Stempelgeld en onbezoldigde opleiding

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Stempelgeld en onbezoldigde opleiding

#1 , 15 mar 2017 11:30

Als iemand na afstuderen nooit moet stempelen, 11jaar werkt met interim contracten en de laatste 3 jaar heeft gewerkt met tijdelijke contracten bij dezelfde firma om uiteindelijk geen vast contract te krijgen valt deze persoon natuurlijk "op den dop" tot weer ander werk is gevonden.
Ondertussen blijft betrokkene werkzoekende en blijft beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Nu komt het.
Betrokkene vindt eindelijk na minder dan 5 maanden zelf terug werk maar zal de eerste maand een niet bezoldigde opleiding moeten volgen.
Laat dat nu net de eerste maand zijn dat de werkloosheidsuitkering zal minderen en bovendien elke dag naar Brussel moet worden gereden voor die opleiding. Het gaat over een alleenstaande met huishuur enz.

De vakbond zegt dat het niet legaal is dat opleidingen niet bezoldigd zijn, hoewel het niet de eerste keer is dat ik zoiets hoor. Zij zeggen ook dat het stempelgeld kan afgenomen worden omdat betrokkene niet meer beschikbaar is voor de arbeidsmarkt?
Klopt dat allemaal of kan hier iets tegen ondernomen worden?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2017 08:28

Goedemorgen,
niemand een reactie?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 mar 2017 09:26

over welke opleiding gaat het?

Enneuh: leer eens geduld hebben. Een reactie binnen de dag van een gratis "dienst" verwachten vind ik persoonlijk nogal hebberig klinken.

Reclame

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2017 12:56

Ik was misschien een beetje snel om een reactie te vragen. Als je dus met hebberig eigenlijk ongeduldig bedoelt, pleit ik in deze schuldig.
Het gaat over onze dochter en ik was zeer benieuwd naar reacties aangezien zij een beslissing moet nemen.
Maar, ik zal het nooit meer doen.

De manier waarop je dit zegt, komt echter nogal grof over en is niet iets wat ik van een moderator op een juridisch forum verwacht.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#5 , 17 mar 2017 21:13

Ik denk dat de voornaamste vraag is: heeft je dochter een contract dat ze vanaf de eerste dag na de opleiding mag beginnen met werken?

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mar 2017 16:37

Ik denk dat de voornaamste vraag is: heeft je dochter een contract dat ze vanaf de eerste dag na de opleiding mag beginnen met werken?
Ja, dat heeft ze, als ze slaagt voor de opleiding krijgt ze een (tijdelijk) contract.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#7 , 19 mar 2017 16:44

En in welke vorm is dat contract?
Is dat een normaal contract van bepaalde duur met als opschortende voorwaarde dat ze een opleiding moet gevolgd hebben?
Of is het eerder een intentieverklaring?
Om het makkelijk te maken: post dat contract eens online (naam van je dochter en van het bedrijf mogen weggelaten worden).

Ik denk namelijk dat er veel zal afhangen van de verwoording om te bepalen in welke richting er moet gedacht worden.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 mar 2017 18:04

Blaatpraat, ik heb je een PM gestuurd. Bedankt voor je reactie

Blaatpraat
Berichten: 3792

#9 , 22 mar 2017 20:52

Ik zal even wat gegevens publiek zetten, dat kan normaal geen kwaad:
Het betreft een "Job offer" met als voorwaarde slagen voor die opleiding.

Normaal gezien is zo'n aanbod bindend.

Deze alinea ben ik niet 100% zeker alvast:
Normaal gezien: als je dochter ingaat op deze aanbieding, en dit voorlegt bij de dienst uitkeringen, zullen ze je dochter niet schrappen van de lijst.
Wel zal ze inderdaad minder verdienen, ik zie hier helaas geen uitzondering voor met dat ze oog heeft op een job.
Als ze dan effectief slaagt, is ze zeker van de job (of toch op z'n minst voor 2 weken, de minimale opzegtermijn van de werkgever uit).
Slaagt ze niet, mag ze niet beginnen en is dit aanbod waardeloos geworden.

Aan je dochter om uit te maken hoe groot haar slaagkansen zijn in deze opleiding.
Mij lijkt het alvast moeilijk om eerder dan de eerst volgende maand een contract te hebben bij een bedrijf die dit niet aanbiedt.

