Na bestelling extra kosten aangerekend voor opmaak offerte

nogeentje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Na bestelling extra kosten aangerekend voor opmaak offerte

#1 , 20 apr 2017 14:12

Beste allen,

Ik had een offerte aangevraagd voor een nieuwe motor voor mijn garagepoort. Ik gaf hen telefonisch ook het merk en het model van de motor mee. Iemand van het bedrijf kwam snel kijken en besliste dat deze vervangen moest worden omdat dat al een oud model was.

Ik krijg dan de gevraagde offerte met in de voorwaarden een termijn van 2 weken om opdracht tot uitvoeren te geven, anders zal er een factuur komen voor de offerte.

Logischerwijze ga ik wat verder kijken om prijzen te vergelijken maar dat duurde iets langer en gaf dan dit eerste bedrijf uiteindelijk na 3 weken de opdracht de werken uit te voeren. Toch kreeg ik een factuur van 140 Euro (HONDERDVEERTIG EURO) voor deze offerte. Een offerte die ze ook hadden kunnen opmaken zonder langs te komen omdat ik hen het merk en model op voorhand had meegegeven én dan laat ik hen de werken ook nog uitvoeren!

Ik vroeg hen dan vriendelijk per e-mail om deze factuur van 140 Euro te herzien maar daar kreeg ik geen antwoord op. Enkel, per post, aanmaning om de factuur te betalen. Nu ook via hun advocaten.

Ik vertik het uiteraard om deze absurde factuur te betalen maar wat kan ik doen als het ooit tot een rechtzaak komt? Ik vind namelijk de factuur te hoog en de termijn van 2 weken te kort...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 20 apr 2017 14:20

Als het tot een rechtszaak komt, kunt u uw argumenten presenteren aan de rechter en hopen dat die u volgt. Anders zal het nog een stuk duurder worden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2017 14:34

Best nieuw topic starten voor nieuw probleem.

Onbetwiste gedeelte betalen.
Moest je volgens de voorwaarden ook 140 EUR als je binnen de 2 weken had laten weten dat je hen de opdracht niet gunde?
Als ze niet kunnen bewijzen dat je vooraf ingestemd hebt met de 140 EUR, én je hebt de werken aan hen gegund, dan heb je twee argumenten als ze je voor de rechtbank zouden dagen.

Stuur schrijven dat je de 140 EUR betwist omdat je enerzijds - behalve tegenbewijs van de installateur - nooit je voorafgaand akkoord hiermee hebt gegeven. Plus dat deze - als ze al zou verschuldigd geweest zijn - obsoleet geworden is gezien je het werk ook aan hen gegund hebt.

Er kan wel discussie zijn: het feit dat je hen de opdracht gunt, betekent dat je de offerte hebt ontvangen. Je kan dus moeilijk ontkennen dat je de offerte niet ontvangen hebt (en de daarin opgenomen voorwaarden). Je hebt hier niet geprotesteerd op de aangekondigde 140 EUR en dat zou men kunnen inroepen. Mogelijk heb je zelfs de offerte ondertekend moeten terugsturen voor akkoord (maar zelfs daarzonder is dit een mogelijk discussiepunt).

De ratio achter de aanrekening gaat echter verloren. Het kan niet zijn dat de installateur 140 EUR meer kosten heeft, omdat je een week later dan gevraagd reageert.

Ik vind in het WER echter geen omschrijving die dit onder oneerlijke handelspraktijken zou kunnen onderbrengen .
Ik kan enkel bedenken dat de 140 EUR geen voorwerp heeft gezien je de vervanging aan hen gegund hebt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2017 09:00

Beste allen,

Ik had een offerte aangevraagd voor een nieuwe motor voor mijn garagepoort. Ik gaf hen telefonisch ook het merk en het model van de motor mee. Iemand van het bedrijf kwam snel kijken en besliste dat deze vervangen moest worden omdat dat al een oud model was.

Ik krijg dan de gevraagde offerte met in de voorwaarden een termijn van 2 weken om opdracht tot uitvoeren te geven, anders zal er een factuur komen voor de offerte.

Logischerwijze ga ik wat verder kijken om prijzen te vergelijken maar dat duurde iets langer en gaf dan dit eerste bedrijf uiteindelijk na 3 weken de opdracht de werken uit te voeren. Toch kreeg ik een factuur van 140 Euro (HONDERDVEERTIG EURO) voor deze offerte. Een offerte die ze ook hadden kunnen opmaken zonder langs te komen omdat ik hen het merk en model op voorhand had meegegeven én dan laat ik hen de werken ook nog uitvoeren!

Ik vroeg hen dan vriendelijk per e-mail om deze factuur van 140 Euro te herzien maar daar kreeg ik geen antwoord op. Enkel, per post, aanmaning om de factuur te betalen. Nu ook via hun advocaten.

Ik vertik het uiteraard om deze absurde factuur te betalen maar wat kan ik doen als het ooit tot een rechtzaak komt? Ik vind namelijk de factuur te hoog en de termijn van 2 weken te kort...
Alvorens er een bestek/offerte wordt opgemaakt, moet de consument ingelicht worden over de prijs ervan (art. 18 betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon).

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2017 09:31

Wijs hen er uitdrukkelijk op dat de aanrekening voor het opmaken van de bestelbon door u niet kan worden aanvaard wegens gebrek aan voorafgaand akkoord ermee..

Terug naar “Consumenten Koop”