Wat zit er allemaal in de opzegtermijn?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Wat zit er allemaal in de opzegtermijn?

#1 , 17 jan 2017 11:51

Goeiemiddag,

Bij manlief op het bedrijf bereiden ze een ontslagronde voor.
Manlief was eerst een jaar in dienst via een contract bepaalde duur, en sinds eind 2004 onbepaalde duur.

Dus heb reeds berekend dat zijn opzegtermijn 11 maanden + 13 weken is (loon hoger dan 32xxx euro).

Nu zit ik wel met het volgende. We verwachten een baby. Momenteel nog heel pril dus niemand is op de hoogte.
Hij gaat dus ergens in de loop van deze opzegperiode recht hebben op vaderschapsverlof.
Maar daar komt het : officieel heb je recht op 3 + 7 dagen vaderschapsverlof.
Maar de werkgever waarvoor mijn man werkt heeft sinds 1/1/2017 een nieuw beleid waarin alle vaders 1 maand vaderschapsverlof mogen opnemen.

Ik dacht 21 dagen betaald door de werkgevern en 7 door de mutualiteit.

Hoe zit het daar dan mee? Komt dat te vervallen of mogen we dat nog aanvragen eens de baby er is?

Bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jan 2017 13:57

dat kan je nog perfect aanvragen. Vaderschapsverlof schorst trouwens de opzegtermijn.

Hou er rekening mee dat bij verbreking (dus geen opzeg) je dat niet nog eens kan aanvragen.

Minnegirl
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2017 14:32

Voor het vaderschapsverlof en meeouderschapsverlof betaalt de werkgever het volledige loon gedurende de eerste 3 verlofdagen. De resterende 7 dagen betaalt het ziekenfonds een vergoeding die 82% van het begrensde brutoloon bedraagt.

Ik neem aan dat dit duidelijk staat omschreven? In je arbeidsregelement, want geen ziekenkas gaat de 7 wettelijke dagen zomaar verlengen omdat de werkgever dit in het contract zet, dan draait de werkgever op voor de resterende 14 ook?

Dus betaald de werkgever 14 en 3 dagen.

Vaderschapsverlof verlengt de opzegtermijn, en mag genomen Worden binnen binnen de 4 maanden na geboorte, je mag deze dus spreiden bv de eerste 2 weken thuis, dan bv elke week 1 dag,

Bij ontslag heb je ook recht op 1 dag Solicitatie verlof dit verlengt de termijn niet.

Dus uw man kan de weken van opzegging (4 mnd na uw bevalling 2 dagen in de week thuis zijn)

Werkgever moet wel akkoord zijn met deze dagen, is altijd in samenspraak

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 17 jan 2017 16:13

Bedankt alvast voor deze reacties.

Of dit in het arbeidsreglement staat weet ik niet 100% zeker, maar er is destijds wel een algemene mail gestuurd naar iedereen in het bedrijf waarin ze dit vermelden.

Maar stel nu dat hij bij de ongelukkigen is. Volgens zijn dienstjaren heeft hij recht op 11 maanden + 13 weken.

Moet hij dan nog aan onderhandelen over dat vaderschapsverlof? Moet hijmelden dat ik zwanger ben?
Of moet hij dan gewoon kort voor de bevalling het vaderschapsverlof aanvragen? Want nu dat hij daar werkt, weet hij dat wel dat dat 1 maand is, maar stel dat ze hem nadien proberen wijs te maken dat het 10 dagen zijn? Als hij vrijgesteld is van prestaties van heeft hij geen enkel middel om dit nog te kunnen bewijzen, tenzij hij op voorhand natuurlijk een dossier samenstelt.

Dus als hij opgezegd wordt : wel, wordt de overeenkomst verbroken en moet hij niet meer komen : niet? Juist zo?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2017 16:41



Bij ontslag heb je ook recht op 1 dag Solicitatie verlof dit verlengt de termijn niet.
wanneer de opzeggingstermijn 11maand + 13weken bedraagd, begint men met een halve dag
3/7/1978
41§ 2. Tijdens de laatste zesentwintig weken van de opzeggingstermijn mag de werknemer van dit recht om van het werk afwezig te zijn een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt. Tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#6 , 26 jan 2017 16:09

Het gaat hier niet om sollicitatieverlof he, het gaat om het eventuele vaderschapsverlof.
Stel hij wordt onslagen, met schorsing van prestaties, en hij gaat in de zomer op vaderschapsverlof.
Zijn ze dan nog verplicht om hem die maand vaderschapsverlof te geven? Wij hebben het bewijs op mail, maar is dat geldig?

Kunnen ze dan gewoon zeggen dat hij de wettelijke 3+7 dagen mag thuisblijven?

Uiteindelijk is het geen groot verschil, hij zou dan sowieso thuis zijn, maar ik wil gewoon weten waartoe zij verplicht zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 jan 2017 19:14

Vrijstelling van prestaties kan niet eenzijdig opgelegd worden, daar moet een akkoord over zijn. Dus zal het afhangen wat in het akkoord vermeld staat.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”