Woonzorgcentrum kondigt overlijden per email aan.

arom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Woonzorgcentrum kondigt overlijden per email aan.

#1 , 28 dec 2016 17:41

Woonzorgcentrum kondigt overlijden per email aan !
Meer en meer mensen overlijden in een woonzorgcentrum, daarom ons verhaal summier en naar waarheid verteld.
Alzheimer sleept 6 jaar aan en ondertussen betaal je handenvol geld voor de noodzakelijke opvang, 100.000 euro en meer.
En dan laat het woonzorgcentrum mijn moeder aan haar lot over en alleen sterven. Geen plotse onverwachte dood voor hulpverleners ,maar een dood die zichzelf aankondigde zoals we nu achteraf beseffen.
Tijdens de ochtendroutine wordt haar dood vastgesteld, drie uur later voert men haar af als een doodgereden hond, ongewassen, onopgemaakt, onwaardig en totaal onrespectvol met kostenbesparing als excuus.
De dood van moeder werd ons per email gemeld !
Voordien geen melding van plotse gezondheidsomslag naar een comateuze slaap, geen melding dat palliatieve zorg opgestart werd,het hoeft geen verder betoog doordat moeder alleen is moeten sterven de familie gebukt
onder een dergelijke traumatische ervaring geen piëteitsvol afscheid heeft kunnen
nemen tijdens en na het sterven.
Een klacht over deze gang van zaken bij de woonzorglijn, zorginspectie? deden en doen we niet, daar we overmand waren door de gebeurtenissen enerzijds en anderzijds omdat we weten dat een inspecteur van de zorginspectie een klacht, niet deze, als ongegrond seponeerde zonder de bewijzen te
consulteren en zich alleen op de verklaringen van de directie van het woonzorg-
centrum baseerde.
We hadden wel graag het laaste factuur van het woonzorgcentrum aangevochten wegens in onze ogen grove nalatigheden, zowel ten opzichte van moeder als van ons, de directe familie. Maar blijkbaar gaan we niet verder geraken dan een symbolisch bedrag morele
schadevergoeding . Terecht wordt door een advocaat van de Brusselse balie de te lage vergoeding door rechters uitgesproken, in vraag gesteld.
Ondertussen hoeven woonzorgcentrums zich geen "zorgen" te maken.
Vandaar onze oproep, om eventuele andere juridische invalshoeken !! of evolueren we naadloos onder besparingsdruk naar een maatschappij zonder afscheidsrituelen op mensenmaat ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 dec 2016 18:11

" Geen plotse onverwachte dood "

Dan moeten jullie dat toch ook zien aankomen hebben, tenzij er geen contact meer was met moeder??
Sedert hoe lang was die palliatieve zorg opgestart en waren jullie daarvan op de hoogte?
Was er geen vertrouwenspersoon die werd verwittigd? Hoeveel kinderen, allemaal enkel een e-mail?
Misschien was u niet telefonisch bereikbaar op dat ogenblik?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 28 dec 2016 18:19

U zal moeten beginnen met de nodige bevoegde instanties in kennis te stellen en indien er het vermoeden is van effectief fouten - inbreuken op verwittigen familie - daar zijn zowel bij woonzorgcentra en ziekenhuizen strikte procedures voor.
Ook voor wijzigen zorgsysteem enz.
Bevoegd interne ombudsdienst - ziekenfonds - Vlaamse ombudsdienst en politie (parket en onderzoeksrechter).
Mijn ervaring is bij vermoeden van fouten beginnen met alles te noteren - gesprek met verantwoordelijken - u mag het gesprek zelf opnemen als u deelneemt en dan steeds de volgende stap.

Als u en niemand iets doet zal het ook niet veranderen.

Twee jaar geleden bij vrienden ook een niet correcte behandeling - ben toen aanwezig geweest bij het gesprek met directie en heb daarna een gesprek gehad met de algemene directeur en de juridische dienst - in dezelfde woonzorggroep is nu een familielid overleden en nu werd de procedure zeer correct toegepast ...het personeelslid zei nog: ja we moeten dit nu zo doen om klachten te vermijden en omdat het nu de procedure is.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 28 dec 2016 19:19

mag TS de naam van het woonzorgcentrum bekendmaken?

arom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 dec 2016 20:09

Ben enig kind en had ik herkend dat mijn moeder stervende was ,ik ben totaal onervaren, dan had mijn moeder niet alleen moeten sterven.
Uit litteratuur die ik later raadpleegde blijkt dat comateuze slaap met Cheyne-Stokes ademhaling een acute voorbode is van de dood,mag ik er dan over verbolgen zijn deze
langdurende toestandswijzeging niet eens gemeld werd.
Bovendien was ik steeds telefonisch bereikbaar, indien dit niet zo was geweest zou ik geen punt van een email gemaakt hebben, die ik toevallig uren later las.
Door de directie werd achteraf naar een opstarting van palliatieve zorg verwezen,ik was hierover in het ongewisse .

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 28 dec 2016 21:20

Aan die diensten mag de naam worden bekend gemaakt.
Misschien best eens eerst met de sociale dienst van uw ziekenfonds gaan praten.

duivenliefhebber
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 dec 2016 22:39

Gaat het hier om een OCMW-rusthuis of om een privaat rusthuis ?

jef007
Berichten: 1679

#8 , 29 dec 2016 12:28

ik zou toch graag weten welk woonzorgcentrum het overlijden van een moeder aan een kind meldt PER Mail!

arom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 dec 2016 10:02

Besparingen binnen de werkingskosten dwingt het zorgpersoneel vooral diegene
die het goed menen, in een keurslijf met zorgontsporing en pijnlijke fouten tot gevolg zoals ik aan den lijve ondervonden heb. Daarom alleen maar dat het een OCMW zorgwooncentrum betreft met een intern meldpunt, geen ombudsman, is blijkbaar niet verplicht dito onafhankelijkheid? Niettemin diep verontwaardigd over de gang van zaken en in de nasleep wordt het duidelijk dat iedereen in principe overgeleverd is aan de goodwill van de organiserende instanties, directies .

