pv politie

soro23
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

pv politie

#1 , 25 mar 2017 11:22

Hallo iedereen,

Ik heb een klein vraagje...
Ik moest verplicht naar de politie ivm een klacht voor opzettelijke slagen en verwondingen. (de klacht op zich is niets, ik heb niets gedaan, is in het kader van de echtscheiding van een familielid) Hierdoor was ik 2u te laat op mijn werk. Nu vraagt mijn werkgever het pv voor administratieve doeleinden omdat ik onwettig afwezig was. Omdat er met de klacht niets gebeurd, wens ik deze niet openbaar te maken en wil ik dit dus niet laten opnemen omwille van 2u te laat te zijn geweest. De zaak loopt nog en ik had net mijn ontslag ingediend. Werkgever wil mijn ontslag niet aanvaarden voor hij de papieren heeft. Ik wens dit ook niet zo open en bloot op tafel te leggen, het ligt allemaal heel delicaat (hoederecht kindjes, nieuwe job,etc).

Kan mijn werkgever mij dit aandoen? Mijn nieuwe job kadert een veiligheidsfunctie en dat komt dan allemaal in het gedrang als deze klacht in de administratie van de personeelsdienst terechtkomt.

Ik heb gevraagd om die 2u dat ik te laat was op onbetaald te zetten, zonder meer gevolg, maar dat wil de werkgever niet. De situatie op het werk is dan ook wrang, maar ik wil niet mijn carriere op het spel zetten en de rechtszaak van het familielid in het gedrang brengen voor een werkgever waar ik binnenkort niet meer in dienst ben.

Mijn vraag is dan ook of ik verplicht ben om mijn dossier af te geven?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2017 11:53

Een werkgever heeft geen ontslag te "aanvaarden". Hij kan natuurlijk wel een onderlinge overeenstemming weigeren.
Inzage in het PV lijkt me geen discussie over te kunnen bestaan; ik zie geen redenen waarom een werkgever hier inzage in zou kunnen eisen.
Als hij een verantwoording wenst van je afwezigheid, dan zou je de inhoud kunnen afdekken en kopiëren, of aan de politie een attest van aanwezigheid vragen (ik zou denken dat dit mogelijk is). Als er nog enige twijfel is, dan kan je om een uittreksel uit je strafregister vragen om de werkgever aan te tonen dat er geen veroordelingen zijn waarmee hij rekening zou moeten houden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 25 mar 2017 11:53

Volgens mij niet, maar dan bent u uiteraard wel ongewettigd afwezig met alle gevolgen van dien.

Reclame

soro23
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2017 18:16

Dank je wel voor deze info. Dat is ook wat ik dacht. Alleen neemt de werkgever geen voldoening met een afgedekte copie (dat had ik reeds gedaan). Ik vind het ook respectloos dat deze over onwettige afwezigheid doorgaat, terwijl ik uiteindelijk 2u te laat was. (andere collega's overslapen zich 4u en daar wordt niets van gezegd). Ik denk dat het te maken heeft met een rancune over mijn ontslag. Maar als de werkgever niet tekent voor ontvangst heb ik geen gedateerd bewijs. Ik heb wel de mail van verzending...
Wat zijn de gevolgen van onwettige afwezigheid voor 2u, terwijl ik een onberispelijke staat van dienst heb? Hij blijft beweren dat hij het dossier nodig heeft voor de administratie. Omdat de zaak nog loopt, weet ik nog niet of het uiteindelijk zal geseponneerd worden of niet en daartegen werk ik er niet meer...dit is toch vergaand, vind ik.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2017 19:33

Email geldt niet - aangetekend schrijven is het alternatief.
Wel aanvangsdatum en duur van opzegperiode vermelden.
Gaat in maandag na derde werkdag (incl. zaterdag) na verzending.
Sanctie voor ongewettigde afwezigheid is geen loon voor die uren.
Op basis van één zulke afwezigheid kan werkgever onmogelijk ontslag om dringende reden inroepen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

soro23
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2017 19:45

Dank je, voor de info. En dit is dus inderdaad het grote probleem, ik moet binnen 2 weken bij mijn nieuwe werkgever beginnen, nieuw contract werd gisteren getekend, dus als ik nu aangetekend verstuur ben ik komende week kwijt en kan ik niet meer op tijd beginnen in mijn nieuwe job (aanvang cursus). Dat zal dan inderdaad de bedoeling zijn van mijn huidige werkgever. Dus ik heb de keuze om niet te kunnen starten in mijn nieuwe job omdat de datum overschreden wordt, of de klacht tegen mij openbaar te maken en als gevolg daarvan ook niet in mijn nieuwe job te kunnen starten...zou ik hiervoor een vakbond kunnen contacteren? (ik ben geen lid...)

