Ontslag geven, uitkering ontvangen?

Gebruiker41
Topic Starter

Ontslag geven, uitkering ontvangen?

#1 , 02 mar 2017 20:52

Dag iedereen,

Ik ben sinds 13 maanden aan het werk met mijn huidige werkgever met een contract van onbepaalde duur. Nu werk ik hier helemaal niet graag tot op het punt dat ik er emotioneel ook begin onder te leiden. Ik ben al 4 maanden op zoek naar een andere job maar tot nu toe nog geen succes. Ik overweeg zelf mijn ontslag te geven want gezondheid gaat voor, maar dan zit ik natuurlijk thuis met niks. Is er een manier om toch een uitkering te ontvangen? Ik weet immers niet hoe lang het nog duurt vooraleer ik een nieuwe job vind. Ik las ergens dat als je interim werk doet na je ontslag, je wel een uitkering kan aanvragen. Klopt dit en hoe gaat dit precies in zijn werk? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Minnegirl
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2017 11:47

Indien je ziek bent/ word als werknemer betaald je baas de eerste 30 dagen gewaarborgd loon, dan ga je automatisch over op ziekenkas. Het lijkt mij dat een burn out nabij is, als je zo op automatische piloot blijft draaien.
Je werkgever kan dan iemand tijdelijk in dienst nemen om je te vervangen, aangezien de arts maand per maand zal bekijken hoe het met je gaat, kan je onmogelijk weten hoe lang je ziek bent. Neemt hij intussen iemand anders vast in dienst om jouw te vervangen is hij in fout.
De werkgever kan je ontslaan tijdens ziekte, maar niet wegens ziekte.
Misschien kan je met hem praten en het tot een akkoord laten komen, bv. Hij ontslaat jouw wegens economische redenen, jij presteerde de volledige opzegtermijn, en hij heeft tijd om iema,d anders te zoeken, en jij kan opzoek gaan naar ander werk, en later uitkering krijgen

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”