Inkomens garantie uitkering

spritetje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Inkomens garantie uitkering

#1 , 21 jan 2017 11:52

Hoi ,

ik werk als polyvalent medewerker is een school , voor 14 uren per week . Ik weet dat dit niet veel is , maar we zijn een nieuw samen gesteld gezin en zoeken nog een beetje het optimale af . Nu omdat ik niet meer uren krijg in de school , werk ik in de beschikbare uren die passen in de regeling van het gezin bij via een interim kantoor.

uren zijn als volgt :
maandag 11.15-13.15 en van 17.00-19.00
Dinsdag 11.15-13.15 om de twee weken 14.00-17.00 bij interimbureau
Woensdag om de 2 weken 08.00-11.00 bij interim bureau en elke week op school 17.00-19.00
Donderdag 11.15-13.15 om de twee weken 14.00-17.00 bij interimbureau
Vrijdag 11.15-13.15 en van 17.00-19.00

Om de 2 weken zou ik op maandag - dinsdag en vrijdag ochtend ook kennen werken , maar dit gaat nu niet omdat meeste klanten om te poetsen vanaf 08.00 iemand willen omwille van hun privé gaat dit niet vroeger . Als de uren va de school wegvallen , kan ik meer uren opeenvolgend doen.

Ik heb een contract tot eind juni in de school , maar het is financieel eigenlijk moeilijk uit te houden tot eind juni , dus ben ik aan het solliciteren . Het bedrijf heeft interesse waar ik ben geweest , maar dan moet ik wel ontslag nemen om vroeger te kunnen beginnen dan eind juni . Opzegtermijn is 2 weken .

Maar nu mijn vraag :
Ze willen starten met evenveel uren als school om te beginnen + ik behoud mijn uren bij het interimkantoor ook . Om praktische redenen wil ik graag mijn IGU behouden , ook al hoeven ze niet op te leggen . Met het geld dat ik verdien via interim leggen ze niet bij ,maar als interim weg valt wel . Ik wil juist meer gaan werken .

Dus de vraag is :
Als ik ontslag neem , heb ik dan recht op IGU op mijn nieuw contract?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2017 12:53



Dus de vraag is :
Als ik ontslag neem , heb ik dan recht op IGU op mijn nieuw contract?
het eerste probleem is dan art 44 , kb 25/11/1991
om iets te trekken moet je werkloos worden onafhankelijk van je wil.


kleine opmerking, voor die tewerkstellingsperiodes van 2uren
volgens art 21, 16/3/1971 mag een werkperiode niet korter zijn dan 3u
daar zijn wel uitzonderingen mogelijk, best eens nakijken of daar een tewerkstellingsperiode van 2uren mag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

spritetje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2017 13:05

Wacht , je hebt het over die 2 uren overdag . Dat is blijkbaar reglementair want dat is al 2-3jaar mijn uurrooster in school . Is een deeltijds contract van bepaalde duur tot eind juni. Dat is blijkbaar toegestaan , want ze hebben daar nog niks van gezegd bij het syndicaat . De andere zijn minimum 3 uur met interimbureau , van hun weet ik dat dit de minimum tewerkstellingsperiode is ;) .

Werkloos wordt ik zowieso voor de maand juli , als ik geen job vind en als mijn contract verloopt . Want dan gaan ze waarschijnlijk vanaf augustus weer werk aanbieden . Daarom vind ik liever nu ander werk , want ik wil liever niet wachten

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2017 11:59


Werkloos wordt ik zowieso voor de maand juli
als je een heel schooljaar hebt gewerkt aan die uren, moeten ze u dan niet blijven doorbetalen in de grote vakantie?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

spritetje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2017 12:04

Dan krijg ik een werkloosheidsuitkering voor die maand , ook in de krokus krijg ik geen 14 uren maar 4 . Dit is niet meer houdbaar zo , ik zou eens moeten kijken wat er op mijn loonbrief komt te staan . Of het toegestane afwezigheid is ,of verlof uren . Het is een contract van begin september tot eind juni , ze zijn me niks meer verplicht als mijn contract afloopt . Het is ook een contract van bepaalde duur .

spritetje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2017 12:05

oh ja augustus is ook een contract voor bepaalde duur , omdat ik dan meer uren doe in verband met de grote schoonmaak ;) , loopt van begin tot eind augustus.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 jan 2017 20:04



Dus de vraag is :
Als ik ontslag neem , heb ik dan recht op IGU op mijn nieuw contract?
het eerste probleem is dan art 44 , kb 25/11/1991
om iets te trekken moet je werkloos worden onafhankelijk van je wil.
als ze evenveel uren heeft op haar nieuw werk als op haar oud werk, is er geen probleem

kleine opmerking, voor die tewerkstellingsperiodes van 2uren
volgens art 21, 16/3/1971 mag een werkperiode niet korter zijn dan 3u
daar zijn wel uitzonderingen mogelijk, best eens nakijken of daar een tewerkstellingsperiode van 2uren mag
Dit is een uitzondering, hier is dit mogelijk.

Werkloos wordt ik zowieso voor de maand juli
als je een heel schooljaar hebt gewerkt aan die uren, moeten ze u dan niet blijven doorbetalen in de grote vakantie?
Nee.


@OP: Als je ontslag neemt, zal je recht hebben op IGU als je minstens evenveel uren doet als je werk op school.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”