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 25 mar 2017 19:51

Werkgever kan bij geen geldig excuus (wat hier het geval is wegens weigering tot toelichting) procedure opstarten)

Vakbonden staan niet te springen om niet-leden te helpen. Als u geen lidgeld wil betalen, hebben zij logischerwijs andere prioriteiten.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 25 mar 2017 20:04

Je kan uw ontslagbrief ook via een deurwaarder laten afgeven.
Laat het een les zijn , en schrijf volgende maal een Aangetekende brief. Het lijkt of mensen dat tegenwoordig niet meer kennen. Ze kennen enkel nog GSM, mail en SMS. Vanaf nu weet je dus dat dat niet genoeg is.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mar 2017 20:39

Werkgever kan bij geen geldig excuus (wat hier het geval is wegens weigering tot toelichting) procedure opstarten
Welke procedure?
Weigering toelichting is nog een ander paar mouwen dan schending persoonlijke levenssfeer.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 mar 2017 21:35

Deurwaardersexploot is de snelste maar ook duurste van de drie wijzen van kennisgeving die de werknemer ter beschikking staan. Ik vermoed echter dat je op zondag geen deurwaarder bereid gaat vinden (en twijfel ook of het wettelijk kan op zondag). Dat betekent dat de vroegste dag van betekening maandag is (dag van kennisgeving) waarbij de opzegtermijn begint te lopen vanaf de maandag erop volgend. Je wint er maw niets mee tov de aangetekende brief.

Als je op onrechtmatige wijze je ontslag hebt gegeven, bv. via email, dan blijft het ontslag geldig maar kan de werkgever de onrechtmatigheid van de handeling inroepen. Als de werkgever dit binnen een redelijke bedenktermijn doet, betekent dit dat je niet langer prestaties mag verrichten en het brutoloon (inclusief evt. eindejaarspremie) dat overeenkomt met je opzegperiode aan de werkgever moet betalen (in omgekeerde richting dan gebruikelijk dus).
Je bent dan wél sneller beschikbaar voor de arbeidsmarkt...

Hetzelfde kan je ook toepassen (onmiddellijk onrechtmatig ontslag) op de dag dat je elders begint. Maar dan kost het jou dus geld.
Als je dit doet tijdens opzegperiode, dan is de vergoeding die je moet betalen voor de niet nagekomen opzegtermijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 25 mar 2017 22:50

Werkgever heeft geen zaken met de inhoud van een PV - trouwens u hebt dat PV ook niet want dat gaat naar de procureur des Konings.
U kan aan politie een document krijgen dat u in kader van een onderzoek diende gehoord te worden. In welke hoedanigheid gaan ze er zelfs niet bijzetten. Dat is het enigste wat hij kan krijgen.
Een gerechtelijk onderzoek (dat kan een opdracht van het parket zal zijn geweest of een eigen onderzoek) is nog altijd geheim -schriftelijk en niet tegensprekelijk. Zolang het parket het dossier niet vrijgeeft heeft zelfs een advocaat daar geen inzage in laat staan een werkgever.
Ik betwijfel dat zo'n oproeping als klein verlet wordt beschouwd - dus die twee uur zullen voor eigen rekening zijn.
Maar daar stopt het ook ... als uw werkgever u daarvoor een negatief attest wil geven of u de 'duivel' aandoen kan u steeds naar de arbeidsrechtbank.
Of indien strafbare feiten aangifte bij de politie.

soro23
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 mar 2017 23:12

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Dat ziet er dus niet zo goed uit, hoe dan ook ben ik hier niet zomaar vanaf zonder miserie. Ik heb het ontslag persoonlijk gegeven, maar werkgever moest weg en had geen tijd om te tekenen, ik zou het document de dag erna terughebben. Niet dus... Ik heb dan per mail gestuurd omdat aangetekend dan sowieso al te laat was de dag nadien om de volgende maandag in te gaan. Amai echt erg en dat na er drie maand gewerkt te hebben en nu de job van mijn leven misschien te verliezen nog voor ik er begonnen ben. En dan net nog een mail op een dreigende toon, dat hij me voor een laatste keer waarschuwt het dossier over te dragen aan hem voor de administratie, zoniet dat ik word in gebreke gesteld...

