Scholingsbeding

jellevdd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Scholingsbeding

#1 , 25 apr 2017 19:38

beste,

bij het tekenen van mijn contract bij mijn werkgever heb ik een scholingsbeding moeten tekenen,
dit deden ze omdat ik een opleiding moest volgen voor mijn werk dat 128 uur bedroeg en 4802 € bedroeg.

nu stap ik binnen de 2 jaar op en verzoeken zij mij om 20% van het bedrag terug te storen aangezien ik binnen de 2 jaar ontslag neem;

nu las ik dat zij aan bepaalde voorwaarde moeten voldoen voor dat dit effect heeft.
zoals: 1 het jaarloon van de werknemer op wie het scholingsbeding van toepassing is, moet hoger zijn dan 33.472 €
dit is bij mij zowel brutto als netto niet het geval.

en 2: De vorming dient ofwel tenminste 80 uren te bereiken ofwel een waarde hoger dan het dubbel van het gemiddeld minimum maandinkomen (zijnde 3.063,86 € op 1 juni 2016). Deze vorming mag zich niet situeren in het wettelijk of reglementair kader vereist voor de uitoefening van het beroep waarvoor de werknemer werd aangeworven.

voor mijn job te kunnen uitoefenen moest ik verplicht deze opleiding volgen, deed ik dit niet kon ik niet starten bij hun.

nu is de vraag of zij mij kunnen verplichten om dit bedrag terug te betalen of heb ik meer te zeggen en hoef ik dit niet terug te betalen?

bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 apr 2017 21:19

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=41990

Je hebt deze bron al zelf ontdekt, vermoed ik.
Je hebt het alvast juist.

Als je effectief niet aan dat bedrag komt van verloning, is dit van toepassing:
Wanneer deze voorwaarden niet vervuld zijn, wordt het scholingsbeding als onbestaand beschouwd wat betekent dat het geen enkel juridisch gevolg zal hebben. De beoordeling van de geldigheid van het beding gebeurt op het ogenblik waarop één van de partijen om de toepassing van het beding verzoekt.

Let wel: in dat bedrag moet je, voor zover ik weet, je volledig jaarloon tellen.
Dit is meer dan 12 keer je maandloon.
13e maand, dubbel vakantiegeld enzovoort tellen ook, meestal mag je dus 13,92 keer je maandloon tellen.
Zit je er dan nog steeds niet boven?

Indien wel: dan is deze bedding toch geldig, en hebben ze gelijk omtrent die 20%.

jellevdd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2017 09:27

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=41990

Je hebt deze bron al zelf ontdekt, vermoed ik.
Je hebt het alvast juist.

Als je effectief niet aan dat bedrag komt van verloning, is dit van toepassing:
Wanneer deze voorwaarden niet vervuld zijn, wordt het scholingsbeding als onbestaand beschouwd wat betekent dat het geen enkel juridisch gevolg zal hebben. De beoordeling van de geldigheid van het beding gebeurt op het ogenblik waarop één van de partijen om de toepassing van het beding verzoekt.

Let wel: in dat bedrag moet je, voor zover ik weet, je volledig jaarloon tellen.
Dit is meer dan 12 keer je maandloon.
13e maand, dubbel vakantiegeld enzovoort tellen ook, meestal mag je dus 13,92 keer je maandloon tellen.
Zit je er dan nog steeds niet boven?

Indien wel: dan is deze bedding toch geldig, en hebben ze gelijk omtrent die 20%.
ik heb de berekeningen eens gedaan en mijn jaarfiche er eens bijgenomen en ik heb vorig jaar minder als 33.000 euro verdiend brutto, als ik jou berekening volg van bruttomaandloon x 13.92 kom ik hier ook niet boven.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 27 apr 2017 09:37

Best voor de zekerheid toch eens al je loonbrieven controleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2017 10:11

en ook je eindejaar premie en verlof geld telt ook mee en alles is op het brutto. dit is toch niet veel hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”