Wonen in België, werken voor buitenlandse werkgever

bjaspaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wonen in België, werken voor buitenlandse werkgever

#1 , 14 mar 2017 08:19

Hallo

Ik ben op zoek naar informatie over dit onderwerp en kan maar geen uitsluitsel vinden.

Ik heb een werkaanbod gekregen van een firma die in het VK zetelt. Ik ben in België ingeschreven als werknemer en ben geen zelfstandige, dus ik kan ook geen facturen voor mijn arbeid schrijven aan deze firma.

Ik vraag me bijgevolg dus af, hoe het zit met de rechten en plichten van mezelf en de firma. Waar moeten belastingen en RSZ betaald worden? Ik neem aan in België maar hoe werkt dit dan voor hun? Moeten zij hun werkgeversbijdrage dan ook in België betalen of in het VK, aangezien ze verder ook geen enkele activiteit in België hebben. Het enige wat zij ermee te maken zullen hebben is dat hun werknemer (ik) in België woont.

De Brexit zal natuurlijk wel veel gaan veranderen, maar dit zou vrij snel van start gaan dus ik ben op zoek naar de beste manier om dit te regelen, dat ik niet dubbel moet afdragen en dat beide partijen er baat bij hebben van dit te laten doorgaan. Anders dreig ik dit aanbod te verliezen aan een engelse staatsburger.

Alvast bedankt voor hulp!

Ben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje
Berichten: 567

#2 , 14 mar 2017 08:48

in verordening 883/04 en 987/09 is dat geregeld.
als je in België werkt voor een werkgever binnen de eu moet de werkgever de werknemer aanmelden bij rsz en premies betalen.
over de activiteiten in België moet in België belasting betaald worden.
na de brexit zal hier niet veel aan veranderen
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

bjaspaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2017 09:22

Bedankt voor het antwoord!

Bedoel je met belastingen op de activiteit in België dan de personenbelasting die ik dien te betalen op mijn ontvangen bruto inkomen? Want zowel officieel als feitelijk heeft de werkgever geen activiteit in België. Het enige verband dat hij ermee heeft is dat ik hier woon, en hij graag zou hebben dat ik voor hem kom werken. Het karakter van de job is echter niet aan een plaats verbonden en gebeurt allemaal via internet.

Reclame

pukje
Berichten: 567

#4 , 14 mar 2017 09:31

als je in loondienst bent wordt je netto uitbetaald door je Engelse werkgever.
je werkgever moet rsz en belasting betalen.
de verordening biedt wel de mogelijkheid dat de werknemer rsz en belasting betaald voor werkgever maar werkgever blijft verantwoordelijk voor afdrachten rsz en belasting
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”