Pensioen door invaliditeit en bijverdienen

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

Pensioen door invaliditeit en bijverdienen

#1 , 11 jan 2017 16:22

Owv psychische problemen kan ik al geruime tijd mijn job bij de nmbs niet uitvoeren. Ik ben nu op zogenaamde "lichte dienst" geplaatst. Ik wist dat dit een tijdelijke functie was en dacht dat men mij zou herscholen. Nu heb ik enkele dagen geleden een gesprek gehad met mijn overste waar ik toch niet goed van ben. Ik meende nl op termijn een herscholing of een definitieve herplaatsing te krijgen maar zij ziet het eerder in de richting van pensionering op basis van invaliditeit. Ik heb helemaal geen zin om gepensioneerd te worden. ik ben mentaal niet ok maar ik wil wel blijven werken. Ze wist mij ook nog even fijntjes mede te delen dat ik dan ook mijn bijberoep zou moeten opgeven omdat je op zo'n invaliditeitspensioen niks mag bijverdienen. Maar mijn bijberoep is eigenlijk een soort hobby/ontspanning voor mij. Het vraagt een zekere fysieke inspanning maar het levert me geen stress op (fysiek ben ik ok, mentaal helaas niet). Voor het stresserende gedeelte (de papierhandel) heb ik een boekhouder.

Eigenlijk heb ik dus verschillende vragen
1. kan de nmbs mij verplichten dit pensioen te aanvaarden? Ik ben momenteel immers toch aan het werk? En ik sta open voor een herscholing.
2. als ik op invaliditeits pensioen gestuurd wordt, moet ik dan ook nog mijn bijberoep opgeven? Dat is dan niet alleen een dubbele financiële streep door de rekening (laag pensioen en geen bijverdienste meer) maar zo raakt een mens toch volledig sociaal geïsoleerd?
3. kan ik de fiscale beperking op het bijberoep eventueel omzeilen door van mijn éénmanszaak een (E)bvba te maken? ik lees nl op het internet dat je jezelf dan geen loon moet uitkeren maar je bvba op zich mag wel winstgevend zijn waardoor je jezelf "dividenden" kan uitbetalen die niet zouden meetellen als pensioen? Of begrijp ik dat helemaal verkeerd?
4. Als men mij toch op pensioen wil stellen en ik kan dit niet aanvechten is het dan niet beter om mijn ontslag in te dienen en ander werk te zoeken? Maar dan heb ik weer geen recht op uitkering.

Ik zit echt met mijn handen in het haar. :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 11 jan 2017 17:31

De ps kan je een p6 geven voor nieuwe functie bij nmbs . Je kan 1x weigeren .(of negatief stage verslag) Na weigering kan de nmbs je pensioneren . Ze kunnen dit zelf dan als ze geen aangepaste job voor je vinden . Dan word je gepensioneerd wegens invaliditeit . Je pensioen zal berekend worden op laatste loon . Als je geen 62.5 haalt ...dan zal de kassa van sociale solidarniteit bij leggen .

willyboy
Berichten: 897

#3 , 11 jan 2017 18:01

vraag 1 De nmbs kan je pensioneren .Meestal na weigering van nieuwe job of negatief stage verslag in nieuwe job
vraag 2 Uw bij beroep moet je opgeven ,behalve als je de kassa van sociale solidarniteit opgeeft .
vraag 3 Zelfde antwoord als vraag 2 . Doch bijberoep met plafond . Rekening houden met wet Maniel van 1984 (75procent wet)
vraag4 Je kan aanvechten bij RAAD VAN STATE . Heel kleine kans dat het iets uithaalt . Geef zelf je ontslag niet . Laat nmbs betalen voor je dienstjaren . Denk goed naar over je keuze . Ga niet in inpulse beslissingen . Geef het tijd .

De situatie waarin je nu bevind is het ergst wat je kan meemaken . Je word geschopt van werkplaats naar werkplaats . Ze zijn je liever kwijt dan rijk . Iedereen schopt naar je en beledigd u . Ik was zelf 3 jaar in zulke situatie . Tracht een goed band te smeden met je geneeskundig centrum .

Reclame

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 11 jan 2017 19:35

T is idd een moeilijke situatie. Iedereen is je liever kwijt. Voor mijn part laten ze me perrons vegen, ik heb gewoon geen zin om op pensioen te gaan. Ik heb begot maar iets meer dan 20j gewerkt! En als ik mijn bijberoep dan ook nog kwijt raak zie ik het echt niet meer zitten.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 12 jan 2017 10:09

Perron poetsen is nog niet erg . Ze kunnen je opsluiten in een locaal waar buiten dienst staande douce staan . Zonder p.c of telefoon en buitenvensters . Je mag daar je krant gaan lezen . Ze komen soms eens kijken dat nog niets raar gedaan hebt . Ze kunnen je ook geen stoel aanbieden op een bureel en letterlijk op papier schrijven dat je moet aanwezig blijven om grondgebied van de nmbs en daar VRIJ LOPEN .Ze kunnen je vanuit je werkplaats elke dag naar Oostende sturen om papiertjes te gaan rapen . Maak je geen zorgen over je bijberoep . Dat ligt simpel. Zorg dat je uw jaren betaald krijgt . Als je niet zelf weg wil ga je een job moeten aanvaarden die je waarschijnlijk niet past . Zoals treinbestuurders die ze een overal in blauw geven om remblokken aan locomotieven te hangen .
Jolientje2006 ...lees je prive berichten eens . Bel nog geen 1308 .

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”