Logé voor 2,5 maand in huurhuis

tasje11@hotmail.com
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Logé voor 2,5 maand in huurhuis

#1 , 03 mar 2017 10:56

Goedemorgen,

Een vraag, in mijn huurcontract staat: Het gehuurde is uitsluitend bestemd om te worden gebruikt als woonruimte. De woonruimte zal bewoond worden door één personen.
Nu komt er een logé voor 2,5 maand vanuit een ander land.

Mijn huurbaas wil nu dat ik dubbel betaal voor gas, water, licht en internet.
gas/licht/water en internet ‘a 62.50 p. maand.

Ik vind dit persoonlijk heel vreemd, in de zomermaanden gebruik je geen verwarming, licht maakt niet uit of je nou alleen bent of samen. En internet ook niet. Water zou ik nog in kunnen komen dat je dit vaker gebruikt.

Hij schrijft zich niet in, is puur een logé, hiervoor heeft er ook een stel in gewoond.
Het is trouwens een particuliere huisbaas.

Wat zijn mijn rechten?

Alvast bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 mar 2017 12:17

Best iets afspreken in onderling overleg van iets rond de €30 opleg, 2,5 maand is wel niet even komen logeren.
Is dit een woning of studio die je huurt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger

#3 , 03 mar 2017 12:24

Blijkbaar huur je een gemeubelde studio en zijn de verbruiken forfaitair in de huurprijs begrepen?
Of zijn dat slechts voorschotten op het werkelijke verbruik?
Normaal gezien sluit de huurder zelf die verbruikscontracten af....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

tasje11@hotmail.com
Topic Starter

#4 , 03 mar 2017 12:31

Het is een complete bovenwoning (boven een winkel) met 2 slaapkamers, en de verbruiken zijn inclusief inderdaad.

sloeberken

#5 , 03 mar 2017 12:42

Wettelijk gezien kan verhuurder niets meer aanrekenen dan wat contractueel vastgelegd is.
Anderzijds is het huurcontract afgesloten met vermelding " één personen", waar ook de kosten op gebaseerd zijn.
Het dubbele is dan ook sterk overdreven.
Ofwel betaal je het, of je onderhandel een beter voorstel, bij geen akkoord kan je u wenden bij de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tasje11@hotmail.com
Topic Starter

#6 , 03 mar 2017 15:38

Bedankt voor de reacties!

Blaatpraat

#7 , 03 mar 2017 15:45

Ik zou dan kiezen voor de optie onderhandelen.

Gas/licht/internet: prijs blijft ongeveer gelijk.
Water zal inderdaad hoger zijn, maar niet in de trant dat je dubbel zou moeten betalen.
Als je logé er een normale hygiëne op nahoudt, is een meerkost van 10 euro per maand normaal (even geschat op basis van eigen verbruik van gezin).

Terug naar “Huren”