Ontslag in onderling akkoord niet tekenen en gewoon ontslag geven

dvaerden
Topic Starter
Berichten: 13

Ontslag in onderling akkoord niet tekenen en gewoon ontslag geven

#1 , 03 feb 2017 00:39

Het is een beetje kortdag, maar het gaat hier vandaag allemaal nogal snel en het duurde eigenlijk ook nogal lang voor het volledig tot me doordrong.

Op dit moment ben ik aan het werk met een contract van bepaalde duur met opzegtermijn van 1 week. Ik heb half januari een arbeidsongeval gehad met gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid tot en met 10/02 en heb aangepast werk gekregen (zwaar gekneusde vinger die gespalkt is tot 10/02). Ik heb echter een mooie aanbieding gekregen van een ander bedrijf en dus besloten bij mijn huidige werkgever te vertrekken.
Ik had dit alvast telefonisch laten weten aan mijn verantwoordelijke, met het idee om dan morgen mijn ontslagbrief te gaan overhandigen en laten aftekenen.
Even later kreeg ik terug een telefoontje met de melding dat ze me de papieren voor mijn ontslag gingen bezorgen en daarstraks had ik een document in mijn mailbox voor de beëindiging van de overeenkomst in onderling akkoord zonder opzegtermijn of opzeggingsvergoeding met morgen als laatste werkdag. Ik zal echter maar pas 13/02 kunnen starten bij mijn nieuwe werkgever onder andere omdat ze me daar geen aangepast werk kunnen aanbieden. Dan zou ik dus een week geen job en dus ook geen loon hebben.

Ik heb dit document dan uiteraard ook nog niet ondertekend. En had dus het idee om alsnog gewoon morgen mijn ontslagbrief te gaan afgeven met opzegtermijn van een week ingaand maandag06/02 en te laten ondertekenen voor ontvangst. Behalve dat ik mijn baas er wat mee tegen zijn schenen stamp, veronderstel ik dat dit geen probleem is en hij dit ook niet zomaar kan weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 feb 2017 09:48

Je kan nooit iemand verplichten om iets te ondertekenen. Je baas kan dat dus perfect weigeren en dan zal je nog een opzegbrief moeten versturen, waarbij de opzeg pas ingaat op 13/02/2017 (ALS je nog een opzeg kan geven dan).

Wanneer begon je arbeidsovereenkomst van bepaalde duur en hoe lang duurt deze?

dvaerden
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 03 feb 2017 10:02

Ik kan ze inderdaad niet verplichten. Langs de andere kant heb ik wil het document voor ontslag in onderling akkoord al in handen waar zijn handtekening reeds onder staat, maar de mijne niet.
Het is misschien niet de netste manier om het te spelen, maar als ze mijn ontslagbrief niet willen tekenen voor ontvangst kan ik dat onderling akkoord toch nog ter plaatste ondertekenen? Dan zit ik nog steeds met werkloosheid voor een week, eigenlijk door een arbeidsongeval wat bij mijn huidige werkgever is gebeurd, want anders zou ik wel gewoon al bij de nieuwe werkgever hebben kunnen starten. Maar dan kom ik sowieso niet in de problemen voor mijn nieuwe job.

Arbeidsovereenkomst is voor 6maanden en maar opgestart op 09/01/2017.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2017 10:35

Ik kan ze inderdaad niet verplichten. Langs de andere kant heb ik wil het document voor ontslag in onderling akkoord al in handen waar zijn handtekening reeds onder staat, maar de mijne niet.
Maar zijn hebben uw ontslagbrief, door u getekend, en gedateerd (datum later dan het onslag in onderling overleg), in handen (afin, dat vermoed ik toch). Met andere woorden, zij hebben een bewijs dat u NIET akkoord ging met het ontslag in onderling overleg en daarna zelf uw ontslag aangeboden hebt. U kan nu moeilijk op uw stappen terugkeren, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2017 12:13

dading
heeft een ondertekening van een dading wel een invloed op de uitkering voor een arbeidsongeval?
in dit geval is er geen uitkering omdat de werknemer aangepast werk kan doen. maar wanneer er geen aangepast werk mogelijk is?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 feb 2017 22:27

Kan een invloed hebben, maar evengoed niet. Hangt af van beslissing arts en contract

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”