veranderen huwelijkscontract nodig ?

brabander
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

veranderen huwelijkscontract nodig ?

#1 , 28 feb 2017 11:10

situatie, koppel 50-ers,getrouwd onder scheiding van goederen (destijds omwille van zelfstandige activiteit) met kinderen, in goede verstandhouding 30 jaar samen. huis, auto's en rekeningen alles op gemeenschappelijke naam. geen schulden in persoonlijke naam, zelfstandige activiteit al lang stopgezet maar nooit het huwelijkscontract aangepast. er zijn op dit moment eigenlijk geen " Eigen goederen".
de man erft nu. de vrouw heeft ook iets op komst. bedoeling is om dit samen te beheren/te delen, én aan gezonde successieplanning te doen, op tijd.
Kan/mag het om de "nieuwe gelden/erfenis" zelf op te splitsen in een eigen vermogen man/eigen vermogen vrouw/gemeenschappelijk deel, gewoon op naam, via rekeningen . of moet de man dit officieel schenken via notaris aan zijn vrouw ? en dan later als zij erft nog eens vice versa ? of toch het huwelijkscontract aanpassen ? hebben nu ondervonden wat successierechten aanrichten en dat willen wij voor onze kinderen en onszelf verstandiger aanpakken, hoe ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 28 feb 2017 11:30

Vraag eens aan je notaris of het rechtstechnisch mogelijk is om een huwelijkscontract "scheiding van goederen" in overeenstemming samen te ontbinden. Dan zou je theoretisch terugvallen op het universele huwelijksstelsel "zonder contract". Ik vermoed dat nog nooit iemand dit gedaan heeft, maar logischerwijze moet het toch mogelijk zijn dat 2 mensen die samen een contract getekend hebben, ook samen een contract ontbinden. Ik ben erg benieuwd omwille van welke reden het niet zou kunnen :-)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 28 feb 2017 15:05

Ondanks het feit dat alles van de twee is, is er geen gemeenschap. Ieder heeft zijn helft : van het huis, van de auto, van de rekeningen. Dat kan wel vastlopen. Vraag uw notaris uw huwelijkscontract om te zetten in vb. algehele gemeenschap. Dan is alles van de twee. Ooit zo uitgelegd gekregen : bij scheiding van goederen is de ene steen van hem, de volgende van haar. Bij gemeenschap is elke steen voor de helft van beiden. Uiteindelijk heb je in beide stelsels veel stenen nodig voor een huis.
In het wettelijk stelsel zijn erfenissen nog 'eigen vermogen', maar als er kinderen zijn is het heel simpel die gemeenschappelijk te maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”