Auto met terug gedraaide kilometers

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Auto met terug gedraaide kilometers

#16 , 08 apr 2017 10:32

Dit is een zaak waar u kosten zal moeten voor maken en uiteindelijk geseponeerd zal worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 apr 2017 11:07

Waarom denk je dat?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 apr 2017 11:10

Omdat er veel erger dingen geseponeerd worden de laatste jaren, de rechtbanken worden overspoeld met zulke zaken.

Maar ja je kan het altijd proberen hé
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 apr 2017 11:12

Waarom zou dit geseponeerd kunnen worden? Ik denk dat ik toch redelijke bewijzen heb?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 apr 2017 11:14

Het is niet omdat je 100% bewijzen heeft dat er niet geseponeerd kan worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 apr 2017 19:39

Als je kan aantonen dat er schriftvervalsing was, dan kan je twee doelen hebben:
(1) sanctioneren verkoper voor bedrieglijke praktijken
(2) compenseren wat je teveel betaald hebt, had je geweten dat de kilometerstand hoger was.

Voor (1) kan je een klacht neerleggen op politiekantoor. Het parket beslist dan - in functie van de ernst en hun prioriteiten - of ze vervolgen of seponeren (met enkele alternatieve vormen). Als er vervolgd wordt, dan kan je jezelf burgerlijke partij stellen voor (2).
Als het parket niet vervolgt (of maw seponeert), dan kan je op twee verschillende wijzen toch een strafrechtelijke zaak uitlokken (klacht voor de onderzoeksrechter met burgerlijke partijstelling - of - rechtstreekse dagvaarding voor vonnisgerecht. In dat geval moet je zelf de proceskosten voorschieten (en kan je ze niet recupereren als de feiten niet bewezen kunnen worden voor de rechter).

Voor (2) kan je ofwel je karretje haken aan de strafrechtelijke zaak. Als je een fout kan aantonen, schade en oorzakelijk verband dan kan je zelf ook een burgerlijke procedure opstarten. Zelfde nadeel als tweede paragraaf van vorige punt: zelf voorfinancieren, kosten voor jou als je verliest (of de andere partij onvermogend blijkt).
Je kan jezelf verdedigen. Als je een advocaat moet inschakelen dan mag je minstens op 1000 EUR rekenen, wellicht meer (ik vermoed dat je kan uitgaan van 2500 EUR). Je kan die ten dele recupereren door de rechtsplegingsvergoeding, in geval je de zaak wint, maar die volstaat zelden voor de advocaatkosten.
Het bedrag dat je zelf kan eisen, is het verschil in waarde tussen wat je betaald hebt en een wagen met 70000 tot 100000 km meer op de teller. Dat verschil zou wel eens niet zo heel groot kunnen zijn.
Vraag is dus of een eigen gedwongen initiatief (burgerlijke rechtszaak, klacht voor de onderzoeksrechter met burgerlijke partijstelling of rechtstreekse dagvaarding voor vonnisgerecht) niet meer risico's (mogelijke kosten) heeft dan wat je erbij te winnen hebt.

Alternatief pad: verkoper confronteren met je bewijzen en een billijke compensatie vragen voor het teveel betaalde, want dat je je anders verplicht ziet om klacht neer te leggen bij de onderzoeksrechter voor schriftvervalsing, en je hem geen strafdossier wenst.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

djorkaef
Berichten: 138

#22 , 11 apr 2017 08:24

Toch erg dat er gewoon zwart op wit aan te tonen valt dat er iemand een lucratief handeltje met importwagens uit Duitsland opzet waarbij hij kilometers terugdraait, en dat de politie/correctionele geen tijd heeft om zich met zoiets bezig te houden. En als je zijn naam zou vermelden op internet, krijg je waarschijnlijk een rechtzaak aan uw laars.

Dan moet een burger een rechtzaak gaan starten, waarbij die advocaat dit waarschijnlijk zo snel mogelijk in der minne regelt met schadevergoeding voor dit 1 gerapporteerd schadegeval.

Ik vraag me af stel dat de toppiceiser geen genoegen neemt met een regeling in der minne, en dat de rechter hem in het gelijk stelt voor enkel de geleden schade (meer valt er ook niet uit te halen?). Kan er dan alsnog een correctionele actie via politie/parket ingezet worden op deze malafide handelaar op basis van dit vonnis? Of kan er zelfs dan niets aan gedaan worden om die handelaar te strafrechtelijk te vervolgen, zijn boekhouding uit te pluizen en zijn klanten te contacteren?

giserke
Berichten: 2434

#23 , 11 apr 2017 10:05

Het is niet omdat je 100% bewijzen heeft dat er niet geseponeerd kan worden.
Als de bewijzen goed zijn, de beklaagde wenst neit tot een minnelijke schikking te komen en het slachtoffer wil zijn zaak ook burgerlijk uitvechten?
Indien het niet tot een minnelijke schikking kan komen, dan zal het parket niet snel seponeren.

Seponeren betekend niet dat het parket geen rapport moet maken van dit geval waarom ze seponeren.
Als alle tekenen positief zijn: correctioneel, verdachte wenst geen minnelijke schikking van het slachtoffer te aanvaarden, goeie bewijzen, de verdachte kan goed worden identificeert, dan gaat het OM effectief wel tot vervolging over.
Wees maar zeker als een onderzoeksrechter een zaak kan toevoegen tot zin 'positief trackrecord' dan zal hij die kans niet laten liggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 11 apr 2017 10:21

Ik heb andere ervaringen, maar ieder zaak is dan ook anders .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#25 , 24 apr 2017 14:45

Nog een update,
Ondertussen ben ik een advocaat aan het zoeken om te raadplegen, en er is mij ook de raad gegeven om met al mijn documenten een verslag op te laten maken door expert zodat dit al door expert bewezen is dat er effectief iets met de teller gebeurd is.

Ik zou het ook erg vinden moest je als brave burger iets voor hebben zoals in mijn geval en je kan er gewoon nergens mee terecht om dit opgelost te hebben terwijl je volledig in uw recht bent.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 24 apr 2017 14:51

De normale gang van zaken is dat de rechtbank de expert aanduid, anders ga je twee maal een expert betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Snif
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#27 , 24 apr 2017 15:00

De normale gang van zaken is dat de rechtbank de expert aanduid, anders ga je twee maal een expert betalen.
Oke bedankt. Dat was iets waar mijn verzekeringsagent mee afkwam.

Duralexia
Berichten: 41

#28 , 16 mei 2017 18:26

Laat me raden : BMW of MERC? Klinkt als een bekende procedure. Weinig kans verkoper nog in't land is
Politie wil zo weinig mogelijk werken, uiteraard gaan ze dit aanraden om je te ontmoedigen.

Franciscus
Berichten: 38583

#29 , 12 jun 2017 23:21

Vraag waar zijn de feiten van het terugdraaien gebeurd in DE of in BE ... terugdraaien kan in DE zijn gebeurd ... en dan is Belgische politie niet bevoegd.
En inderdaad er zijn ergere zaken die geseponeerd worden ...door gebrek aan sluitende bewijzen.

Geen enkele onderzoeksrechter zal politie opdracht geven voor een rogatoire commissie naar DE voor één zaak.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#30 , 13 jun 2017 08:51

Ze kunnen wel documenten opvragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”