beding van aanwas

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

beding van aanwas

#1 , 24 jan 2017 18:59

Hallo,

Destijds heb ik samen met mijn feitelijke partner (niet gehuwd en niet wettelijk samenwonend) een huis gekocht met een beding van aanwas (tontine) waarbij de langstlevende aanwas heeft van het vruchtgebruik van de overleden partner.

Ondertussen woon ik niet meer op dat adres, mijn partner wel. Onze relatie is niet beeindigd. Ik woon om politieke redenen 4 dagen per week in het buitenland.

Wat met het beding van aanwas? Blijft dit van toepassing als we niet op hetzelfde adres gedomicilieerd staan?

Dank voor antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2017 10:41

In het beding van aanwas zal geclausuleerd staan wanneer het vervalt. Daarvoor moet je je akte lezen. Hoogstwaarschijnlijk zal hier niets over een afwijkende domiciliering in staan. In dat geval blijft het beding van aanwas verder lopen. Immers, je kan bedingen van aanwas hebben op honderd huizen ook al woon je maar in één van hen. Domiciliering heeft niets te maken met een kanscontract zoals een beding van aanwas.

PS: een beding van aanwas is niet hetzelfde als een tontine. Ze bereiken hetzelfde resultaat, maar via een verschillende juridische constructie. Maar dat valt buiten dit bestek.

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 25 jan 2017 11:41

Ok bedankt,

Heb akte bovengehaald, het is een beding van aanwas en geen tontine, wordt om de 2 jaar verlengd, kan niet door één van de partners worden stopgezet.

Er staat niets in van domicile maar de tekst begint wel als volgt : om hun samenwonen te organiseren...
En gezien we nog wel samenwonen maar drie dagen in Belgie , twee dagen net over de grens en de andere twee dagen ieder op zijn eigen adres zou het misschien kunnen dat dit eventueel voor problemen kan zorgen bij overlijden van één van de twee partners.

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2017 13:43

Neen, dat is geen probleem. Theoretisch gezien zou er misschien een rechtszaak kunnen gevoerd worden omwille dat er verval van oorzaak zou zijn, maar de kans dat dit opgestart zou worden, is 0,00000001% en dat het ook nog lukt is 0,001%.
Geen probleem!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”