ontslag wegens onvereenigbaarheid

DAX2101
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag wegens onvereenigbaarheid

#1 , 09 mar 2017 08:26

hallo

graag jullie mening/bevestiging.
Ben werkzaam op een kantoor sinds anderhalf jaar. Eerst via interim en nu iets meer dan een jaar via vast contract.

Sinds vorig jaar de rechterhand van de baas is vertrokken omdat hij gezondheidsproblemen had, is het hier serieus beginnen mislopen. De baas is vaak weg buiten kantoor voor afspraken met klanten en zelfs als hij er is heeft hij nauwelijks tijd om te luisteren naar het personeel.

Als er dan ook iets misloopt krijgen wij de volle laag, het is altijd onze schuld. Hoewel ik dit nog nooit heb moeten doen overweeg ik dan ook sterk om mijn ontslag te geven.
Dit zou blijkbaar een opzegperiode zijn van 4 weken. Dus als ik nu volgende week hem vertel dat ik ontslag neem en hem mijn brief laat aftekenen als bewijs van ontvangst, wanneer begint de opzegtermijn dan te lopen?

Zit ook nog met minstens 150 overuren. Kan hij mij dwingen om die eerst op te nemen? Mag hij je dwingen bv een week thuis te blijven ook al wil je dat niet?

op hoeveel sollicitatieverlof heb ik recht? is dat 2x een halve dag per week?

wat is de gebruikelijke termijn dat je dan geschorst wordt door de RVA als je zelf opstapt? Want nu heb ik last van ongelofelijk veel stress en lig 's nachts wakker omdat ik niet weet wat ik moet doen. Als hij er niet is kan iedereen rustig doorwerken, anders stijgt bij iedereen de stress naar niveau rood (bij wijze van spreken.

Iemand suggereerde ook om via de vakbond een brief te laten sturen met een opsomming van de zogenaamde fouten die wij begaan zouden hebben en de weerleggingen hiervan. Weet echter niet of dat een goed idee is want wil nu al niet luisteren als je iets probeert uit te leggen en vakbond werkt als een rode lap op een stier.

Die persoon sprak ook over opzeg wegens onvereenigbaarheid, maar daar vindt ik alleen maar iets terug op Nederlandse websites.

Hoor graag van jullie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2017 14:02

Goede raad: begin te zoeken naar een andere job, trek je ondertussen niets aan van uw baas (wetende dat je toch naar iets anders op zoek bent, en het dus weinig rol speelt wat hij van u denkt). Blijf vriendelijk en professioneel, maar laat het niet aan je hart komen. Als je iets nieuws gevonden hebt, en je hebt een nieuw contract ondertekend (laat het ingaan vlak nadat uw wettelijke opzeg bij uw oude baas zou aflopen), geef je je ontslag bij uw baas, rekening houdend met uw wettelijke opzeg (doe dit via aangetekend schrijven. Als je dit persoonlijk afgeeft, en uw baas weigert iets te tekenen, heb je immers geen enkel bewijs. Bij een aangetekend schrijven heb je sowieso het bewijs in handen dat je je ontslag gegeven hebt.)

Dit is het makkelijkste / duidelijkste / minst risicovolle voor iedereen, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”