Persoonlijke bijdrage elektrische fiets

Lynn_Ch
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Persoonlijke bijdrage elektrische fiets

#1 , 16 feb 2017 15:05

Hallo,

Ik ben sinds 31/12/2016 uit dienst bij mijn vorige werkgever. Deze uitdiensttreding is vlot en correct verlopen.
Het probleem zit hem bij het inleveren van mijn elektrische fiets die ik tot mijn beschikking had via mijn werkgever.

Zij beschikken over een Bike To Work project.
Je kan gratis een gewone of elektrische fiets "leasen" gedurende zes jaar en deze daarna overkopen voor een voordelige prijs ofwel een nieuwe aanvragen.
Als je minder dan 7 km van het werk woonde moest je een persoonlijke bijdrage van €300 betalen. In alle andere gevallen moet je niets betalen.

In het contract wordt vermeld dat je het contract pas na minstens één jaar mag verbreken, wat in mijn geval geen probleem is.
Maar er wordt nergens iets vermeld van het terugstorten van de persoonlijke bijdrage. Er wordt ook niet vermeld dat je deze kwijt bent in geval van verbreking.

Ik heb mijn fiets netjes op mijn laatste werkdag terug bezorgd aan mijn werkgever, maar kreeg dus de melding dat ik deze bijdrage niet meer kan recupereren. Wel kreeg ik te horen dat ze mijn fiets waarschijnlijk aan een andere werknemer gaan geven, al dan niet met nogmaals een bijdrage van €300.

Nu vind ik het wel frappant dat een bedrijf, dat deze fiets volledig fiscaal kan inbrengen, hier €300 aan verdiend op kap van de werknemer. Ik heb deze fiets 2 jaar gebruikt. De werkgever verhaalt die €300 voor de tussenkomst in mijn privé gebruik, maar werknemers die verder dan 7 km wonen mogen deze fiets ook gebruiken voor privé vervoer en moeten hier niet voor betalen. Ook mogen de fietsen zowiezo volledig fiscaal afgetrokken worden, zelfs als deze door de werknemers privé gebruikt worden.

Is dit wettelijk wel in orde? Kan ik hiermee verder gaan?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 feb 2017 17:54

Is wettelijk perfect in orde. Je was niet verplicht om in te gaan op dat aanbod van die electrische fiets

Reclame

Terug naar “Andere”