Collectief verlof in januari

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

Collectief verlof in januari

#1 , 01 jan 2017 00:46

Beste,

Mag mijn werkgever in januari met collectief verlof gaan (periode; van ma16 tot vrij 20 jan)

Het betreft een hoveniersbedrijf, met die korte dagen kan hij ons zo zotlang niet doen werken en bovendien is januari normaal een vriesmaand dus dat komt hem wel heel goed uit maar wat heb ik daar nu aan.

Met januari thuis zitten en met die feestdagen kerst en nieuwjaar... dat zijn al zo kostelijke dagen... nog eens een week thuis vallen de maand daarop das toch niet serieus?

Kan dat zomaar.. is zoiets wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jan 2017 01:57

http://www.sdworx.be/nl-be/payroll/kmo/ ... ief-verlof

Kan niet eenzijdig door de werkgever bepaald worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jan 2017 08:34

Dit kan in de tuin en groenten sector, eenzijdig mag dit normaal niet maar in die sectoren die maar met een paar mensen werken is er geen syndicale vertegenwoordiging, het is dit of deeltijds stempelen !
Uiteindelijk is het de werkgever die bepaald wanneer er gewerkt word, er moet niet gewerkt worden als er geen is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 jan 2017 08:50

Maar tussen het verlof bepalen en zeggen wanneer er gewerkt wordt, is er nog een groot verschil.

Indien werkgever de procedure voor collectief verlof niet gebruikt heeft zoals het hoort (wat vaak het geval is bij kleine bedrijven), is er geen collectief verlof op te leggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jan 2017 09:24

Ik ben wekelijks twee maal in contact met een glastuinder( geen kleintje) en daar is verleden week, en nu tot en met woensdag collectief verlof, Donderdag start daar het nieuwe seizoen , daar kan niemand in juni, juli en augustus een dag verlof nemen, dit weet je bij je aanwerving.

tuinders en boeren worden nogal goed beschermd door hun vakverenigingen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jan 2017 10:50

Dit kan in de tuin en groenten sector, eenzijdig mag dit normaal niet maar in die sectoren die maar met een paar mensen werken is er geen syndicale vertegenwoordiging, het is dit of deeltijds stempelen !
Uiteindelijk is het de werkgever die bepaald wanneer er gewerkt word, er moet niet gewerkt worden als er geen is.
Wat je er tegen kan doen, is een andere of volgende vraag.
Maar het antwoord op de eerste (juridische) vraag is "neen".
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jan 2017 11:01

Maar het antwoord op de eerste (juridische) vraag is "neen".
Dit heb ik ook nooit in twijfel getrokken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jan 2017 11:25

Er is niets mis met overleg tussen werkgever en werknemer.
Er kunnen goede redenen zijn en dat dit de meest interessante piste is voor alle partijen. Dat kan dan ook blijken in een overleg.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#9 , 01 jan 2017 14:37

Ja ja maar de werkgever heeft mij bedreigt met mijn ontslag betreffend het ondertekenen van zij "document collectief verlof". Ik heb de documenten ondertekent maar aan hem een kopie gegeven en hij had dat niet door. Mijn vraag is hoe ik mij kan wapenen tegen een bedreiging betreffend mijn ontslag want iedereen weet dat ze dan de situatie gaan uitlokken en mij dingen gaan doen doen welk ik minder goed kan in de hoop dat ik een fout maak of dat ee klachten komen, dat ik slecht materiaal in mijn handen ga krijgen waar door ik trager zal zijn, meer arbeid moet doen of het materiaal het begeeft in mijn handen terweil er al iets aan was, mij beetje intimideren, pesten enzo... want een ontslag zonder reden dat gaan ze niet geven (beetje gaan uitbetalen zeker) dat weet iedereen al verwijten ze u da ge nen dief zijt ofzoiet ze vinden altijd wel wat!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jan 2017 15:21

Een kopie volstaat voor zover de andere partij (jij) voor de rechtbank niet het origineel ondertekende document vraagt.
Als je werkgever geen document heeft met jouw handtekening origineel op, dan zou je dit kunnen misbruiken voor de rechtbank.

Ontslag is steeds mogelijk - vraag is of het rechtmatig of onrechtmatig is.
Om een ontslag om dringende reden in te roepen, moet er een ernstige oorzaak zijn - te bewijzen door de werkgever. De rechtspraak is hier erg divers en het is voor beide partijen - behalve als je met de hand in de kas betrapt wordt - moeilijk te voorspellen wie hier aan het langste eind trekt.
In de andere gevallen is steeds een opzegperiode vereist en als die niet voldaan wordt, dan wordt het niet-voldane gedeelte vervangen door een opzegvergoeding.

Het willekeurig ontslag (m.b.t. arbeiders) is niet langer relevant na het eenheidsstatuut (behalve voor contractanten in de publieke sector)
Voor kennelijk onredelijk ontslag moet de reden van ontslag gekend zijn (die kan je als werknemer steeds opvragen, binnen de 6 maanden na kennisgeving ontslag en sowieso binnen de twee maanden na einde arbeidsovereenkomst) en moet die onredelijk zijn.

Als groep sta je natuurlijk sterker. Hangt ook af van je perspectieven op ander werk. Dat zijn factoren die je mee moet nemen in je beoordeling op middellange termijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#11 , 01 jan 2017 16:09

Dus eigenlijk komt het er op neer dat waneer mijn baas mij verplicht om 13 uur aan een stuk te werken.... dat dat zomaar kan. Bij gevolg zijn het nu korte werkdagen en januari is een vriesmaand dus beslist meneertje de baas van Bwa ik leg ze dan collectief verlof voor... en dat kan allemaal zomaar. Als ik en ongeval krijg terwijl ik voor hem werk in het zwart gaat hij mij betalen? Als er controle moest langskomen tegen zwartwerk word ik dan ook beboet, als hij mij met men epeleptie op ne ladder doet staan of iemand laat vervoeren enzv... het gaat over meer dan enkel mijn sociaal leven hee dit is ernstig! (juli 66:49 overuren, aug 58,2 overuren, sept 35,25 Overuren, okt 45:12 overuren, enzv...

LeenW
Berichten: 12818

#12 , 01 jan 2017 16:33

Bij zwartwerk kunt u beiden gestraft worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jan 2017 20:30

Je baas had misschien beter nu je overuren laten nemen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#14 , 01 jan 2017 22:26

Dus als ik het goed versta moet ik 14 dagen verlof achter elkaar kunnen opnemen tussen 1mei en 31 okt.
Met andere woorden wanneer mijn baas 5 dagen collectief verlof achter elkaar neemt in jan en 5 dagen collectief verlof achter elkaar in sept dan heb ik maar 10 dagen meer over welk 4 dagen te kort is. Stel dat mijn baas 2 keer deze collectieve dagen gedurende 5 opeenvolgende dagen tussen 1mei en 31 okt zou willen opnemen dan kan ik daar met mijn overig verlof op aansluiten en is hij in zijn recht.

Versta ik dit juist???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 jan 2017 08:11

Neen je versta het niet goed, je moet twee weken na elkaar kunnen opnemen dit is geen 14 dagen maar 10 dagen in de 5 dagen week !

Maar als je in de zomer zoveel overuren heeft kan dit toch geen probleem zijn in de winter, gewoon je overuren opnemen ??

Maar ja dan ben je ook dit zwart geld kwijt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”