Namaak melden

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

Namaak melden

#1 , 31 jan 2017 19:33

Op de website http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... k_reageer/ kan je namaak melden.

Vraag ik mij enkel af wat gebeurt met de gegevens van de melder?

In hun inlichtingen staat vermeld dat er meestal criminele organisaties en terreurorganisaties schuil gaan bij namaakhandel. Dus ja heb ik zoiets moet ik de piraterij dan maar laten doorgaan of een melding doen maar met vrees voor ...

Ik had al een mail gestuurd naar bovenstaande site voor inlichtingen maar helaas nooit een reactie. Een winkel had mij het advies gegeven om hen de gegevens te bezorgen van de namaakhandel en dat ze de ontwerper zelf zouden inlichten maar weet ook niet of ik er goed aan doe ... .

Voor de meesten zal deze vraag wel een lachertje zijn ... .

Dus hoe pak ik dit het beste aan, wat zijn de mogelijkheden, gevolgen ... ?

En nog een vraag hoe komt het dat in landen als Egypte, Tunesie, Marokko, Turkije namaak zo maar op straat wordt aangeboden?

Bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 feb 2017 08:06

U doet gewoon melding aan de winkel en aan de FOD economie, zij zullen die klacht zeker anoniem verder behandelen.

Mogelijkheden voor de dader zijn strafrechterlijke veroordeling, boetes, ...

En in andere landen wordt namaak niet altijd zwaar bestraft. China is daar bvb héél gereputeerd voor. Genoeg namaak op Ali Baba (meestal wel geen exacte namaak, maar gebruik van design etc).

WP002
Berichten: 1479

#3 , 01 feb 2017 08:09

Er is een verschil tussen anonimiteit en anonimiteit. Tegenover de bevoegde instanties bent u niet anoniem, maar die beschermen uw identiteit wel tegen de namakers.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2017 10:15

Mogen we weten over wat soort namaak het gaat? Als u op één of andere obscuere buitenlandse webshop een namaak handtas gekocht hebt, om maar iets te zeggen, kan u hier in België wel klacht indienen, maar weet ik niet of er echt veel mee zal gebeuren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#5 , 01 feb 2017 11:38

@ Gebruiker21, helaas heb ik geen namaak gekocht want ik doe er niet aan mee. Ik spaar meestal om in solden een exclusief item te kunnen kopen.
Maar over mijn Facebookpagina vliegen de duurdere items zoals handtassen ja van andere exclusieve designers. Degoutant dat mensen niet verder denken aan de kinderarbeid er achter, het misbruik van de ontwerper zijn ideëen, enz .... om nog maar te zwijgen over de belastingontduiking.
@ JPV ik zal de winkel op de hoogte brengen en de melding doen bij FOD Economie.
Bedankt alvast voor jullie inbreng!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2017 12:15

@ Gebruiker21, helaas heb ik geen namaak gekocht want ik doe er niet aan mee.
Veel mensen ontvangen namaak, terwijl ze dachten echte producten te kopen. Ik bedoelde niet dat je met opzet namaak zou gekocht hebben, laat dit duidelijk zijn.
Maar over mijn Facebookpagina vliegen de duurdere items zoals handtassen ja van andere exclusieve designers.
Heb je het dan over advertenties, of over aankopen die facebook-vrienden gedaan hebben?
Degoutant dat mensen niet verder denken aan de kinderarbeid er achter, het misbruik van de ontwerper zijn ideëen, enz .... om nog maar te zwijgen over de belastingontduiking.
Niet alle namaak is per definitie door kinderen gemaakt. Er zijn trouwens ook merkrpoducten (ik denk dan vooral aan kledij) die door kinderen gemaakt wordt. Hoe weet je trouwens op basis van foto's dat iets al dan niet namaak is? In veel gevallen zijn die dingen zo goed nagemaakt dat je dit op basis van foto's moeilijk kan onderschijden van echt.
@ JPV ik zal de winkel op de hoogte brengen en de melding doen bij FOD Economie.
Ik begrijp nog altijd niet goed waar je melding van gaat maken, eerlijk gezegd? Welk concreet feit ga je aankaarten? Zijn er mensen in uw facebook-kenissenkring die letterlijk posten "Ik heb gisteren dit namaak product gekocht bij die winkel"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 feb 2017 19:03