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 dec 2016 11:56

Woonzorgcentrum kondigt overlijden per email aan !
Meer en meer mensen overlijden in een woonzorgcentrum, daarom ons verhaal summier en naar waarheid verteld.
Alzheimer sleept 6 jaar aan en ondertussen betaal je handenvol geld voor de noodzakelijke opvang, 100.000 euro en meer.
En dan laat het woonzorgcentrum mijn moeder aan haar lot over en alleen sterven. Geen plotse onverwachte dood voor hulpverleners ,maar een dood die zichzelf aankondigde zoals we nu achteraf beseffen.
Tijdens de ochtendroutine wordt haar dood vastgesteld, drie uur later voert men haar af als een doodgereden hond, ongewassen, onopgemaakt, onwaardig en totaal onrespectvol met kostenbesparing als excuus.
De dood van moeder werd ons per email gemeld !
Voordien geen melding van plotse gezondheidsomslag naar een comateuze slaap, geen melding dat palliatieve zorg opgestart werd,het hoeft geen verder betoog doordat moeder alleen is moeten sterven de familie gebukt
onder een dergelijke traumatische ervaring geen piëteitsvol afscheid heeft kunnen
nemen tijdens en na het sterven.
Een klacht over deze gang van zaken bij de woonzorglijn, zorginspectie? deden en doen we niet, daar we overmand waren door de gebeurtenissen enerzijds en anderzijds omdat we weten dat een inspecteur van de zorginspectie een klacht, niet deze, als ongegrond seponeerde zonder de bewijzen te
consulteren en zich alleen op de verklaringen van de directie van het woonzorg-
centrum baseerde.
We hadden wel graag het laaste factuur van het woonzorgcentrum aangevochten wegens in onze ogen grove nalatigheden, zowel ten opzichte van moeder als van ons, de directe familie. Maar blijkbaar gaan we niet verder geraken dan een symbolisch bedrag morele
schadevergoeding . Terecht wordt door een advocaat van de Brusselse balie de te lage vergoeding door rechters uitgesproken, in vraag gesteld.
Ondertussen hoeven woonzorgcentrums zich geen "zorgen" te maken.
Vandaar onze oproep, om eventuele andere juridische invalshoeken !! of evolueren we naadloos onder besparingsdruk naar een maatschappij zonder afscheidsrituelen op mensenmaat ??
Beste,

Ziehier regelgeving palliatieve zorgcultuur in woonzorgcentra:
Leidraad voor implementatie van palliatieve zorg in woonzorgcentra (vindplaats: http://www.palliatief.be).

Mvg,

Van Camp

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 dec 2016 12:02

Ziehier regelgeving palliatieve zorgcultuur in woonzorgcentra:
Leidraad voor implementatie van palliatieve zorg in woonzorgcentra (vindplaats: http://www.palliatief.be).

Mvg,

Van Camp
Is het nu een regelgeving of een leidraad?
Groot verschil.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 dec 2016 12:11

Beste,

Hangt af van het feit of het woonzorgcentra al of niet erkend is als een RVT. Dat moet eerst onderzocht worden.

Mvg,

Van Camp

chsch
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#13 , 12 jan 2017 19:51

Een schrijnende toestand.
Klachten bij de zorginspectie halen inderdaad zelf iets uit.
Het WZC mag uitgebreid zijn verhaal doen en de klager is hierbij niet aanwezig en krijgt geen repliek.
Op die manier kun je nooit een klacht op een correcte manier behandelen.
Ik heb dat zelf ook kunnen ervaren.
Niet alle WZC gaan respectloos om met de bewoners maar het wordt hoogtijd dat men de wantoestanden op een ernstige manier aanpakt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 apr 2017 16:22

Uit litteratuur die ik later raadpleegde blijkt dat comateuze slaap met Cheyne-Stokes ademhaling een acute voorbode is van de dood,mag ik er dan over verbolgen zijn deze
langdurende toestandswijzeging niet eens gemeld werd.
Late reactie, ik weet het, maar dit moet me toch even van het hart: u zegt zelf dat dit een langdurige toestanswijziging is? Indien u regelmatig uw moeder eens een bezoekje zou brengen, dan had u deze langdurige toestandswijziging toch met eigen ogen gezien hebben? Op die moment had u het personeel toch kunnen vragen: "Hou me AUB op de hoogte van iedere wijziging in haar toestand. Hier hebt u mijn GSM nummer."? Ik kan me niet voorstellen dat men dit dan niet zou gedaan hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

arom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 mei 2017 15:23

Bedankt voor uw late reactie maar binnen de aangehaalde context wordt hier met l"langdurig" in tegenstelling tot een plotse onverwachte dood 24 uur bedoeld . Samen met U kan ik me ook nog steeds niet voorstellen dat na 6 jaar verblijf in het home er zogezegd een verkeerd nummer genoteerd was waarvan nog steeds niet is aangetoond dat dit ook effectief gebeld werd.

Terug naar “Medische Fouten”