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 25 mar 2017 23:39

Nog vergeten u hebt volgens de wet Francimont -- politie zal die rechten wel hebben laten lezen en tekenen o.a. u hebt recht om te zwijgen.

Ik denk niet dat een parketmagistraat het nuttig nodig en gewenst zal vinden dat een gerechtelijk dossier aan een werkgever wordt overhandigd.
Het enigste wat u hebt is uw uitnodigingsdocument en mogelijk een copie van uw verhoor maar dat is uw verhoor en daar heeft niemand zaken mee.
Uw werkgever hoeft zelfs niet te weten wie de politieambtenaren zijn die u gehoord hebben.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mar 2017 23:46

Ik zie nog steeds niet waarvoor hij je in gebreke zou stellen.
- Voor 2 uur niet op het werk te verschijnen? Dat is een reden voor niet uitkeren van loon voor die periode. En een ingebrekestelling is om iets nog te doen (maar je was reeds afwezig)
- Voor het niet overmaken van een persoonlijk document? Daar heeft hij gewoonweg geen zaken mee.

Ik zie dan ook niet wat hij zou kunnen bereiken met een ingebrekestelling.
Zelfs al zou er niets aanstootgevends staan in dat PV, dan nog zou ik dit uit principe niet bezorgen ! Als hij dat eist, dan kan je hem ook in gebreke stellen voor een schending van je persoonlijke levenssfeer en dat je klacht zal neerleggen als hij hiermee niet stopt (bv. pesten op het werk (art. 32nonies Wet Welzijn Werknemers), belaging (art. 442bis Sw.)

Welke risico's loop je:
(1) geen loon ontvangen voor een bedrag van 2 uren door niet op het werk te zijn zonder geldige reden
(2) een waarschuwing voor bovenstaand feit (dat je alvast via aangetekend schrijven formeel kan betwisten door een bedekte kopie van het verhoor of bewijs van verhoor, waarbij je vermeldt dat je diende aanwezig te zijn en hier ook vooraf kennisgeving had gedaan aan de werkgever (veronderstel ik?))
(3) opzegvergoeding die nog loopt terwijl je bij je nieuwe werkgever van start moet gaan. Kan je geen verlofdagen meer inroepen bij je huidige werkgever voor die week overlapping? Worst case scenario is dat je onrechtmatig ontslag geeft vanaf de dag dat je bij je nieuwe werkgever begint en hierdoor niet betaald krijgt voor de laatste 2 weken (waarvan je wel al één week loon zal ontvangen bij je nieuwe werkgever).
(4) Negatieve vermelding op C4 - die er in principe ook niet toe doet aangezien je (a) zelf ontslag genomen hebt en (b) sowieso geen werkloosheidsvergoedingen moet ontvangen (want nieuw werk én zelf ontslag genomen).

Een ontslag om dringende reden lijkt mij een onhaalbare kaart voor de werkgever en dus geen risico, indien louter op basis van eenmalig 2 uur niet op het werk te verschijnen met een verschoningsgrond (hoewel niet in aanmerking komend voor klein verlet en evenmin opgenomen in de lijst van dwingende redenen voor dit genaamde verlof (art. 2 CAO nr. 45) ofschoon sectorale bepalingen deze lijst kunnen uitbreiden en werkgever en werknemer in onderling akkoord andere gebeurtenissen kunnen vaststellen die als dwingende reden moeten beschouwd worden (art. 2, §5 CAO nr. 45)).
Bovendien tikt die klok voor de werkgever om aan die zeer strikte vormvereisten te voldoen (om te beginnen, melding van ontslag (dit kan mondeling) binnen de 3 dagen na zekerheid over de feiten).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

soro23
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 mar 2017 00:58

Dat vind ik ook. geen loon voor de 2 afwezige uren, kan ik zeker begrijpen, maar de reactie van de werkgever is ondermaats. Ik ben opgelucht dat jullie ook van mening zijn dat ik dit niet open en bloot op tafel hoef te gooien. Ik ben geen dagenlang afwezig of onbereikbaar geweest...Maar ja, voor die laatste 2 weken is het triestig dat het zo eindigt.
Hier kan ik alleszins heel veel mee, ik zal me kordaat moeten opstellen, in de hoop dat hij er niet mee doorgaat. Enorm bedankt voor jullie hulp, tips en tijd. Groetjes,

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”