Soms kan je ook op de website van de ontwerper / het bedrijf achter de ontwerper namaak melden. Zie bv. http://eu.christianlouboutin.com/be_fr/stopfake waar je een website kan ingeven waar (vermeende) namaak wordt verkocht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 feb 2017 19:14

Als dit u hobby is ?

Als ik je oude berichten lees zoals een wagen voor elke dag bij een BVBA, dan denk ik ook het mijne van.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#9 , 02 feb 2017 13:51

@ Weo bedankt voor de tip!

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#10 , 02 feb 2017 13:55

@ denlowie
Als dit mijn hobby is, is dan mijn zaak!

En die berichten ivm bedrijfswagen voor elke dag ... zoals in andere berichten reacties werden gegeven dat het lang duurt voor de carrousel begint te draaien ... wel de carrousel is beginnen te draaien ...
Ben blij met de adviezen van bepaalde personen hier op dit forum, adviezen die informatief zijn, correct en niet beoordelend!
Waarvoor nogmaals dank aan de betreffende personen!

Elene
Topic Starter
Berichten: 37

#11 , 02 feb 2017 14:05

@ Gebruiker21, helaas heb ik geen namaak gekocht want ik doe er niet aan mee.
Veel mensen ontvangen namaak, terwijl ze dachten echte producten te kopen. Ik bedoelde niet dat je met opzet namaak zou gekocht hebben, laat dit duidelijk zijn. No problem
Maar over mijn Facebookpagina vliegen de duurdere items zoals handtassen ja van andere exclusieve designers.
Heb je het dan over advertenties, of over aankopen die facebook-vrienden gedaan hebben? Het gaat over adverteerders en mensen die aankopen deden, geen facebookvrienden.
Degoutant dat mensen niet verder denken aan de kinderarbeid er achter, het misbruik van de ontwerper zijn ideëen, enz .... om nog maar te zwijgen over de belastingontduiking.
Niet alle namaak is per definitie door kinderen gemaakt. Er zijn trouwens ook merkrpoducten (ik denk dan vooral aan kledij) die door kinderen gemaakt wordt. Hoe weet je trouwens op basis van foto's dat iets al dan niet namaak is? In veel gevallen zijn die dingen zo goed nagemaakt dat je dit op basis van foto's moeilijk kan onderschijden van echt. Prijs is al een groot item bij namaak, dan de hoeveelheid in aanbod, nergens staan 50 chanel tassen op 1 foto uitgestald! Als je een ander motief gebruikt in een print maar je plakt het logo er op van een designer is dit ook misbruik. Als je de collecties kent, zie je meteen dat dit niet terug te vinden is in de collectie.
@ JPV ik zal de winkel op de hoogte brengen en de melding doen bij FOD Economie.
Ik begrijp nog altijd niet goed waar je melding van gaat maken, eerlijk gezegd? Welk concreet feit ga je aankaarten? Zijn er mensen in uw facebook-kenissenkring die letterlijk posten "Ik heb gisteren dit namaak product gekocht bij die winkel"? Mensen die foto's maken dat ze tevreden zijn met hun bestelling van namaak is een bewijs dat er verkocht werd. Welk concreet feit ga ik aankaarten? Dat er verschillende handels zijn in namaak en dat die handeltjes mogen opgedoekt worden. Wil je design verkopen, vind uit, ontwerp, vraag je patent en word rijk.
Maar over de rug van iemand anders .... .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 feb 2017 16:23

Tja, good luck met uw missie, maar veel van die bedrijfjes zijn zo obscuur dat ze gewoon verdwijnen en ergens anders terug opduiken. Maar bon, niets staat u in de weg om een strijd te beginnen... Succes.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”