst is er sprake van 3 dagen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2017 05:57

wie geeft het ontslag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 07 mei 2017 16:13

De werknemer (arbeider)
De arbeidsovereenkomst dateert trouwens van 2008

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mei 2017 17:41

Opzegtermijnen zijn van dwingend recht. Kan enkel van afgeweken worden mits akkoord van beide partijen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 07 mei 2017 18:13

Valt de arbeidsovereenkomst daar niet onder? Dat is toch immers door beide partijen ondertekend.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mei 2017 18:19

Dwingend recht kan maar van afgeweken worden nadat het recht definitief verworven is.
Maw: pas als het ontslag ingang vindt en men dus effectief recht heeft op de wettelijke opzegtermijnen, kan men er afstand van doen.
Kan bovendien enkel door de beschermde partij. Maw in geval van ontslag door de werkgever: kan enkel door de werknemer afstand van gedaan worden.
Bij ontslag door de werknemer: kan enkel door de werkgever afstand van gedaan worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 07 mei 2017 18:56

Ah, zo. Ik begrijp het.
Dank u wel!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”