Al of niet diploma behaald ?

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Al of niet diploma behaald ?

#1 , 17 feb 2017 16:22

In onze kennissenkring bevindt zich een iemand die beweerd afgestudeerd te zijn aan de KUL te Leuven.
Het lukt ons echter niet zijn getuigschrift of diploma onder ogen te krijgen. Hij vindt altijd iets uit om dit te ontwijken.
Nu is mijn vraag : is het mogelijk om dit na te gaan aan de KUL of persoon inderdaad daar heeft gestudeerd, zodat we zeker kunnen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2017 16:29

Valt dit niet onder de privacy?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 17 feb 2017 16:32

In onze kennissenkring bevindt zich een iemand die beweerd afgestudeerd te zijn aan de KUL te Leuven.
Het lukt ons echter niet zijn getuigschrift of diploma onder ogen te krijgen. Hij vindt altijd iets uit om dit te ontwijken.
Nu is mijn vraag : is het mogelijk om dit na te gaan aan de KUL of persoon inderdaad daar heeft gestudeerd, zodat we zeker kunnen zijn?
Dit is geen juridische vraag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Alfred23
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2017 17:22

Doet me denken aan dit:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... hter.dhtml
Meester De Man nam contact op met de UGent, die zijn vermoeden bevestigde: de twintiger had inderdaad gelogen over zijn punten.
Het lijkt mij inderdaad niet evident om zomaar even over iedereen informatie te gaan opvragen bij een onderwijsinstelling (privacy), maar Meester De Man hierboven heeft blijkbaar wel antwoord gekregen (wellicht ook omdat hij een aantoonbaar belang had, en wellicht een (goede) relatie met de UGent).

Je kan dus altijd proberen om gewoon naar de KUL te bellen en daar te vragen of je "kennis" daar daadwerkelijk heeft gestudeerd en een diploma heeft behaald. Het zal dan afhangen van de persoon die je aan de lijn krijgt of je daar makkelijk een antwoord op krijgt of niet. Ik kan me inbeelden dat een advocaat die een correct beeld wil krijgen van een sollicitant een rechtvaardiger belang heeft dan iemand die gewoon even wil checken of z'n kennis enkel een grote mond heeft of niet.

Daarenboven: je was waarschijnlijk op zoek naar een makkelijke en anonieme manier om in één of andere database te kunnen checken of je "kennis" liegt of niet; ik denk niet dat dat kan. Sta me bovendien toe af te vragen waar u zich überhaupt mee bezighoudt: als het een goede kennis betreft, dan zou u er van op aan moeten kunnen dat deze de waarheid spreekt; als het maar een halve kennis is, dan zie ik niet in waarom u zich zorgen maakt of die überhaupt liegt over z'n diploma of niet...

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 17 feb 2017 17:26

Als die persoon een masterscriptie of licentiaatsverhandeling heeft moeten schrijven, dan zou je die vrij eenvoudig moeten kunnen terugvinden in de universiteitsbibliotheek. Daarom niet de scriptie zelf, maar toch alvast de bibliografische metadata. Let wel, de scriptie heeft niet altijd in alle richtingen bestaan. Veel zal dus afhangen van het tijdsframe en de afstudeerrichting.
"sowieso" schrijf je zo.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2017 18:59

Misschien is dit de reden: viewtopic.php?f=61&t=78384
;-)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Onderwijsrecht”