Verwerpen nalatenschap

D&I
Topic Starter
Berichten: 7

Verwerpen nalatenschap

#1 , 11 jan 2017 11:50

Kan iemand mij laten weten wat de goedkoopste manier is om een erfenis te verwerpen?

Vader woonde in Boortmeerbeek, overleden in Bonheiden.
Er zijn 2 kinderen. Zus aanvaardt nalatenschap en heeft een notaris in haar woonplaats opdracht gegeven nalatenschap in orde te brengen.

Ikzelf wens deze nalatenschap te verwerpen , net als mijn 2 meerderjarige kinderen ( 1 hiervan is nog thuiswonend).
De notaris die werd aangesteld door mijn zus vroeg wat ik zou willen doen en spreekt van een kost van min +/- 200 euro voor het opmaken van de akte van verwerping ( maar dan weet ik nog niet of dit voor mij alleen geldt of er nog extra bijkomt voor de verwerping door mijn kinderen)
Ik vind dit persoonlijk een stevig budget om te melden dat ik niks wil erven!

Er wordt hier en daar op internet melding gemaakt dat dit ook rechtstreeks via een rechtbank zou kunnen.
Is dit correct?
Zo ja , kunnen wij dit met ons 3 via bv 1 formulier doen of moeten zowel ikzelf als mijn kinderen individueel te werk gaan?
Heeft iemand een idee wat de eventuele kosten zijn die hieraan verbonden zijn?
Of is er eventueel nog een andere optie?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 jan 2017 13:05

U hebt daar geen notaris voor nodig. Ga naar de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Mechelen.
Daar kunt u samen met uw kinderen de erfenis verwerpen. Enkele jaren geleden kostte dat 35 EUR.
Nu mischien enkele euro's meer, maar zeker geen 200 EUR.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”