fso

fso

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: fso

#31 , 25 dec 2016 15:55

beslissing van rsz heeft waarde, maar is niet absoluut.

Als de werkgever zich failliet verklaart, zal u zich moeten als schuldeiser melden bij het FSO.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#32 , 25 dec 2016 16:49

het fso en wat rva aangegeven heeft , je werkgever heeft niets betaald dan heb jij geen rechten
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#33 , 25 dec 2016 17:37

en daar komt nog bij een gefailleerde kan je niet dagvaarden en een buitenlandse curator is niet aanspreekbaar
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame


pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#35 , 29 jan 2017 16:52

update

rva heeft verzoek goedgekeurd.
Nu de volgende stap werkgever geeft per e-mail aan niet te kunnen betalen .
Hij is officieel niet failliet en zal zijn falen ook niet aangeven bij FSO.
Welke stappen moet ik nu ondernemen richting fso ? Nederlandse UWV (fso) geeft telefonisch
aan te willen inspringen maar Belgische fso vergoed meer.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#36 , 29 jan 2017 19:48

welk verzoek heeft de rva goedgekeurd?

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#37 , 29 jan 2017 19:58

verzoek werkloosheidsuitkering
in beslissing zie ik geen verplichting tot instellingen vordering bij rechtbank, wat ik wel doe wil een gedeelte geld hebben.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#38 , 29 jan 2017 20:05

Het FSO is in principe bevoegd (en betaalt beter), bij mijn weten zal Nederland zich ook bevoegd verklaren (u kan natuurlijk geen 2 keer cashen).

Echter, om uw rechten zoveel als mogelijk te laten gelden, dient u in België én in Nederland een verzoek in en legt u de situatie uit (met de duidelijke verwijzing in Nederland dat u beroep wil doen op de Belgische regeling, maar uit voorzien (verjaring) ook een aanvraag in Nederland doet. Dan is het aan het fonds voor sluiting van ondernemingen om bij eventuele weigering dit correct te motiveren en de Nederlandse instanties op de hoogte te stellen.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#39 , 03 mar 2017 17:59

stand van zaken:
UWV (nederlandse fso) meld verzoek afgewezen omdat FSO in mijn situatie bevoegd is.
FSO kan aanvraag niet in behandeling nemen omdat (Nederlandse werkgever) het F1
formulier niet mee ondertekend en er geen afwikkelaar bestaat ex werkgever is ondergedoken
in verband met schulden.
(echte ping pong)
Als klap op de vuurpijl met het RVA die een voorlopige uitkering geeft
"Indien de invordering bij uw werkgever mislukt,zal u de voorlopige ontvangen uitkering zelf
moeten terug betalen".
Ik weet op voorhand dat de invordering gaat mislukken werkgever is insolvent.
Is het inderdaad zo dat de (beschermde?) werknemer de totale verantwoordelijkheid moet
dragen voor het falen van ex werkgever.
ex werkgever heeft me al genoeg geld gekost ,7 maanden loon achterstand en dan ook nog
voorschotten rva terugbetalen dat kan toch ergens niet kloppen.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#40 , 04 mar 2017 07:53

De RVA bekijkt geval per geval. U kan trouwens altijd eens advies vragen aan de fso over welk bewijs ze aanvaarden. Waarschijnlijk zal je een vonnis van een rechter nodig hebben. Waarom daag je de werkgever in België niet voor de rechter?

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#41 , 04 mar 2017 19:44

werkgever wordt heel snel gedagvaard.
vonnis is voorspelbaar hij moet betalen.
dit lost het probleem niet op omdat hij
insolvent is en spoorloos.
zal een verstek vonnis worden.
Werkgever bij het bevoegde gerecht in Nederland failliet verklaren gaat niet de Nederlandse wet schrijft voor opgehouden met betalen en meerdere schuldeisers.
dat meerdere schuldeisers kan ik niet bewijzen.
Verder ken deNederlandse wet indien de boedel van dien aard is dat de curator geen geld vind wordt het vonnis van faillissement opgeheven dus er is geen afwikkelaar/curator geweest
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#42 , 04 mar 2017 20:24

in dit geval wordt de bv (bvba) gewoon opgeheven zonder enkele afhandeling
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#43 , 04 mar 2017 22:27

Bij een vonnis heeft de fso een objectief argument in handen om uit te betalen.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#44 , 08 mar 2017 21:14

ik vraag mij nu het volgende af.
je krijgt een provisionele uitkering van rva van 1500,- pm je oud loon was 2500,- pm.
je hebt recht op 12 maanden ontslag vergoeding.
hat fso heeft een plafond voor het uitbetalen.
stel fso betaald 15000 ontslag vergoeding het maximum en rva heeft 15000 voorgeschoten.
houd rva dan alles in? of wordt rekening gehouden met dat rva 1000,- minder uitbetaald heeft dan het loon of dat ontslag vergoeding periode verkort wordt zodat geld over blijft.
dus dat rva zegt je hebt over 6 maanden ontslag vergoeding gekregen de andere 6 maanden is oninbaar je krijgt 6000 uitbetaald.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#45 , 08 mar 2017 21:53

rva zal maar inhouden voor de periode dat je verbrekingsvergoeding hebt ontvangen. Gezien je uitkering altijd lager is dan je loon, kan het nooit zijn dat beide gelijk zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”