Vraag herstelling garage

Fez
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Vraag herstelling garage

#1 , 09 jan 2017 18:43

Enkele maanden geleden voelden we dat onze auto soms last had van schokken. Er kwamen geen alarmen in de auto, dus besloten we om bij het volgende onderhoud te vragen om dit na te kijken. Hier kregen we te horen dat er geen problemen gevonden werden.

Nu een maand of 2-3 later, krijgt onze auto dit weer en kunnen we er zelfs nimmer mee rijden. We hebben uiteraard onze auto naar de garage gebracht voor nazicht, met de vraag om ons te verwittigen als er kosten gemaakt moeten worden. Hier bleek na tests dat er een probleem is met de injectors en dat deze alle 4 vervangen moeten worden. Hier hangt een enorm kostplaatje aan vast (1500 euro).

We zijn hier niet direct op ingegaan en hebben even opgezocht en we vinden dat het niet zo vaak voorkomt dat een injector stuk gaat, laat staan alle 4. Na de garage teruggebeld te hebben meldt hij ons dat er 1 injector stuk is, 1 injector aan vervanging toe is, 1 injector nog een euro 3 standaard heeft en daardoor vervangen moet en 1 injector nog werkt.

Gezien het hoge kostenplaatje vroeg ik de garagist om het mogelijk was om enkel de kapotte en de bijna kapotte injector te vervangen. Dit weigerde de garagist om te doen omdat hij niet houdt van half werk. Het stond ons wel vrij om tweedehands injectoren te zoeken om de prijs te drukken of om naar een andere garagist te gaan. In dit laatste geval moeten we dan wel de onkosten van de motor uit elkaar te halen en van de testen betalen. Hoeveel dat dit zou zijn, kon hij ons niet op voorhand vertellen...

Aan dit alles hangt volgens mij een enorm geurtje, heeft iemand hier ervaringen/raad voor een dergelijke situatie? En wat zijn onze rechten hierin?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2017 20:05

Normaal vervangen ze alle vier de injectors tegelijk, er zullen zeer weinig garagisten zijn die dit zullen doen 1 vervangen !!!

Koop je injectors op internet en vervang deze zelf !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 09 jan 2017 22:21

Normaal vervangen ze alle vier de injectors tegelijk, er zullen zeer weinig garagisten zijn die dit zullen doen 1 vervangen !!!

Koop je injectors op internet en vervang deze zelf !!
Je hebt duidelijk nog nooit injectorsystemen van recente diesels bestudeerd ;-). Common rail of pompverstuivers vervangen is geen sinecure en zijn idd duur. In een oude 100 atm euro 0 diesel is dat een makkie (en kosten de injectors maar een peulschil)

Garagist heeft natuurlijk een machtspositie. Auto weghalen is takelen en de uitgevoerde prestaties betalen. Als hij de injectors laten testen heeft bij een professional (wat ze normaal doen) dan heeft m mogelijks wel een punt en laat j m t werk uitvoeren als de auto nog voldoende waard is. Anders stopzetten, verlies nemen en een andere kopen. Heb vorig jaar ook zo beslist nav een 1.500€ plus panne op een oudere auto (met weinig km)

Juridisch kan je niets doen die je voordeel oplevert. Geen enkele (dure door de vrederechter aangestelde) expert zal de diagnose tegenspreken als ze gestaafd is met een testrapport van een injectortester.

Reclame

Fez
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2017 22:49

Inderdaad hij had een test laten uitvoeren, waar het onderstaande resultaat uitkwam en om die kapotte en bijna kapotte injector te vervangen zie ik geen probleem. Maar om 2 dure (rond 300 euro per stuk) dingen te vervangen waar zelfs volgens een test niets mis mee te vervangen?

Nu zoals je aanhaalt zit hij in een machtspositie, dus zal het inderdaad een van de opties die je aangeeft worden.

De auto op zich 10 jaar oud trouwens.

In ieder geval bedankt voor het advies!

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 10 jan 2017 16:50

De diesel is 10 jaar oud : dus euro4. Een merkgarage (en andere "professionals") weigeren normaliter herstellingen uit te voeren de de auto niet gelijkvormig houden (dus euro4). 't Gaat bij die merkgarage dus over 3 te vervangen injectors zodat we over "maar" 300€ verschil spreken. Belangrijk is natuurlijk om te proberen inschatten welke grote kosten er nog zitten aan te komen ...

'k Zou eens in de dieselvakliteratuur moeten duiken om uit te pluizen waarom die injector degradeerde naar "euro 3" doch 'k denk dat dit sleet op de sproeier is (omdat de ECU de tijdsduur (of tijdsduren) per injectie stuurt en "vertrouwt" op de geprogrammeerde waarde van injectorkarakteristieken - mogelijks is die 3e injector dus buiten tolerantie)

Fez
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2017 14:45

Uiteindelijk dan maar tegen beter weten in groen licht gegeven voor de herstelling. We betalen deze herstelling en vragen onze oude (kapotte) onderdelen op. Deze waren blijkbaar al mee met het schroot, dit stond ook op de factuur (mag dit zomaar?). Verder gaf de auto exact dezelfde fout aan bij het vertrekken uit de garage.

De auto staat er dus nog steeds voor verder nazicht. Wij vragen ons nu af wat we hiermee moeten. Moeten we andere kosten ook nog betalen? Kunnen we onze betaalde factuur terugeisen gezien deze onderdelen blijkbaar toch niet het probleem waren (1500 euro voor "nutteloos" werk...)?

Fez
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2017 09:37

Dus ik vroeg me nog af, kan de garagist nog een bijkomende factuur vragen als de fout nog niet opgelost is? We hebben de garage nog niet verlaten, de auto kreeg de fout bij het opstarten.
Mag de garagist zomaar mijn oude (sommige nog goeie) injectoren weggooien en dit factureren? (200euro voor 4 stukjes ijzer lijkt me wel erg veel)

Ik had ook iets gelezen dat een garagist retentierecht heeft, dus als we de factuur betwisten dan mag die de auto gewoon houden?

Verder las ik ergens dat hij die injectoren ook gewoon had kunnen reviseren, hier moet je als leek maar van op de hoogte zijn voor een herstelling?

rico123
Berichten: 176

#8 , 07 feb 2017 23:12

Garagist kan de injectoren uit de motor halen maar kan ze niet herstellen.
Hiervoor moet je bij een dieselwerkplaats zijn dewelke de injectoren na herstelling kunnen coderen.
Herstelde zullen kosten tussen de 130 en 170 euo afhankelijk welk merk... bosch, delphi

Terug naar “Consumenten Koop”