ID kaart vragen op oprit van mijn huis

Erik63
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

ID kaart vragen op oprit van mijn huis

#1 , 15 apr 2017 12:04

Hallo, 
Gisteren werd ik tegengehouden door de politie. Ze vroegen of ik gedronken had (mogen ze niet vragen) en moest een blaastest doen. Dit was allemaal in orde. Daarna vroegen ze de papieren van de auto. Enkel de verzekeringspapier had ik niet bij want die lag thuis omdat ik het vergeten was terug in de auto te doen. Vervolgens kreeg ik 2 opties, of de auto werd getakeld ofwel ging ik te voet naar huis om het papier te halen. Dus ging ik maar te voet naar huis :) Onderweg naar huis belde ik mijn vriend om te vragen of hij me thuis kon afzetten. Hij had tijd en bracht me naar huis waarna hij me vervolgens opwachtte op de oprit van mijn huis. Eenmaal ik naar buiten kwam zag ik de politie die mij tegenhield op mijn oprit die de ID kaart van mijn vriend vroeg die in zijn auto te wachten stond. Mag dit? Mag de politie een ID kaart vragen van iemand die op de oprit van zijn huis staat?

LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 apr 2017 12:09

Allemaal geen probleem. Dat fabeltje van mogen vragen of u gedronken hebt, is ook al lang achterhaald hoor.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 apr 2017 12:24

Mag de politie een ID kaart vragen van iemand die op de oprit van zijn huis staat?
En ze moeten zelfs niet met 2 zijn of witte handschoenen aanhebben :lol: .

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 15 apr 2017 12:52

Als ze 'niet' mogen vragen dan zullen ze u alleen kunnen verplichten om onmiddellijk de procedure ademtest te ondergaan - bij weigering zit u ineens in een strafrechtelijke procedure.
Dan mogen ze ook uw papieren niet vragen want dat is ook iets of of u iets gegeten hebt of vanwaar u komt?

U mag blij zijn dat ze een vreemde persoon die op uw oprit staat controleren - stel dat die net klaar staat om in te breken.....

Erik63
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2017 13:56

Als ze 'niet' mogen vragen dan zullen ze u alleen kunnen verplichten om onmiddellijk de procedure ademtest te ondergaan - bij weigering zit u ineens in een strafrechtelijke procedure.
Dan mogen ze ook uw papieren niet vragen want dat is ook iets of of u iets gegeten hebt of vanwaar u komt?

U mag blij zijn dat ze een vreemde persoon die op uw oprit staat controleren - stel dat die net klaar staat om in te breken.....
Ik heb er geen probleem mee dat ze mijn vriend om zijn ID kaart vroegen. Ik vroeg me gewoon af of het wettelijk wel mag omdat iemand me ooit eens verteld heeft dat het gewoon niet mag op iemand zijn eigendom. De politie had in feite niks te zoeken op mijn stuk grond. En een inbreker is niet dom om met een Mercedes op de oprit van iemand te staan.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 15 apr 2017 16:23

Dat weet u niet dat is een aanname.
Als zij daar een melding van maken - controle persoon - die straat en nr ... is alles in orde.
maar redenen moeten ze ook niet tegen u te vertellen.

Uw oprit is wel uw aanhorigheid maar is niet afgesloten dus te betreden door iedereen.
Postbode , pakjesdienst, reclameposters en ook politie.

Trouwens iemand zijn papieren vragen mag altijd.

Politiewet laat dat toe.

Politie is blijkbaar achter u aangereden....

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 15 apr 2017 19:49

Wees blij dat de politie u de kans gaf om het document te gaan halen. Normaal gezien is het takelen zonder meer.
Dan kan u de takelkosten betalen, stallingskosten en de boete.

Terug naar “Praat café”