Het lijkt mij ook niet onwettelijk, zij zien het slagen van de opleiding (die je in feite vrijblijvend kunt volgen) als voorwaarde.
Dit is hetzelfde als dat je een contract hebt waarin staat dat je minstens een diploma van een bepaalde opleiding moet halen (wordt vaak gedaan met laatste jaar studenten).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 mar 2017 05:59

en de laatste 3 jaar heeft gewerkt met tijdelijke contracten bij dezelfde firma om uiteindelijk geen vast contract te krijgen
en wat wist de vakbond hierover te zeggen?

hoeveel tijdelijke contracten met welke duur?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 mar 2017 09:00

Normaal gezien: als je dochter ingaat op deze aanbieding, en dit voorlegt bij de dienst uitkeringen, zullen ze je dochter niet schrappen van de lijst.
Dat zou ik ook denken, alleen vreemd dat de vakbond beweert dat deze opleiding niet aanvaard zal worden en als ze het meldt aan de dienst uitkeringen zij geschrapt zal worden vanwege niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
en wat wist de vakbond hierover te zeggen?
hoeveel tijdelijke contracten met welke duur?
Dat was geen onderwerp van discussie maar dergelijke contracten zijn courant blijkbaar, ik heb er geen ervaring mee. Zij heeft 6 maandelijkse contracten gehad gedurende 3 jaar, al dan niet met een winterstop ertussen (Stewardess). Na die 3 jaar krijg je een vast contract of moet je weg. Dit bedrijf kiest ervoor zo weinig mogelijk vaste contracten te geven en nieuwe mensen (tijdelijk) aan te werven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 mar 2017 13:02

en wat wist de vakbond hierover te zeggen?
hoeveel tijdelijke contracten met welke duur?
Dat was geen onderwerp van discussie maar dergelijke contracten zijn courant blijkbaar, ik heb er geen ervaring mee. Zij heeft 6 maandelijkse contracten gehad gedurende 3 jaar, al dan niet met een winterstop ertussen (Stewardess). Na die 3 jaar krijg je een vast contract of moet je weg. Dit bedrijf kiest ervoor zo weinig mogelijk vaste contracten te geven en nieuwe mensen (tijdelijk) aan te werven.[/quote]

voor 6 opeenvolgende contracten van 6 maanden moet het bedrijf daar een toestemming voor hebben(zie art 10bis 3/7/1978), zo courant is dat niet
maar ja nu komt er al een winterstop aan te pas. was dit 6 opeenvolgende contracten en het bedrijf heeft geen toestemming is er recht op een verbrekingsvergoeding, vandaar mijn vraag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 23 mar 2017 15:12

Dat zou ik ook denken, alleen vreemd dat de vakbond beweert dat deze opleiding niet aanvaard zal worden en als ze het meldt aan de dienst uitkeringen zij geschrapt zal worden vanwege niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
meer dan waarschijnlijk zal dat kloppen, al weten we nog altijd niet over welke opleiding het gaat.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 mar 2017 17:30

voor 6 opeenvolgende contracten van 6 maanden moet het bedrijf daar een toestemming voor hebben(zie art 10bis 3/7/1978), zo courant is dat niet
maar ja nu komt er al een winterstop aan te pas. was dit 6 opeenvolgende contracten en het bedrijf heeft geen toestemming is er recht op een verbrekingsvergoeding, vandaar mijn vraag
Ik heb mij misschien niet goed uitgedrukt. Ze heeft, in totaal gedurende 3 jaar, gewerkt met contracten van 6maanden. In die drie jaar heeft ze 2 keer een winterstop gehad. Dus in het totaal heeft ze 4 contracten gedaan van 6 maanden in 3 jaar.
meer dan waarschijnlijk zal dat kloppen, al weten we nog altijd niet over welke opleiding het gaat.
Het gaat over een opleiding Cabin Crew (stewardess) maar dit keer bij een andere maatschappij. Zij heeft die kwalificatie al maar toch wordt er een nieuwe opleiding/refresher gegeven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 23 mar 2017 19:31

dan is dit een bedrijfsspecifieke opleiding en is dat idd niet te combineren met een uitkering. Meer zelfs, je zou sterk kunnen argumenteren dat de werkgever daarvoor loon moet betalen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”