niet voor beslag vatbare goederen meerderjarig kind

falrevere
Topic Starter
Berichten: 8

niet voor beslag vatbare goederen meerderjarig kind

#1 , 18 apr 2017 08:33

Mijn vriendin haar moeder baat een eenmanszaak uit en is ernstig ziek, ze heeft schulden. Mijn vriendin woont nog bij haar en ze is meerderjarig.
Stel dat haar moeder komt te overlijden kan mijn vriendin haar inboedel of auto dan aangeslagen worden? Ik lees dat van de kinderen niets in beslag kan worden genomen maar veronderstel alleen bij minderjarige kinderen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2017 08:56

Dit is zo !

Als de moeder zware schulden heeft en zelfstandig is, dan zou men beter af zijn met een faillissement
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dinosauraus
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2017 10:05

Ja maar ja, huurt ze het huis of is het haar eigendom. Je spreekt over "overlijden". Vergeet dan zeker niet de erfenis te weigeren. Het is niet dat je kan zeggen ok geef me maar het ouderlijk huis, en de eenmanszaak niet. Je erft alle baten en schulden ofwel weiger je alles maar dan heb je uiteraard ook niks.

Wat betreft de inboedel ook goed mee opletten, in c, noteert men "alles" op het adres het is dan aan U te bewijzen aan de hand van facturen, dat ze uw goederen opgeschreven hebben.

Nu normaal na 8 weken ziekte als zelfstandige heb je toch ook rechten, wie weet zijn deze rechten lucratiever dan de eenmanszaak activiteiten. Best eens de kaarten eerlijk op tafel leggen bij een boekhouder en de pistes overleggen, wat denlowie adviseert komt aardig in de buurt; soms is het verstandiger de handdoek in de ring te werpen.

Wij weten de hoogte van de schuld niet, de oorzaak ervan etc, bovendien kost ziekte meestal ook iets, dus het kan snel een straatje zonder einde worden. Succes en hou ons op de hoogte.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”