Uitkering na stopzetting interimwerk

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Uitkering na stopzetting interimwerk

#1 , 08 feb 2017 14:23

Mijn vriendin werkt momenteel als arbeidster via een interimcontract op weekbasis. Zij zou echter willen stoppen met dit werk om diverse redenen.

Indien zij haar "'ontslag" geeft (met andere woorden : het interimcontract niet meer verlengt) heeft zij dan recht op een werkloosheidsuitkering ?

Zij werkt hier ongeveer 10 maanden.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 feb 2017 19:10

Als het interimkantoor niet doorgeeft dat de weigering van nieuwe contracten gebeurd is op initiatief van de werknemer

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2017 23:25

Als het interimkantoor niet doorgeeft dat de weigering van nieuwe contracten gebeurd is op initiatief van de werknemer
En anders wel?
Je bent toch niet verplicht om nieuwe overeenkomsten aan te gaan?
Je kan als werkloze toch ook een werkaanbod weigeren (tot in zekere mate) en bent toch niet verplicht op elke werkaanbieding in te gaan?

Waarin wijkt het interimstatuut hier dan af?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2017 00:41

Als het interimkantoor niet doorgeeft dat de weigering van nieuwe contracten gebeurd is op initiatief van de werknemer
En anders wel?
Je bent toch niet verplicht om nieuwe overeenkomsten aan te gaan?
Je kan als werkloze toch ook een werkaanbod weigeren (tot in zekere mate) en bent toch niet verplicht op elke werkaanbieding in te gaan?

Waarin wijkt het interimstatuut hier dan af?
dat wijkt niet af, volgens art 44, 25/11/1991 moet je werkloos worden onafhankelijk van je wil
een contract weigeren is werkloos worden afhankelijk van je wil, onverschillig of dit een gewoon of een interimcontract is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2017 00:08

volgens art 44, 25/11/1991 moet je werkloos worden onafhankelijk van je wil
een contract weigeren is werkloos worden afhankelijk van je wil, onverschillig of dit een gewoon of een interimcontract is
Mij lijkt dat je werkloos wordt omdat je interimcontract afloopt, en blijf je werkloos blijft als je een voorgesteld nieuw contract niet ondertekent.
Je kan m.i. maar uitgesloten worden van een werkloosheidsvergoeding als dit ook als werkweigering kan beschouwd worden.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=740 - kopje "Werkloos zijn ingevolge omstandigheden onafhankelijk van zijn wil"
Wat zou betekenen dat het afhangt van de redenen waarom je geen nieuwe overeenkomst wenst te ondertekenen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 feb 2017 05:45

Maar standaard wordt dit effectief gesanctioneerd als het interimkantoor dit doorgeeft.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”