Wettelijk samenwonen erfrecht met kind

IkkeHier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wettelijk samenwonen erfrecht met kind

#1 , 05 jan 2017 11:52

Ik en mijn vriendin zijn wettelijk samenwonend. Zij is eigenaar van de woning. We hebben samen een kind van 2. Als ik kom te overlijden, wat gebeurd er dan met mijn spaargeld? Wettelijk gezien heeft ons kind recht op de helft hiervan, maar aangezien het minderjarig is, hoe gaat dit dan praktisch in zijn werk? Ik zou willen bekomen dat mijn vriendin hiermee kan doen en laten wat ze wil (bv. het volledig bedrag gebruiken om haar woonlening af te betalen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 05 jan 2017 12:29

dan zal je een testament moeten opmaken waarbij je je vriendin aanstelt als erfgenaam.

maar let op: aangezien je samen (een) kind(eren) hebt, dien je rekening te houden met het beschikbaar deel!!! (deel van je bezittingen dat je effectief kan wegschenken)

Bij 1 kind kan je met de helft van je bezittingen doen wat je wil
Bij 2 kinderen kan je met 1/3 van je bezittingen doen wat je wil
...

Staat trouwen (nu of later) eventueel nog op het programma?

IkkeHier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2017 12:39

Mijn vriendin is toch al wettelijk een erfgenaam, zonder testament? Of klopt dit niet?

Dus met andere worden de helft van de spaargelden zitten dan geblokkeerd op een rekening voor de volgende 16 jaar?

Ik ben niet echt een fan om te trouwen, maar het doel heiligt voor mij in dit geval de middelen. Maakt trouwen dan een verschil?

Reclame

KimSe
Berichten: 697

#4 , 05 jan 2017 14:23

Je vriendin is erfgename voor wat betreft gezinswoning en huisraad... (en de woning is al van haar) dus voor jou zijn de erfrechten in het kader van de wettelijke samenwoning groter dan voor haar...

De helft van de spaargelden (in geval van 1 kind) zijn inderdaad geblokkeerd op naam van je kind tot aan zijn meerderjarigheid... de overblijvende ouder beheert deze maar zal hier rekenschap voor moeten afleggen meen ik (de praktische uitwerking hiervan ken ik niet...)

Als je trouwt kun je één en ander regelen in een huwelijkscontract... bijvoorbeeld de spaargelden inbrengen in de huwelijksgemeenschap, eventueel met keuzebeding - niet geheel waterdicht, want de kinderen (indien meerderjarig) kunnen nog steeds inkorting vragen dacht ik...
Anderzijds kan je partner ook de gezinswoning inbrengen, zodat jij, indien zij komt te overlijden, ook beter beschermd bent...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”