Geldstorting terugvtagen

Martan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geldstorting terugvtagen

#1 , 03 jan 2017 16:05

Verleden jaar heb ik aan mijn beide volwassen kinderen 30000€ gegeven, gestort op hun rekening. Er staat niks op papier over een schenking of zo. Maar hoor ik helemaal niks meer van ze, zelfs met nieuwjaar niks. Kan ik nu dat bedrag terugvragen of eisen, aangezien ze toch geen contact meer zoeken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2017 16:07

Gegeven is gegeven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2017 16:22

Gegeven is gegeven !
Niet noodzakelijk. Had de topic starter de dag na het storten van het geld een A.S. naar zijn kinderen geschreven met daarin dat hij een vergissing begaan heeft met zijn e-banking, met de vraag om het geld terug te storten, dan hadden zijn kinderen dit moeten doen.

Maar na een jaar deze betalingen terugvorderen onder het mom van "onverschuldigde betaling" lijkt me moeilijk. Tenzij de topic starter echt een fout kan aantonen waardoor hij per vergissing die betalingen gedaan heeft (+ een verklaring waarom hij dit een jaar lang niet gemerkt heeft), denk ik dat de betalingen effectief als "gift" gaan beschouwd worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2017 16:26

Een vergissing na een jaar en dan nog twee maal de zelfde bedragen aan kinderen, dit is een gift !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 03 jan 2017 16:31

Dan bestaat er nog steeds zoiets als ondankbaarheid waardoor de gift kan worden geannuleerd. Maar vooralsnog niet van toepassing, dan moet er wat meer aan de hand zijn dan geen contact zoeken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2017 16:33

Een vergissing na een jaar en dan nog twee maal de zelfde bedragen aan kinderen, dit is een gift !
Ik vrees dat een rechtbank dit ook zo zal zien. En dit inderdaad enkel en alleen door de termijn van een jaar die verstreken is. Had de verstreken tijd een weeg geweest, had de topic starter die bedragen met vrij grote zekerheid teruggekregen.

100% kansloos zou ik de topic starter wel niet noemen, maar dan moet hij wel een goede uitleg hebben over hoe de "vergissing" begaan is, en waarom hij dit een jaar lang niet opgemerkt heeft... Ik kan zelf niet zo snel iets bedenken dat een goed antwoord geeft op beide vragen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jan 2017 16:34

Dan bestaat er nog steeds zoiets als ondankbaarheid waardoor de gift kan worden geannuleerd.
Een gift annuleren wegens "ondankbaarheid"? Daar heb ik nog nooit van gehoord? Heb je wat meer informatie omtrent deze stelling?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 03 jan 2017 16:37

Dan bestaat er nog steeds zoiets als ondankbaarheid waardoor de gift kan worden geannuleerd.
Een gift annuleren wegens "ondankbaarheid"? Daar heb ik nog nooit van gehoord? Heb je wat meer informatie omtrent deze stelling?
955 BW

P-Stone
Berichten: 280

#9 , 03 jan 2017 22:44

Art. 955. Een schenking onder de levenden kan alleen in de volgende gevallen wegens ondankbaarheid herroepen worden :
1° Indien de begiftigde een aanslag op het leven van de schenker heeft gepleegd;
2° Indien hij zich tegenover hem heeft schuldig gemaakt aan mishandelingen, misdrijven of grove beledigingen;
3° Indien hij weigert hem levensonderhoud te verschaffen.

Ik vrees dat "gegeven is gegeven" van toepassing blijft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jan 2017 09:23

955 BW
Mmm, die had ik inderdaad nog nooit gelezen. Maar de kinderen van de topic starter moeten hem in dat geval al bijna half dood geslagen hebben, als ik het zo lees, voor hij dit artikel kan inroepen. Niet echt van toepassing hier, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#11 , 04 jan 2017 12:53

http://www.elfri.be/herroeping-van-schenking

Half dood slaan is niet nodig. Grove belediging volstaat. Hiervoor moet de schenker kunnen aantonen dat de begiftigde hem serieus heeft geschoffeerd én ook de intentie had om dit te doen. Liefst binnen redelijke termijn na de schenking. Het moet bovendien om een substantiële schenking gaan afgewogen tegen de zwaarte van de belediging.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jan 2017 16:05

Half dood slaan is niet nodig. Grove belediging volstaat. Hiervoor moet de schenker kunnen aantonen dat de begiftigde hem serieus heeft geschoffeerd én ook de intentie had om dit te doen.
Het enige dat ik lees is dat de kinderen niet meer langskomen. Volgens mij kan je dit moeilijk onder "schofferen" catalogeren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iota
Berichten: 830

#13 , 04 jan 2017 16:58

Het enige dat ik lees is dat de kinderen niet meer langskomen. Volgens mij kan je dit moeilijk onder "schofferen" catalogeren...
Nee, maar info was bedoeld voor TS. Wie weet heeft hij bij nader inzien ook zo'n 'bruikbare' mail of iets anders dat als bewijs zou kunnen dienen van minachting of grove belediging.

P-Stone
Berichten: 280

#14 , 04 jan 2017 20:01

Nee, maar info was bedoeld voor TS. Wie weet heeft hij bij nader inzien ook zo'n 'bruikbare' mail of iets anders dat als bewijs zou kunnen dienen van minachting of grove belediging.
...Maar hoor ik helemaal niks meer van ze, zelfs met nieuwjaar niks...
Hoeveel duidelijker kan het nog zijn ??? TS HOORT HELEMAAL NIKS meer van zijn kinderen ! Dus ook geen minachting, grove beledigingen, of wat dan ook.
Nu op zoek gaan of er misschien ooit in het verleden eens een verkeerd woord gezegd werd, of misschien effe rap iets in die aard verzinnen, om dat nu in de rechtbank te gaan gebruiken om een schenking terug te vorderen is zielig. (Maar ik weet het, zo werken jammer genoeg vele advokaten, en vaak lukt het ook nog).

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 jan 2017 20:16

Heb je bij de overschrijving in het vak vrije mededeling 'schenking' geschreven? (Je zegt dat er niets op papier staat, maar pc-banking is iets anders dan papier.)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”