Spaarrekening petekind

annef
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Spaarrekening petekind

#1 , 14 feb 2017 13:59

Dit jaar wordt mijn petekind 18 jaar en zal op die leeftijd een som geld ontvangen van de Astero Junior rekening die ik kort na zijn geboorte had geopend. Ondertussen heb ik al een jaar of 3 geen of bijna geen contact meer met mijn petekind. Na de scheiding van zijn ouders is het een beetje de slechte kant opgegaan. De band met zijn moeder (mijn zus) is helemaal verzuurd geraakt en uiteindelijk is hij bij zijn vader gaan wonen. Het gevolg is dus dat we hem al een 3-tal jaar niet meer gezien hebben. Zou dit een reden kunnen zijn om de leeftijd van 18 jaar, waarop hij normaal gezien het geld zal krijgen, te kunnen laten aanpassen naar 21 jaar of later, in de veronderstelling dat hij zich dan wat volwassener zou gedragen en hopelijk opnieuw een betere band met zijn moeder zou hebben? Of misschien het geld helemaal recupereren om nadien zelf te beslissen wanneer de tijd rijp zal zijn om het geld te geven. Toen ik deze spaarrekening heb geopend heb ik er nooit bij stilgestaan dat er ooit een kink in de kabel zou komen. Moest ik toen geweten hebben wat ik nu weet, ik zou zeker nooit meer zo'n spaarrekening openen op naam van mijn petekind, waarbij ik uiteindelijk niet meer zelf over het geld kan beslissen. Ik heb gehoord dat dit dan sowieso via een vrederechter zou moeten gebeuren, maar is dit dan een gegronde reden? De bank zelf zei me dat ik hier niets meer kan aan veranderen. Alvast dank voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 14 feb 2017 14:51

Als je het geld cash had gegeven, om in zijn spaarpot te steken, zou je't dan nu gaan terugvragen ?

Mijns inziens is dat geld van zodra het op die rekening komt, geschonken, en dus eigendom van uw petekind, en is het dan ook logisch dat u dit niet (of toch zeker niet 'zomaar') terug kan halen
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 15 feb 2017 11:26

Hangt af van de voorwaarden en de 'eigenaar ' van de rekening ... als de jongere enkel begunstigde is en de peter eigenaar van de rekening ...

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 17 feb 2017 20:07

Astera junior is normaal een systeem met spaarrekening en effectenrekening op naam minderjarige, waarbij telkens er 250 € op de spaarrekening staat, dat bedrag wordt omgezet in kasbons. Normaal staan beide rekeningen op naam van de minderjarige. Zolang die niet meerderjarig is zijn het de ouders - en niet de schenker - die het wettelijk beheer van tegoeden waarnemen. Op het moment dat de meerderjarigheid wordt bereikt heeft de houder de volle bevoegdheid over zijn eigendom. Daar kan u als schenker niets aan veranderen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

siesken
Berichten: 263

#5 , 01 mar 2017 11:46

Je moet de rekening blokkeren voor zijn 18 jaar

eylis
Berichten: 8836

#6 , 01 mar 2017 13:05

@siesken, maar dat kan de schenker niet doen. Wél de ouders. en waarschijnlijk zal de bank het akkoord van béide ouders vragen om die rekening om te zette/blokkeren

Terug naar “Andere”