ziektebrief geweigerd door werkgever

Jules0509
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

ziektebrief geweigerd door werkgever

#1 , 16 feb 2017 11:10

Ik werk nu bijna 4 jaar met mijn werkgever (wel 6 maanden weggeweest wegens andere job). ik ben nog nooit een ziek geweest, maar nu kamp ik met wat persoonlijke problemen en heb ik een ziektebriefje van een week dat zelfs uitgeschreven is door een psychiater.

Ik ben thuis van deze dinsdag en ik wilde het werk volgende week woensdag hervatten omdat ik mijn collega's ook niet te lang in de problemen wilde stellen. Vandaag kreeg ik een telefoon van mijn werkgever waarop hij zegt dat ik niet echt ziek ben en dat hij daarom mijn briefje niet aanvaard. Hij wil mij gewoon toegestane afwezigheid opzetten zodat hij de week afwezigheid niet dient te betalen.

Nu is mijn vraag of hij dat zomaar kan? ik heb mijn ziektebriefje via mail bezorgd en ik heb een mail terug gehad met als antwoord dat het in orde was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 feb 2017 13:14

Natuurlijk kan dat niet. Als uw werkgever aan uw ziekte twijfelt, dan moet hij een controlearts sturen.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2017 16:06

Natuurlijk kan dat niet. Als uw werkgever aan uw ziekte twijfelt, dan moet hij een controlearts sturen.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Uw werkgever is geen arts, en heeft helemaal niets te vinden over dat ziektebriefje. Ziek is ziek, en als uw werkgever twijfelt over de correctheid van het briefje, moet hij inderdaad een controlearts sturen.

Meldt uw baas dat u niet akkoord gaat met wat hij u aan de telefoon meedeelde. Dat u weldegelijk ziek bent / was, zoals het ziektebriefje bewijst, en dat u bijgevolg niet akkoord zal gaan als er voor deze dagen "toegestane afwezigheid" zal geregistreerd worden. Als uw baas nog niet overtuigd is, laat dan maar weten dat je best bereidt bent de sociale inspectie in te schakelen moest het nodig zijn.

Moest je aangesloten zijn bij een vakbond: doe daar ook even uw verhaal, zodat zij eventueel in uw plaats met uw werkgever kunnen praten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Jules0509
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2017 21:59

Ja heb dus terug gebeld naar mijn werkgever en hij geeft ook toe dat hij wettelijk gezien niet kan weigeren om tot betalen over te gaan. Maar hij voegde er ook wel aan toe dat ik 2 opties heb: Ofwel braaf terug komen werken en het fijn hebben of er verder mee gaan maar dan ging onze goede relatie niet meer lang duren.

Maw woorden: Er verder mee gaan betekent, ontslag volgt

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2017 22:48

Ja heb dus terug gebeld naar mijn werkgever en hij geeft ook toe dat hij wettelijk gezien niet kan weigeren om tot betalen over te gaan. Maar hij voegde er ook wel aan toe dat ik 2 opties heb: Ofwel braaf terug komen werken en het fijn hebben of er verder mee gaan maar dan ging onze goede relatie niet meer lang duren.

Maw woorden: Er verder mee gaan betekent, ontslag volgt
Ik zou beginnen met de gesprekken met je werkgever op te nemen. Tenzij hij dit ook op papier zou zetten.
Een werkgever kan altijd een werknemer ontslaan. Maar als dit een kennelijk onredelijk ontslag uitmaakt (of andere oorzaken van onrechtmatig ontslag), dan hangt hier wel een sanctie aan vast.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2017 10:30

Inderdaad, vraag uw werkgever om een face-to-face gesprek hierover eens je terug bent, en neem dit gesprek op zonder dat hij het merkt (op de smartphone of iets dergelijks). Als hij het soort uitspraken doet zoals je hier beschrijft, zal hij je achteraf niet zomaar kunnen ontslaan (afin, hij kan dit wel, maar het zal hem flink wat kosten).

Eerlijk gezegd zou ik niet voor een werkgever willen werken die op zo'n manier omgaat met zijn medewerkers, maar bon, da's een ander verhaal...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jules0509
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 feb 2017 12:04

In principe zien wij onze werkgever nooit vermits hij veel zaken heeft. Hij is alleen maar te zien in de zaken waar er veel problemen zijn, en dat is met ons niet het geval.

Ik werk in de horeca sector en voor dat de witte kas ingevoerd was, betaalde hij nooit een dag ziekte omdat er nog veel in het zwart gedaan werd, maar nu de witte kas er is, moet hij het wel doen en daar wringt het schoentje.

Ik snap wel dat hij veel te kampen heeft met mensen die zomaar thuisblijven, maar ik vind niet dat hij dit moet uitwerken op mensen die wel eerlijk zijn en die heel hard werken (om hem nog rijker te maken) Hij waant zich soms God, en hij van empathie heeft hij ook nog nooit gehoord.

Ik kan wel een gesprek vragen, maar ik weet nu al wie er aan het kortste eind gaat trekken; Ik dus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2017 13:05

Ik kan wel een gesprek vragen, maar ik weet nu al wie er aan het kortste eind gaat trekken; Ik dus.
Inderdaad, maar, je kan er wel voor zorgen dat dit "korte eind" voor jou behoorlijk lang is: met andere woorden, dat uw werkgever u een fikse schadevergoeding zal moeten betalen, bovenop uw ontslagvergoeding, als het een onredelijk ontslag betreft. Om dit laatste te bewijzen, zal je echter bewijsmateriaal moeten verzamelen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2017 16:13

Natuurlijk de sector waarin je werkt verklaart natuurlijk zeer veel, maar ik zou het toch de sociale inspectie hier van op de hoogte stellen, tenzij je werkgever ook een arts is :cry: .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jules0509
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 feb 2017 16:24

Werkgever is zeker geen arts, al waant hem zich soms God. Nu vanmiddag stond er wel controle arts aan de deur, die mijn ziekte gewoon bevestigd heeft. Ik weet van collega's dat hij dit normaal niet goed, dus het vervolg is niet moeilijk in te schatten.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 feb 2017 19:12

Werkgever is zeker geen arts, al waant hem zich soms God. Nu vanmiddag stond er wel controle arts aan de deur, die mijn ziekte gewoon bevestigd heeft. Ik weet van collega's dat hij dit normaal niet goed, dus het vervolg is niet moeilijk in te schatten.
Dit is de logische actie die de werkgever kan ondernemen. Zo zou het moeten (zonder dreigementen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 feb 2017 09:19

Werkgever is zeker geen arts, al waant hem zich soms God. Nu vanmiddag stond er wel controle arts aan de deur, die mijn ziekte gewoon bevestigd heeft.
Goed zo, uw wergever heeft dus de regels gevolgt, met als gevolg dat uw afwezigheid wegens ziekte door twee artsen (uw eigen arts + de controlearts) als volledig terecht beschouwd wordt. Als uw wergever nu nog het lef zou hebben die ziektedagen niet uit te betalen, schakel dan vast en zeker de sociale inspectie in. U kent de naam van de controlearts? U hebt ook een afschrift van zijn besluit gekregen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”