Kosten opkuis cel

Mrstudent
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Kosten opkuis cel

#1 , 25 apr 2017 02:03

Beste,

Enkele tijd geleden heb ik een nacht in de cel moeten doorbrengen (dit was onterecht en ben hiervoor ook vrijgesproken), omdat ik me niet goed voelde heb ik die nacht moeten overgeven in de cel, nu moet ik hiervoor opkuiskosten van 125 euro betalen terwijl ik toch gewoon ziek was ?! Moet ik deze kosten zomaar betalen ?

Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 25 apr 2017 08:57

had u gedronken?

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 25 apr 2017 10:09

Hebt u de ziekte laten vaststellen door een dokter de dag nadien?

Reclame

Mrstudent
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 apr 2017 13:23

Ik had gedronken maar dit was niet de reden waarvoor ik was opgepakt (dit stond dus ook niet bij de aanklacht op mijn dossier ik ben de dag nadien ook op doktersbezoek geweest maar dit was niet voor mijn maagklachten, ik wist ook niet dat ik voor deze kosten ging moeten opdraaien anders had ik dit zeker laten vaststellen bij de dokter, of had ik het zelf opgekuist

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 25 apr 2017 13:47

Heeft een rechter u daarvoor vrijgesproken? zoniet==>
zal u al als u gedronken had mogelijk bestuurlijk zijn opgesloten .... daar kan dus nog een GAS-boete voor komen is een inbreuk openbare dronkenschap besluitwet 14 november 1939 - maar meestal via GAS vervolgt.
Het is een commissaris van politie die als bestuurlijk officier bepaald dat u daarvoor wordt opgesloten.

U hebt overgegeven en die opkuiskosten zullen moeten betaald worden - in nogal wat gemeenten staat dat ook in de gemeentelijke politiecodex.
En als u ziek was ..gezien men niet weet waarom zal de opkuis met een desinfecterend product dienen te gebeuren.
Is die rekening van politie of gemeente?

Indien niet betaald wordt komt er een dwangbevel van de bevoegde ontvanger -- bij niet akkoord zal de zaak maar dan mogelijk ook de overtreding voor de politierechter komen.

Als u voor een andere strafbare feiten vastzat is het een officier gerechtelijek politie die u heeft gearresteerd - bevestigd door een parketmagistraat.
En daarna wordt u dan verhoord of binnen x weken als het een Salduz 3 is.
Bij Salduz 4 zou u voor de onderzoeksrechter zijn gebracht.

PS zelf opkuisen zal niet gemogen hebben want dat is dwangarbeid en daar moet u eerst voor veroordeeld worden tot een criminele straf.

Mrstudent
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2017 22:24

Beste,

Ik was op het moment dat ik was opgepakt in een discotheek kan ik dan een gasboere krijgen voor openbare dronkenschap ?, er was ruzie ontstaan tussen vrienden en een andere groep jongeren, nadien ben ik samen met nog een paar vrienden opgepakt, maar voor de ruzie zelf ben ik vrijgesproken aangezien ik zelf niets misdaan heb, ik had dus helemaal niet die nacht op het politiekantoor moeten doorbrengen, blijven die kosten dan nog steeds terecht ?

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 26 apr 2017 23:05

Ja, het een staat los van het ander.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 26 apr 2017 23:41

Maar wie heeft u vrijgesproken????
Want dat wil zeggen dat er een rechter aan te pas is gekomen.

U bent opgesloten?
Uw bezittingen zijn afgenomen en geregistreerd in een register?
U hebt bij uw vrijlating afgetekend voor ontvangst?

Misschien daar eens op antwoorden dan kunnen we gerichter antwoorden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 apr 2017 23:55

PS zelf opkuisen zal niet gemogen hebben want dat is dwangarbeid en daar moet u eerst voor veroordeeld worden tot een criminele straf.
... en zelfs de dwangarbeid als criminele straf is intussen verboden (lijfdwang) ende aldus afgeschaft.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Mrstudent
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mei 2017 16:14

Beste,

Ik heb mijn verklaring afgelegd en nadien er niets meer van gehoord, ik had dus mss beter gezegd niet meer vervolgd ipv vrijgesproken, en ja ik heb die nacht mijn spullen moeten afgeven en de volgende middag teruggekregen.

Groetjes

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 05 mei 2017 23:36

dus openbare dronkenschap of verstoring van de openbare orde.
Aanhouding in opdracht van een officier van bestuurlijke politie.
Gasboete kan eventjes duren voor u daar een afschrift van krijgt.
Hebt u de kosten al betaald?

Mrstudent
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 mei 2017 13:43

Neen, er was ruzie ontstaan tijdens het uitgaan. Politie is moeten tussenkomen en heeft enkele onder ons meegenomen (ik had niks gedaan en zo heb ik dat ook verklaard), verder heb ik het bedrag nog niet betaald neen.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 mei 2017 18:20

Het is niet omdat men u niets strafrechterlijks ten laste legt dat uw vrijheidsbeneming niet terecht was.

Als u wegens dronkenschap opgepakt werd dan is het feit dat u overgegeven hebt enkel staving van het PV.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 18 mei 2017 21:15

Klopt dat is een bestuurlijke aangelegenheid en wordt administratief afgehandeld.
Indertijd was er in onze gemeente zelfs een vervoertaks van X bfr.. die dan geïnd werd.
Wordt nu dus administratief afgehandeld. Indien niet betaald==> dwangbevel ==> rechtbank.

Mrstudent
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 mei 2017 13:46

Wat wordt er bedoeld met staving van het pv ? Maar ik ben niet opgepakt voor dronkenschap ?

Terug naar “Andere”