bevestiging op papier van terugstorting en dag erna herroepen

tuppitup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

bevestiging op papier van terugstorting en dag erna herroepen

#1 , 16 feb 2017 12:15

We hadden een saunabezoek bij x gepland om 9u.
Deur was op slot, 5x aangebeld, uiteindelijk gsmnr gebeld en toen binnen geraakt.
Mevrouw was onvriendelijk, geen sorry, en loog dat zaak ope was om 9u. Ze zei dat ze zaakvoerder was maar is een medewerkster. Haar vriend werd kwaad en schreeuwde naar mij. de zin in sauna was er iet meer en we vroegen ons geld terug. We hebben op papier een bewijs dat ze dat via overschrijving zou terugbetalen, met naam en stempel er onder. We zijn dan naar huis gegaan.

Via mail liet de zaakvoerder weten dat deze terugbetaling niet kon gebeuren omwille van een ongeldige reden. Alles was voorzien en ook al waren we te laat binnen, we hadden kunnen genieten.

Indien ons de terugbetaling niet toegezegd was, dan hadden we inderdaad eieren voor ons geld gekozen en de resterende tijd gebruik gemaakt van de sauna.

Ik heb via mail gereageerd dat ik in vrede een oplossing wil en opensta voor een nieuwe afspraak op een niet-piekmoment.
Reactie was weer negatief, een gratis huiswijntje en gebruik van badlinnen was enige dat zaakvoerder kon betekenen voor ons.

Wat moet ik nu doen?
Welke verder stappen moet ik zetten? Is dit een klacht waarmee ik naar de politie moet gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 16 feb 2017 12:33

Politie is niet bevoegd in een burgerlijke zaak. U dient een ingebrekestelling te versturen (best aangetekend) en daarna wordt het vrederechter.

Gelieve de naam wel te verwijderen, die doet niet ter zake.

tuppitup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2017 13:16

Moet ik niet eerst aanklacht indienen om dan bij rechter te geraken? Hoe doe ik dat dan?
Ik zou willen dat zij ter verantwoording geroepen worden en te horen krijgen dat ze een getekend bewijs niet kunnen negeren.
Ik heb het gevoel dat ik weer de duimen moet leggen omdat ik niets afweet van rechters en ook geen geld kan spenderen aan advocaten. Voor dit saunabezoekje had ik maanden gespaard (gezin met 5 kids en 1loon).

Reclame

tuppitup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2017 13:53

ik kan niets verwijderen uit eerste bericht, bewerken staat wel bij mijn reactie maar niet in eerste bericht.. Een moderator of zo die kan helpen?

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 16 feb 2017 14:05

Moet ik niet eerst aanklacht indienen om dan bij rechter te geraken? Hoe doe ik dat dan?
Ik zou willen dat zij ter verantwoording geroepen worden en te horen krijgen dat ze een getekend bewijs niet kunnen negeren.
Ik heb het gevoel dat ik weer de duimen moet leggen omdat ik niets afweet van rechters en ook geen geld kan spenderen aan advocaten. Voor dit saunabezoekje had ik maanden gespaard (gezin met 5 kids en 1loon).
Geen probleem, daar dient dit forum voor.

U verwart twee dingen, de strafrechtelijke kant van een zaak waar politie en gerecht mee tussenkomen en de burgerlijke kans dat gewoon u tegen hen is. Zolang er geen oplichting of zo gebeurt, is het eerste niet belangrijk. Politie komt hier dus niet in tussen. We zitten met een geschil tussen u en de sauna over een dienst die u hebt besteld maar niet hebt gekregen (of op zijn minst minder dan men zou mogen verwachten).

U kunt hen nu best aangetekend een ingebrekestelling versturen, waarin u de situatie beschrijft, hun tekortkomingen over de uitvoering van de overeenkomst uitlegt, uw eisen stelt en hen een redelijke termijn geeft om deze uit te voeren. Sluit af met te stellen dat u verdere stappen zult nemen als niet aan uw eisen voldaan wordt.

Kali
Berichten: 762

#6 , 16 feb 2017 15:03

Mogelijk hebt u zelfs recht op een pro deo advocaat indien er slechts 1 inkomen is met 5 kinderen

tuppitup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 feb 2017 08:11

ik noem dit wel oplichting. Ze zeggen dat ik terugbetaald krijg, ik heb hier ondertekend bewijs van. Dt is ook de reden waarom we toen gee gebruik hebben gemaakt van de sauna. En nu krijgen we niet terugbetaald en hebben we ook geen sauna gehad.

Als ze op dat moment gezegd hadden dat we niet zouden terugbetaald krijgen dan hadden we eiere voor ons geld gekozen en toch even gebruik gemaakt vanhet bubbelbad

tuppitup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2017 08:13

ik zoek het op ivm met pro deo advocaat... Maar heb hier geen ervaring mee. is allemaal nieuw


Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 feb 2017 09:04

De sauna-uitbater is een handelaar. Dat maakt het schriftelijk bewijs voor jou eenvoudiger en kan je het onderhands biljet dat ze opstelden gebruiken als schriftelijk bewijs.
Zelfs als de persoon niet de zaakvoerder was, kan je je beroepen op het schijnmandaat: je kon er redelijkerwijs van uitgaan dat de persoon die het onderhands biljet opstelde en ondertekende, als orgaan of lasthebber van de handelszaak optrad. Dat het onderhands biljet afgestempeld is, én de dame verklaarde zaakvoerder te zijn versterkt enkel maar je argumenten (dat tweede wel moeilijker te bewijzen).

Een en ander kan je echter maar via de (vrede)rechter in rechte afdwingen, als jullie geen onderlinge overeenkomst vinden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 17 feb 2017 11:17

“Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 2 500 euro niet te boven gaat, behalve die welke de wet aan zijn rechtsmacht onttrekt...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 feb 2017 12:29

“Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 2 500 euro niet te boven gaat, behalve die welke de wet aan zijn rechtsmacht onttrekt...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.
Probleem bij 732 is dat - als de wederpartij niet opdaagt - je onverrichterzake weer naar huis gaat. Ik heb zo een flauw vermoeden dat je daar een hele zitting staat te wachten en de rechter op het einde vaststelt dat er geen verzoening mogelijk is als één partij niet opdaagt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 feb 2017 12:38

Is het sop de kool waard om naar een rechtbank te gaan ?

Een dag werkverlet en wat verplaatsing doen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 21 feb 2017 13:52

Bedrag?
Hoe is de zaak gepland telefonisch of per mail ...op basis van een aanbod van de saunauitbater?
Zaak ook doorgeven aan aan economische inspectie en aan testaankoop.
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... Kw321emk9o
Adres staat rechts in de grijze rand.

Terug naar “Andere”