Ontslag nemen voor pensioen?

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

Ontslag nemen voor pensioen?

#1 , 15 feb 2017 11:19

Volgens MyPension.be kan ik op 1/10/2018 (de maand na mijn 60ste verjaardag) al op pensioen wegens een verleden van 13 jaar statutair ambtenaar in het begin van mijn carrière. Ik werk momenteel nog als werknemer.
Mijn vraag: dien ik ontslag te nemen bij mijn huidige werkgever, of wordt die automatisch door de Pensioendienst ingelicht van die pensionering? Indien ik zelf ontslag dien te nemen, dan neem ik aan dat dit dient te gebeuren op [01/10/2018] - [opzegperiode]? Als ik dan nog wat opgespaard verlof wil nemen vóór 1/10/2018, beïnvloedt dat dan die datum of die opzegperiode?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 15 feb 2017 18:57

Beste,

Indien u uw pensioen wenst te laten ingaan voor de normale pensioengerechtigde leeftijd, moet u sowieso een aanvraag om pensioen inleiden. In uw casus betekent dit een aanvraag in het stelsel der werknemers en het stelsel der ambtenaren. Dit kan maximum één jaar vooraf.
In geval van pensioen is een opzegperiode niet verplicht. Dit kan met wederzijds akkoord tenzij de werkgever erop staat dat u een opzegtermijn respecteert. U bent ook niet verplicht om ontslag te nemen. U kan immers nog verder werken mits beperking tot de toegelaten grenzen. Beleefdheidshalve stelt u uw werkgever best tijdig in kennis van uw intenties zodat hij niet voor voldongen feiten komt te staan en tijdig kan uitzien naar vervanging en overgang.....Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#3 , 28 feb 2017 09:21

Indien u uw pensioen wenst te laten ingaan voor de normale pensioengerechtigde leeftijd, moet u sowieso een aanvraag om pensioen inleiden. In uw casus betekent dit een aanvraag in het stelsel der werknemers en het stelsel der ambtenaren. Dit kan maximum één jaar vooraf.
Ik ben volgend jaar echter nog niet pensioengerechtigd in het stelsel der werknemers (= mijn huidig statuut), enkel in het stelsel der ambtenaren. Ga ik dan volgend jaar toch ontslag moeten nemen bij mijn huidige werkgever?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 28 feb 2017 22:46

Beste,

U mag bij uw ambtenarenpensioen nog een activiteit uitoefenen, doch beperkt tot de toegelaten grenzen. Je moet dus geen ontslag nemen in je privaatrechtelijke betrekking, je zal deze activiteit wel moeten beperken tot de toegelaten grenzen. Op basis van deze activiteit als werknemer bouw je ook nog verder een pensioen op. Let wel op de toepassing van het beruchte artikel 10bis, beperking eenheid van loopbaan. Een geldig loopbaanjaar bouw je enkel nog op als het om 104 dagen voltijds per jaar gaat. Gezien de beperking lijkt me dit weinig waarschijnlijk, gezien gemiddeld minstens 13 uur per week.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#5 , 06 mar 2017 13:01

Je moet dus geen ontslag nemen in je privaatrechtelijke betrekking, je zal deze activiteit wel moeten beperken tot de toegelaten grenzen.
Ik heb mij niet precies genoeg uitgedrukt: het is wel degelijk mijn bedoeling op mijn ambtenarenpensioen op te nemen, en dus te stoppen met werken. Mijn vraag is: dien ik daarvoor formeel ontslag te nemen bij mijn huidige werkgever?

zibarrie
Berichten: 133

#6 , 06 mar 2017 16:12

U dient die zaken zelf te regelen, de pensioendienst doet dat niet voor u. Dus ja, zelf ontslag nemen.

Je beseft ook dat indien je stopt met werken je ook slechts een pensioen zal krijgen voor die 13 jaren statutair. Zal dus geen hoog bedrag zijn.
Als je alles stopt zal je pensioen als werknemer ook pas kunnen ingaan op de wettelijke pensioenleeftijd.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#7 , 08 mar 2017 12:13

Je beseft ook dat indien je stopt met werken je ook slechts een pensioen zal krijgen voor die 13 jaren statutair. Zal dus geen hoog bedrag zijn.
Bedankt voor je antwoord!

Wat dat "geen hoog bedrag" betreft, ik heb het laten uitrekenen door PDOS: 1200 EUR/maand. Daar kan ik mee leven (geen afbetalingen of huur meer, en er is ook nog het pensioen van mijn partner + de levens-, pensioenspaar-, VAPZ- en groepsverzekeringen die ik ga kunnen opvragen).

Mathieu Rutten

#8 , 08 mar 2017 21:00

Beste,

Ik zou u willen aanraden om opnieuw contact op te nemen met de Federale Pensioendienst, sector overheid, en je bedrag te laten vaststellen rekening houdend met het pensioen aan je echtgenote. Of gaat het hier om een ongehuwde partner. Kwestie van heel zeker te zijn en achteraf niet met verrassingen geconfronteerd te worden. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat je met een loopbaan van 13 jaar een pensioen kan ressorteren van 1200 euro per maand. Het lijkt me hier eerder om een veel lager nominaal pensioen te gaan met een aanvulling tot het minimum.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”